Hej

Jag bara måste ställa frågan :) Jag har sökt runt nätet utan att hitta så mycket svar på min fråga. Jag funderar på att köpa en minigrävare (typ micro, 900kg) för att byta ut dräneringen runt källaren. Är det möjligt med en sådan liten maskin?
Bakgrund.
För ett par år sedan hyrde jag en minigrävare (1,9ton) för att gräva ut massor för nya fönster och dörr ned till källaren (punktgrävde). Samtidigt passade jag på att ta bort "skogen" vi hade på tomten och planade ut gräsmattan. Grävningen gick väldigt bra och det var fantasktiskt kul! Dock blev det en relativt stor kostnad (2 veckor) och en stor stress då allt behövde utföras så snabbt som möjligt. Det blev en påfrestning för familjen.
Jag visste redan då att dräneringen var dålig och en tidsfråga innan den behövde bytas ut, Men just då hade jag inte råd att byta ut den. Det blev inte bättre av att träden försvann..
Nu har vi bestämt oss för att byta ut vår terass och i samband med det vill jag gärna passa på att byta ut dräneringen på samma sida
Dock känner jag att jag helst inte vill köra sönder gräsmattan med en 1,9tonnare och demontera delar av ett nytt staket. Eftersom vi kommer att behöva gräva lite då och då (andra projekt på tomten fördelade på några år) blir det dessutom ganska dyrt att hyra varje gång. Därför tänker jag att det bästa är att köpa en egen liten grävmaskin. Budgeten sätter en begränsning och kan väl egentligen bara köpa en 0,9 tons som kan gräva 1,65 meter rakt ned. Är jag helt ute och cyklar om jag tror att jag kan gräva ned ca. 2,2 meter genom att till exempel gräva i 2 omgångar? Någon som har gjort det?

Massorna verkar vara främst matjord. Möjligtvis lite sand inblandat. Runt omkring är det mycket lera (hård). Inga VA-rör och ingen el eller fiber på den här sidan.
Det kommer nog att vara en öppen schakt relativt lång period men planen är att göra en bra lutning på scahkten för säkerhet skull.

Fördelen med den här lilla maskinen är jag faktiskt kan ha den i garaget då den inte används och passar perfekt till alla andra planerade projekt.

I bilden symboliserar det svarta strecket längst ned djupet på dräneringsröret och det gröna är gräsmattan.


Illustration av hus med markerade grävningsområden och mini-grävare bredvid terassen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten orange och svart minigrävare typ SINO på en utställningsyta med flera grävmaskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänliga hälsningar
Tommy
 
Det går men kommer ta lång tid samt att du kommer behöva flytta massorna minst 2 gånger pga den begränsade räckvidden. Ska du dessutom ha ett hål med tilleäcklig rasvinkel för att kunna stå öppet en längre period lär du behöva flytta massorna en gång till.

Hur bred öppning har du in till trädgården? Många 2 tonnare är inte märkvärdigt bredare än grävare i 1-tonsklassen.
 
Hej @Prodigys . Tack för svar.
Jag har ca. 94 cm utrymme att komma in i trädgården genom staketet. Mellan hus och garage har jag ca. 84 cm. Man kan ju givetvis demontera staketet, men gräsmattan blir ju också mer förstörd med tyngre grävmaskin.
Ska jag använda större maskin kan jag inte köpa, då behöver jag hyra. Då hamnar jag i samma läge som sist med mycket stress..
Fördelarna och nackdelarna sammantaget gör att microgrävare känns som det bästa alternativet trots allt då det verkar vara en möjlighet att utföra.

Räknade på massor och det verkar vara 28 kubik som ska upp med schaktlutning 1:2 (. Se bild, 10 löpmeter

Ritning som visar mått för ett schaktprojekt med angivna längder och schaktlutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänliga hälsningar
Tommy
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Hyrde en 900kg grävare för att lägga ner fiberslang för ett par år sedan. Till det var den perfekt. Dvs ett drygt halvmeterdjupt dike med gott om plats för massorna på sidorna.

Sedan fick jag för mig att jag skulle flytta grovkomposthögen några meter när jag ändå hade maskinen hemma. Försökte med både planeringsskopan och schaktbladet men gav upp efter en stund. Räckvidden var för dålig för att det skulle vara lönt med skopan. Maskinen var för klen för att schaktbladet skulle göra nytta. Det gick fortare med en grep och en skottkärra.

