76 401 läst · 323 svar
76k läst
323 svar
Ladda elbil via rött cee-uttag
Temperaturgivare är jättebra. Outlander har inte detta, därav att jag ibland behöver använda handskar för att dra ur stickproppen.A Arnodt skrev:Jag har för mig att i Nissan originalladdkabel 230 V 10A med tegelsten och Schuko-stickpropp, där är det en temperaturgivare i stickproppen. Det är givetvis för att detektera eventuell överhettning i stickproppen och stoppa laddningen. Eftersom Mitsubishins laddkabel med tegelsten och Schuko-stickpropp lyckades smälta stickproppen och uttaget, då kan man anta att temperaturgivare saknas i stickproppen. Det är nog inte så dåligt med en temperaturgivare i stickproppen.
När jag är ute och reser så tar jag med min egenbyggda laddare (med tillhörande schuko till CEE-adapter) och ställer den på 6A. Då är det riskfritt. Outlanderns egen sladd använder jag bara på pendelparkeringar och motsvarande riskfria platser.
Redigerat:
Men om du visar det brända Schneider-dubbeluttaget för elfirman får du troligen en nytt utan kostnad. Det är reklamation. Elfirman är säkert glada att det inte gick värre och de bränt ner ditt hus.
Redigerat:
inbyggt i vägg med 1,5kvmm, är det tillåtet och under vilka förutsättningar då? Jag skulle ha 16A och elektrikern drog 1,5 kabel och erbjöd då 13A. Det var exakt 14m kabel från central till uttag och kablar i vägg. Han fick dra om 2,5 kvmm och säkra 16A istället.Bo.Siltberg skrev:
En förutsättning är att det inte ligger i isolering.
I tysk standard får en 1,5 mm2 ledare belastas med upp till 23 A. Det är förläggningssätt E.
Det får då högst vara 2 ledare som belastas och kabeln förlagd vid vägg och ligga fritt i luften minst 2 till 3 kabeldiametrar ut från vertikal vägg.
Omgivningstemperatur 25 grader C.
Men belasta så hög är väl inget man vill göra, då lugnare att välja 2,5 mm2 eller 6mm2.
Det får då högst vara 2 ledare som belastas och kabeln förlagd vid vägg och ligga fritt i luften minst 2 till 3 kabeldiametrar ut från vertikal vägg.
Omgivningstemperatur 25 grader C.
Men belasta så hög är väl inget man vill göra, då lugnare att välja 2,5 mm2 eller 6mm2.
kablar i vägg tenderar ju att göra det. Jag är rätt säker på att det finns andra krav än isolering med.D Daniel 109 skrev:
det låter ju rätt korkat att tillåta16A@1,5kvmm på fast installation öht tycker jag. Vem skulle vilja ha det till att börja med?
Jag byggde som sagt en sladdstump på några meter med 2,5kvmm med ett kvalitets-Schuko som med grova rabatter ändå kostade runt 150kr. Det är inte mer än på sin höjd ljummen efter flera timmars laddning. Uttaget på yttervägg med 2,5kvmm kablar blir skitvarmt.
Shucko-kontakterna var från början gjorda för 6A.
Så kom man fram till att de nog håller för 10A också.
Och i nutid har man kommit fram till att det går med 16 också...
Vilka uttag och stickproppar som är "bra" eller "dåliga" tror jag inte har mycket att göra med hur mycket man får betala för dem...
Det kan mycket väl finnas välgjorda saker som vi i Sverige inte är vana, så vi utgår från att "det är skit" - marknadsförarna har lyckats rätt bra, för att sedan höja priset på de som "alla vet" är förstklassiga. Sedan har man "rationaliserat tillverkningen", så att tillverkning idag sker i samma stora anläggningar nere på kontinenten som många andra "fabrikat" sprutas fram i. Fabriker här blev för dyrt och läggs ner. Senaste i den raden är Elko.
Men med en teknik som ligger så på gränserna, när man nu även använder den under långa tider vid hög ström, blir väldigt känslig.
