Har köpt Biltemas droppslang 7,5 meter och 15 meter. Har en yta på 9 och 11 meter som ska vattnas. Så jag fick förlänga 7,5 meters med några meter från 15 metaren. Alltså 7,5 + 2 meter.
problemet var att det sipprade ut dubbelt så mycket i 7,5 jämfört med 2 metaren???
Har bytt och använt olika ihopkopplingar mellan dessa 2, utan förbättring.

någon som vet varför det blir så??
Kan det vara olika droppslang pga av att de är olika långa? Fel på droppslangen eller annat?
Kom gärna med förslag.
 
Nu är det ju killgissningar på hög nivå, men min teori är att du får ett tryckfall i den första slangen, och sedan en förträngning i skarven vilket sänker trycket ytterligare. Så slang nummer 2 får inte samma vattentryck som nummer 1.

Är det möjligt att byta plats på lång och kort bit och se om det blir bättre?

Ett annat alternativ är att förgrena matningen i stället för att förlänga droppsslangen.
 
Kan prova, men borde inte bli tryckfall när jag bara kopplar ihop dem med vanlig förgrening?
Jag ska testa och se vad som händer.
 
KristinaRT
Tror också på tryckfall. Men varför inte göra en bit som är 9,5 m från 15-m slangen? Då slipper du skarvkopplingar och får mindre tryckfall?
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Då måste jag tyvärr köpa ny slang på 15 meter Men kanske måste göra det….

ska tillägga att efter jag även har kopplad vidare till nästa häck med först en vanlig trädgårdsslang på 5 meter och sedan 11 meter dropp slang till. Och den 11 meters droppar lika som den korta jag kopplat ihop med 7,5.
 
Hur fungerar Biltemas droppslang? Du behöver inte göra hål i slangen som jag förstår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.