Ta en större maskin. Bara flyttandet av massor lär förstöra tomten mer än vad den tyngre maskinen gör.
 
Tack för svar och beklagar sen återkoppling :)
Trots råden jag har fått blev det till slut den maskinen som jag hade sett ut. Ja - det blir en del grävande och flyttande av massor, men tiden har jag..
Mvh Tommy
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Tommy_78 skrev:
Tack för svar och beklagar sen återkoppling :)
Trots råden jag har fått blev det till slut den maskinen som jag hade sett ut. Ja - det blir en del grävande och flyttande av massor, men tiden har jag..
Mvh Tommy
Du blir säkert nöjd med ditt val
Trevlig midsommar och timmar med grävmaskinen
 
J Jonas_81 skrev:
Du blir säkert nöjd med ditt val
Trevlig midsommar och timmar med grävmaskinen
Tack detsamma Lägger ut en bild eller två sedan
 
T Tommy_78 skrev:
Tack detsamma Lägger ut en bild eller två sedan
Gör gärna det, jag går i liknande tankar men tänker nog gå större. Om jag köper är det bara för i sommar, kommer sälja i höst eller till våren.
 
M
Gick själv i samma tankar för 10 år sedan. Utan hytt gör maskinen väldigt begränsad beträffande användningstillfälle, regn, kall väderlek osv. Kvalitet, tillgång på reservdelar är en annan faktor. Köper man nått kinestillverkat så är kvaliteten ofta därefter och reservdelar blir svåra. Då jag kört grävmaskin i mitt yrke i +30 år så hade jag lite mera kunskap än medelsvenne, det gjorde mitt val lättare kanske. Jag köpte en Kubota 1,5-tonnare, egentligen på tok för liten maskin om man ska dränera men jag ville ha så nytt som möjligt med en budget på strax över 100K. Hittade en 5 år gammal med 1100 tim, tandskopa medföljde, men beställde till RF snabbfäste och hydraulisk planeringsskopa med dubbla kolvar. 130K slutade notan på. Sålde maskinen 700tim och 6 år senare för 125K! Enda reparationen var en bussning som skar i hundbenet, kostade några 100-lappar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Gick själv i samma tankar för 10 år sedan. Utan hytt gör maskinen väldigt begränsad beträffande användningstillfälle, regn, kall väderlek osv. Kvalitet, tillgång på reservdelar är en annan faktor. Köper man nått kinestillverkat så är kvaliteten ofta därefter och reservdelar blir svåra. Då jag kört grävmaskin i mitt yrke i +30 år så hade jag lite mera kunskap än medelsvenne, det gjorde mitt val lättare kanske. Jag köpte en Kubota 1,5-tonnare, egentligen på tok för liten maskin om man ska dränera men jag ville ha så nytt som möjligt med en budget på strax över 100K. Hittade en 5 år gammal med 1100 tim, tandskopa medföljde, men beställde till RF snabbfäste och hydraulisk planeringsskopa med dubbla kolvar. 130K slutade notan på. Sålde maskinen 700tim och 6 år senare för 125K! Enda reparationen var en bussning som skar i hundbenet, kostade några 100-lappar.
Låter som min plan, verkar vara fint andrahandsvärde i de där maskinerna som är möjliga att köpa för oss privatisar.
 
M
jonmo jonmo skrev:
Låter som min plan, verkar vara fint andrahandsvärde i de där maskinerna som är möjliga att köpa för oss privatisar.
Yes. Håller man sig till dom stora tillverkarna som Volvo, Kubota, Takeuchi, Takejob, Yanmar, Neuson mfl. så får man i princip tillbaka pengarna. Det är ganska vanligt att dessa ”momssmittade” maskinerna köps av nyblivna villaägare som ska greja lite och har dom några månader för att sedan kränga dom.

Ska man gå upp i storlek till typ 3,5’a så är det helt andra pengar om man ska ha en fräsch. Köper man en äldre i sämre skick så är det lite av en lottsedel. En rasad matarpump eller larvmotor och det drar snart iväg 20-30,000 i reparationskostnad.
 
Hur är dina erfarenheter nu?
Var det något att satsa på?

