Jag skrev för ett tag sedan om hur en knopp från en maskros hade stoppat min klippare (den gav lite extra motstånd då den rullade med fastklämd mellan klippdisken och chassit, men inte mer än att klipparen kunde klippa för att plötsligt stanna med blockerad knivdisk lite då och då).

Igår upptäckte jag ett ännu konstigare stopp, ett större grässtrå hade lagt sig mellan laddblecket och laddstationen så att roboten inte kunde ladda och den här tömt ur batteriet i laddstationen. Dvs, den har börjat ladda med grässtrået torkade troligen rätt snabbt och gjorde så att den elektriska kontakten med laddstationen försvann. Så där stod klipparen helt stilla.

Utifrån dessa två freak-stopp så tänkte jag att det skulle vara roligt med en tråd där man berättar om de mest udda stopp som man varit med om.

Jag har ett klipp på Youtube som visar upptakten till att en älg stampade på stoppknappen också (vår klippare heter Björn):

Sedan har jag även hittat klipparen på rygg mitt ute på gräsmattan, gissningsvis för att grävlingen blivit sur på den.

Jag kommer säkert ihåg fler händelser när ni postar era...
 
Fick samtal från svärmor att hennes klippare, en sån stoooor svart worx, första generationen som väger bly, stannade och varnade för något med klippdisken. Sen hade den börjat klippa konstigt tyckte hon, vek av mot vänster för att sen stanna och räta upp sig.

Visade sig att ena framhjulet lossnat, starlockbrickan troligen rostat sönder och hjulet hade sen kilat in sig mellan klippdisk och själva skalet men inte låst klippdisken helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.