Om kabeln från ladd-uttaget, som kanske sitter på 1,5 m över mark, får hänga i en båge till marken eller till bilen bara mot friktionen i Schuckouttaget, ja då blir det en mekanisk påverkan som inte var beräknad. Olika för de två pinnarna/anslutningarna. Kanske bryter det till och med lite mot EK:n på insidan i uttaget.
Jag är övertygat om att uttagen är provade med strömgenomgång, men ingen samtidig mekanisk påkänning.
Så alla som framhärdar i att man kan lika gärna ladda bilen med ett vanligt vägguttag ("elsäkerhetsverket som avråder bestämt är fjompar, jag vet mer"!) - Ni har väl en dragavlastning på kabeln strax utanför uttaget så att sladden går rakt in i kontakten utan att sitta i spänn?
Om Ni nu lägger ut 650:- på ett svart uttag, spikar upp EK:n brevid krokigt, oregelbundet med TC-klamer och tja, fulare än en 5:e klassare skulle gjort i slöjden. Varför i hela välden inte använda ett CEE-uttag som är avsett för 16A?
Exempelvis detta: Länk
Så kom man fram till att de nog håller för 10A också.
Och i nutid har man kommit fram till att det går med 16 också...
Vilka uttag och stickproppar som är "bra" eller "dåliga" tror jag inte har mycket att göra med hur mycket man får betala för dem...
Det kan mycket väl finnas välgjorda saker som vi i Sverige inte är vana, så vi utgår från att "det är skit" - marknadsförarna har lyckats rätt bra, för att sedan höja priset på de som "alla vet" är förstklassiga. Sedan har man "rationaliserat tillverkningen", så att tillverkning idag sker i samma stora anläggningar nere på kontinenten som många andra "fabrikat" sprutas fram i. Fabriker här blev för dyrt och läggs ner. Senaste i den raden är Elko.
Men med en teknik som ligger så på gränserna, när man nu även använder den under långa tider vid hög ström, blir väldigt känslig.
Om kabeln från ladd-uttaget, som kanske sitter på 1,5 m över mark, får hänga i en båge till marken eller till bilen bara mot friktionen i Schuckouttaget, ja då blir det en mekanisk påverkan som inte var beräknad. Olika för de två pinnarna/anslutningarna. Kanske bryter det till och med lite mot EK:n på insidan i uttaget.
Jag är övertygat om att uttagen är provade med strömgenomgång, men ingen samtidig mekanisk påkänning.
Så alla som framhärdar i att man kan lika gärna ladda bilen med ett vanligt vägguttag ("elsäkerhetsverket som avråder bestämt är fjompar, jag vet mer"!) - Ni har väl en dragavlastning på kabeln strax utanför uttaget så att sladden går rakt in i kontakten utan att sitta i spänn?
Om Ni nu lägger ut 650:- på ett svart uttag, spikar upp EK:n brevid krokigt, oregelbundet med TC-klamer och tja, fulare än en 5:e klassare skulle gjort i slöjden. Varför i hela välden inte använda ett CEE-uttag som är avsett för 16A?
Exempelvis detta: Länk
Ja visst.F fsn skrev:kablar i vägg tenderar ju att göra det. Jag är rätt säker på att det finns andra krav än isolering med.
det låter ju rätt korkat att tillåta16A@1,5kvmm på fast installation öht tycker jag. Vem skulle vilja ha det till att börja med?
Jag byggde som sagt en sladdstump på några meter med 2,5kvmm med ett kvalitets-Schuko som med grova rabatter ändå kostade runt 150kr. Det är inte mer än på sin höjd ljummen efter flera timmars laddning. Uttaget på yttervägg med 2,5kvmm kablar blir skitvarmt.
omgivningstemperatur, längd, och förimpedans tex.
Installationen av laddboxen gjordes dessvärre inte av vår elektriker, utan av laddboxleverantören. Och det är inte speciellt snyggt, nej. Någon gång ska jag be vår vanliga elektriker göra om och använda svart kabel istället.S Soltorp40 skrev:Shucko-kontakterna var från början gjorda för 6A.
Så kom man fram till att de nog håller för 10A också.
Och i nutid har man kommit fram till att det går med 16 också...
Vilka uttag och stickproppar som är "bra" eller "dåliga" tror jag inte har mycket att göra med hur mycket man får betala för dem...
