Hejsan.

Håller på att ska börja dra nätverk i huset, och jag mitt svullo var inne på en hemsida för ett tag sedan som hade Cat6 kabel för vettiga pengar men har slarvat bort länken.

Jag tittade på de som är lite tunnare och är det någon som har dragit såna här så länka gärna!
 
Jag har dragit en dubbel sådan i 16 mm flexrör. Det är tajt som ***, men det går.
 
Det finns en ännu tunnare än X Slim som är 4.1mm dustinhome.se bulkkabel-slim
Man har gått ner i ledardimension till AWG28 så den uppfyller inte cat6 specen men ska ändå klara 50 meter.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Förlåt - lägga i kabelskyddsslang 50 mm menade jag. Bredvid elkabeln.
 
Det där är är mjuk patchkabel i kopparpleterad aluminium, CCA, av typ Cat6e .
Cat6e är en enhanced Cat6, föregångare till Cat6A, men som inte blivit accepterad standard.

Mjuk patchkabel i aluminium under mark utomhus känns väl som mycket olämpligt.
Att den är så billig beror på att den är gjord av billig aluminium och få vill ens använda den som patchkabel.. :geek:
Använd installationskabel. Helst för utomhusbruk.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Kan du länka till en lämplig som också har ett bra pris ? Behöver ca 60 m.
 
Om du skall dra långa avstånd kan fiber vara aktuellt, men flugan i den soppan är att du måste ha en dosa på varje sida som gör om fibern till RJ45, finns för ca 500kr styck. 100m fiber kostar ca 1500kr.

Men för 60m borde CAT6 fungera bra för hastigheterna 10/100/1000Mbps, då gränsen är 100m, för 10Gbps är det 55m som är gränsen.
 
Tack för bra svar! Endast ca 40 m i mark + några meter inomhus.
 
Lägg en fiberkabel i skyddsslangen, mindre problem med potential skillnad på nollan mellan olika byggnader och EMP störningar vid åska.
Men själv har jag lagt nätverkskabel för fast installation 50m i markör utan problem.
Tänk på att dra med ett muraresnöre parallellt, när du drar i den nya kabeln att användas för framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.