Skall själv bygga verkstad och funderar på köpa en mindre grävare och göra stora delar av jobbet själv.
Grund, dränering (även flera ledningar för marken runt om) och uppställningsplats skal grävas och stenmaterial lägga ut.
Kommer ha tid då bygglovet förhoppningsvis ligger i posten till oss sedan i går, plåt priserna är ju bananas nu så jag planera att vänta till nästa vår med byggnationen. Kommer att ha 1 dag i veckan till detta under hösten.
 
P Petter Forsen skrev:
Hur är dina erfarenheter nu?
Var det något att satsa på?

Skall själv bygga verkstad och funderar på köpa en mindre grävare och göra stora delar av jobbet själv.
Grund, dränering (även flera ledningar för marken runt om) och uppställningsplats skal grävas och stenmaterial lägga ut.
Kommer ha tid då bygglovet förhoppningsvis ligger i posten till oss sedan i går, plåt priserna är ju bananas nu så jag planera att vänta till nästa vår med byggnationen. Kommer att ha 1 dag i veckan till detta under hösten.
Jag är supernöjd över maskinen. Det är mer än en "guldspade" :D
Dock har den ju givetvis sina begränsningar i bland annat grävdjup. Många encylindriga maskiner är väl relativt ryckiga i sina rörelser, men just den här går relativt mjukt, med vissa undantag. Kör man 2 kommandon samtidigt går den väldigt mjukt och fint. Vid dräneringsarbete blev det en hel del arbete och flyttande av massor, men det gick faktiskt fantastiskt bra. Fick gräva i två omgångar som jag planerat. Snart klar med allt arbete (ny dränering, tilläggsisolering och ny ljusgrav). Dags att återfylla nästa vecka. Grävde till och med ett djupt hål för dräneringsbrunnen, ca. 50 cm djupare än dräneringsröret.
Visst är en större maskin bättre, men jag är väldigt nöjd med den här :)
Skickar några bilder som visar grävningen.
 
  • Minigrävare vid grävarbete för dränering nära husgrund och trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin som arbetar mellan två jordhögar vid dräneringsprojekt i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten grävmaskin i arbete med att gräva en grönfri grävt för dränering vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten orange grävmaskin vid en grävd dräneringsgrop intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävningsarbete vid husgrund med synlig dränering och utgrävda massor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd dräneringsdike vid husvägg med isolering, vattenansamling och grushög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Djupt hål grävt för dräneringsbrunnen med synliga isolerplattor och grävmaskinens skopa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
växelventil och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Gick själv i samma tankar för 10 år sedan. Utan hytt gör maskinen väldigt begränsad beträffande användningstillfälle, regn, kall väderlek osv. Kvalitet, tillgång på reservdelar är en annan faktor. Köper man nått kinestillverkat så är kvaliteten ofta därefter och reservdelar blir svåra. Då jag kört grävmaskin i mitt yrke i +30 år så hade jag lite mera kunskap än medelsvenne, det gjorde mitt val lättare kanske. Jag köpte en Kubota 1,5-tonnare, egentligen på tok för liten maskin om man ska dränera men jag ville ha så nytt som möjligt med en budget på strax över 100K. Hittade en 5 år gammal med 1100 tim, tandskopa medföljde, men beställde till RF snabbfäste och hydraulisk planeringsskopa med dubbla kolvar. 130K slutade notan på. Sålde maskinen 700tim och 6 år senare för 125K! Enda reparationen var en bussning som skar i hundbenet, kostade några 100-lappar.
Hejsan
Jovisst är det nog bättre ju större maskin man köper, men för mig passade det bäst med en mindre då det mest är mindre arbeten den ska utföra. Dock var dräneringsjobbet det första. Den här fick jag in genom grinden på staketet och den får plats i vårt lilla garage. Visst har den sina begränsningar men för priset är jag nöjd. Som jag skrev i första inlägget satte budgeten stopp för en dyrare maskin..
 
H
Skulle gärna haft en lite större maskin själv.
Men det stoppa på en 1,7 ton så jag kan flytta den på en bilkärra.
Ser bara mer nytta med maskinen.
Jag har ripper byggt själv, planeringsbalk byggt själv, 3 skopor, grip och nu min senaste skapelse en balk att ha en borrmaskin i ,underlättar bra när man ska bort med Sten.

har en kratta på gång till maskinen och en hydralisk pigghammare.
Sen är det komplett.
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.