Det kan mycket väl finnas välgjorda saker som vi i Sverige inte är vana, så vi utgår från att "det är skit" - marknadsförarna har lyckats rätt bra, för att sedan höja priset på de som "alla vet" är förstklassiga. Sedan har man "rationaliserat tillverkningen", så att tillverkning idag sker i samma stora anläggningar nere på kontinenten som många andra "fabrikat" sprutas fram i. Fabriker här blev för dyrt och läggs ner. Senaste i den raden är Elko.
Men med en teknik som ligger så på gränserna, när man nu även använder den under långa tider vid hög ström, blir väldigt känslig.
Om kabeln från ladd-uttaget, som kanske sitter på 1,5 m över mark, får hänga i en båge till marken eller till bilen bara mot friktionen i Schuckouttaget, ja då blir det en mekanisk påverkan som inte var beräknad. Olika för de två pinnarna/anslutningarna. Kanske bryter det till och med lite mot EK:n på insidan i uttaget.
Jag är övertygat om att uttagen är provade med strömgenomgång, men ingen samtidig mekanisk påkänning.
Så alla som framhärdar i att man kan lika gärna ladda bilen med ett vanligt vägguttag ("elsäkerhetsverket som avråder bestämt är fjompar, jag vet mer"!) - Ni har väl en dragavlastning på kabeln strax utanför uttaget så att sladden går rakt in i kontakten utan att sitta i spänn?
Om Ni nu lägger ut 650:- på ett svart uttag, spikar upp EK:n brevid krokigt, oregelbundet med TC-klamer och tja, fulare än en 5:e klassare skulle gjort i slöjden. Varför i hela välden inte använda ett CEE-uttag som är avsett för 16A?
Exempelvis detta: Länk
Det intressantaste med den produkten är hur den utmanar byråkraternas bidragsregler. För att få bidrag säger de "Visa att en auktoriserad elfirma har installerat laddboxen". Sen kommer Ctek och gör en laddare som ansluts via CEE-don. Som jag ser det finns det bara två rationella konsekvenser: Antingen får man inget bidrag alls för den eftersom den då inte betraktas som fast ansluten, och bidraget gäller bara för fast anslutna laddare, eller så får man bidrag för den utan att en auktoriserad elfirma är inblandad. Om jag orkade skulle jag ta på mig rättshaveristhatten och ringa myndigheterna för att se hur de hanterar situationen. Som det är nu när flera butiker säljer produkten med brasklappen att en elektriker måste stoppa i kontakten för att få bidraget är ju trams! Särskilt som skatteavdraget inte gäller om man själv köper in materialet utan det måste tillhandahållas av samma företag som tillhandahåller installationstjänsten.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Detta är ett praktexempel på varför bidrag måste utrotas. Det finns ALLTID kryphål.O Steamboy skrev:Det intressantaste med den produkten är hur den utmanar byråkraternas bidragsregler. För att få bidrag säger de "Visa att en auktoriserad elfirma har installerat laddboxen". Sen kommer Ctek och gör en laddare som ansluts via CEE-don. Som jag ser det finns det bara två rationella konsekvenser: Antingen får man inget bidrag alls för den eftersom den då inte betraktas som fast ansluten, och bidraget gäller bara för fast anslutna laddare, eller så får man bidrag för den utan att en auktoriserad elfirma är inblandad. Om jag orkade skulle jag ta på mig rättshaveristhatten och ringa myndigheterna för att se hur de hanterar situationen. Som det är nu när flera butiker säljer produkten med brasklappen att en elektriker måste stoppa i kontakten för att få bidraget är ju trams! Särskilt som skatteavdraget inte gäller om man själv köper in materialet utan det måste tillhandahållas av samma företag som tillhandahåller installationstjänsten.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Kan berätta att CETEK Njord som skruvas upp av elektriker får bidrag. För det så levereras den med en väggbygel i Sverige. I de andra länderna är bygeln/fästet tillval.
Var det laddboxleverantörens elektriker som gjorde installationen? Eller kanske leverantören själv, det hade ju förklarat det hela bättreJ jocke31 skrev: