Har en äldre liguster i jätte fint skick. Men nu har cirka 5-10 meter blivit otroligt klen och bladen ser inte kloka ut. Har skrapat lite på grenar/stam och den är grön.

Vad kan problemet vara?
 
  • En förtätad ligusterhäck med fläckiga och missfärgade blad, tecken på hälsoproblem hos växten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vi har fått exakt samma problem med vår fina ligusterhäck. Jag har sett en hel del bladlöss inuti de ihoprullade bladen. Kan det vara orsaken?

Var i Skåne bor du? Vet du andra på orten som har samma problem? Vi bor i Lödde.
 
J joeljkg skrev:
Hej!

Vi har fått exakt samma problem med vår fina ligusterhäck. Jag har sett en hel del bladlöss inuti de ihoprullade bladen. Kan det vara orsaken?

Var i Skåne bor du? Vet du andra på orten som har samma problem? Vi bor i Lödde.
Tjena!

Jag bor i Helsingborg.

Väldigt störigt problem. Den blommar nämligen upptill så där måste vara fart i häcken ändå. Klippte den för 2 dagar sedan med.
 
Kan vara angrepp av ligusterbladlus, de är gulaktiga små kryp.
 
  • Gilla
joeljkg
  • Laddar…
Ja,
A Abies koreana skrev:
Kan vara angrepp av ligusterbladlus, de är gulaktiga små kryp.
Ja, det ser inte bättre ut för vår del. Vi har sprutat med hård vattenstråle på häcken, och nu ska vi spraya med såpavatten. Finns det något mer att göra? Har du några andra tips?
 
Har ligusterhäck som jag gödslar, det verkar den gilla (hönspellets)

Näring stärker ju växten och jag tänker att det kanske vore bra se till ge er extra näring o vatten så den står starkare mot ev löss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.