H
Har problem med min åkgräsklippare. En Husqvarna 2001 modell med en Briggs & Stratton 12.5hp

Får bra gnista
Får soppa och i rikliga mängder i mitt tycke. Blir blött i luftburken
Slår knallar och eldflammor ibland då man tuggar startmotor. Bensinpuffar.
Har haft ner och isär förgasaren utan framgång.

Någon som har bra tips?
 
A
H Hybenos skrev:
Har problem med min åkgräsklippare. En Husqvarna 2001 modell med en Briggs & Stratton 12.5hp

Får bra gnista
Får soppa och i rikliga mängder i mitt tycke. Blir blött i luftburken
Slår knallar och eldflammor ibland då man tuggar startmotor. Bensinpuffar.
Har haft ner och isär förgasaren utan framgång.

Någon som har bra tips?
När du rivit ner flöttörkoppen vad har du då sett?
bytt bränsle?
Låter som dåligt bränsle...
 
H
Maskintok skrev:
När du rivit ner flöttörkoppen vad har du då sett?
bytt bränsle?
Låter som dåligt bränsle...
Hej

Ny bensin från en vecka sedan.

Såg inget speciellt egentligen tror jag. Kändes rätt men får ta isär igen. Tänkte inte på packningar osv. Flottör och stift i princip som "flöt" bra.

Felet uppstod även efter körning dvs funkade klockrent och cirka 5-6 timmar senare vägrade den.
 
A
H Hybenos skrev:
Hej

Ny bensin från en vecka sedan.

Såg inget speciellt egentligen tror jag. Kändes rätt men får ta isär igen. Tänkte inte på packningar osv. Flottör och stift i princip som "flöt" bra.

Felet uppstod även efter körning dvs funkade klockrent och cirka 5-6 timmar senare vägrade den.
bytt stift?
Kan ibland ge gnista men tänder på fel ställe..
 
H
aa
Maskintok skrev:
bytt stift?
Kan ibland ge gnista men tänder på fel ställe..
Har testat två olika (som funkat innan)
 
A
då får du kolla mer på förgasaren..
 
A
hur är det med olja i motorn?
startar den nu på morgonen? när den svalnat
 
H
Maskintok skrev:
hur är det med olja i motorn?
startar den nu på morgonen? när den svalnat
Olja är ok, har tyvärr inte startat på någon dag nu. Tog isär förgasaren igen och rengjorde/blåste rent.

Samma sak dvs flödar luftfilter med bensin i princip
 
A
H Hybenos skrev:
Olja är ok, har tyvärr inte startat på någon dag nu. Tog isär förgasaren igen och rengjorde/blåste rent.

Samma sak dvs flödar luftfilter med bensin i princip
koka i ättika och vatten..
2dl 24% 2 l vatten.
ca 3-5 min..
Eller lägg i E85.
skapa din egen ultraljudstvätt..
En skakande slipmaskin, en värmebeständig behållare och rengöringsmedel för tvättar.
varmvatten.. :cool:(y)
 
H
Maskintok skrev:
koka i ättika och vatten..
2dl 24% 2 l vatten.
ca 3-5 min..
Eller lägg i E85.
skapa din egen ultraljudstvätt..
En skakande slipmaskin, en värmebeständig behållare och rengöringsmedel för tvättar.
varmvatten.. :cool:(y)
Bra tips!

Men jag går på en ny förgasare tänker jag i detta läge. Tror tidigare ägare även pillat en del då vissa gängor känns sådär.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Min förra motor betedde sig ungefär som din när jag kom hem från semestern- "någon" hade klippt gräset når vi var borta, och han hade "absolut inte" gått på grund någonstans. Lik fullt hade svänghjulet vridit sig nästan 180 grader på vevaxeln. Det syntes tydligt då spåren för krysskilen inte linjerade mellan svänghjul och axel.
Klart att den gick rätt illa när gnistan kom 180 grader fel!
Värt att kolla!
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Min förra motor betedde sig ungefär som din när jag kom hem från semestern- "någon" hade klippt gräset når vi var borta, och han hade "absolut inte" gått på grund någonstans. Lik fullt hade svänghjulet vridit sig nästan 180 grader på vevaxeln. Det syntes tydligt då spåren för krysskilen inte linjerade mellan svänghjul och axel.
Klart att den gick rätt illa när gnistan kom 180 grader fel!
Värt att kolla!
Helt klart värt att kolla, tack!
 
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Min förra motor betedde sig ungefär som din när jag kom hem från semestern- "någon" hade klippt gräset når vi var borta, och han hade "absolut inte" gått på grund någonstans. Lik fullt hade svänghjulet vridit sig nästan 180 grader på vevaxeln. Det syntes tydligt då spåren för krysskilen inte linjerade mellan svänghjul och axel.
Klart att den gick rätt illa när gnistan kom 180 grader fel!
Värt att kolla!
Vilken motor var detta?
10.5 hk eller större?
10.5 hk upp till 15 hk hade en krysskil i aluminium som gav med sig efter ett tag helt självt... dessa byttes emot stål senare.
Men hann göra en del trubbel innan...
 
Det var en 14,5 hk. Tyvärr nöp svänghjulet så ini #¤% så det gick inte att få bort det i ett stycke.
Gamle Svarten fick en hjärttransplantation, och rullar vidare mot evigheten med en 12hk
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Har hänt mig med en stihl trimmer,tog ett tag att hitta felet:)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.