Hej,

Ska renovera köket i höst. Kåken är från -56 men kakelplattorna uppskattningsvis från sent nittiotal.

Nu undrar jag lite om det kan vara kvar gammal eventuellt asbesthaltig fix från - 56 under de plattorna från 90-talet. (om inte de gamla plattorna kan vara kvar under till och med. Försökt uppskatta tjockleken mot vägg men lite svårt) De som renoverat har icke varit proffs så även om man brukar slipa bort det gamla tänker jag att de kan ha lämnat lite fix kanske, eller är det helt otänkbart?

I alla fall, om det kan finnas, undrar jag om det är värt att ens ta asbesttest, känns som att man måste ta ett par tre test för att vara någorlunda säker, de kostar runt en tusing styck tror jag, eller bättre då att bara be saneringsfirman komma och ta hand om det som om det vore asbest utan att testa..det är inte mycket plattor så kostar nog inte så mycket. Betalade 6500 kronor för sanering av golv på kanske 8 kvadrat klinkers i källaren. Detta är mindre än hälften. Vad tror ni?

Tacksam för hjälp!
 
Spara pengarna , riv kakel själva försiktigt, använd mask och sluta nojja för ev asbest…
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spara pengarna , riv kakel själva försiktigt, använd mask och sluta nojja för ev asbest…
Ja vore skönt, behöver slipa oavsett, dammar mycket så kommer garanterat inte göra det på egen hand vid risk för att det ligger sådant under.

Tack för tipset och Glad midsommar!
 
Varför måste det slipas tror du? Ibland kan man bryta bort gamla gipsskivor eller hacka bort gammalt fix.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför måste det slipas tror du? Ibland kan man bryta bort gamla gipsskivor eller hacka bort gammalt fix.
Tänkte det var standard, kakelkillarna har alltid velat slipa. Men då kanske det inte behövs. Det mesta sitter på gamla väggskivor så där kan man ju byta hela väggskivan men en del är på murstocken.
 
Får tillägga att jag inte kommer göra jobbet med nya kakel själv, så det är ju om kakelkillarna tycker det funkar bra utan att slipa murstocken...
 
Då behöver du väll inte bry dig alls?
Misstänker dina kakelkillar att det är asbest som kommer exponeras avbryts jobbet för test.
 
T TheGame skrev:
Då behöver du väll inte bry dig alls?
Misstänker dina kakelkillar att det är asbest som kommer exponeras avbryts jobbet för test.
Så sett har du ju rätt men jag har lite trist erfarenhet av hantverkare som inte misstänkt asbest o sen sågat upp gamla asbesthaltiga golvplattor vid stambyte, mindre kul historia. Många många timmars städning med p3-mask blev det, värsta jag jobbat med. Så tar det säkra före det osäkra här tänker jag. Det var mest om det skulle vara helt otänkbart att det finns skadligt fix under de mer moderna plattorna, men det antar jag att det inte är.
 
S Sigward skrev:
Så sett har du ju rätt men jag har lite trist erfarenhet av hantverkare som inte misstänkt asbest o sen sågat upp gamla asbesthaltiga golvplattor vid stambyte, mindre kul historia. Många många timmars städning med p3-mask blev det, värsta jag jobbat med. Så tar det säkra före det osäkra här tänker jag. Det var mest om det skulle vara helt otänkbart att det finns skadligt fix under de mer moderna plattorna, men det antar jag att det inte är.
Låter otroligt och konstigt att du fick städa själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.