F
A Arnodt skrev:
En adapter Schucko till CEE-trefas, tycket jag inte verkar vettigt. Med den går det ju då att belasta ett Schucko-uttag med 16A. Det kan just innebära risk för kabelbrand i elinstallation bakom Schucko-uttaget. Det ska man inte befatta sig med. Får sådana överhuvudtaget säljas i Sverige? Det kanske är kina-adapter?

Med en Nissan Leaf 40 kWh medföljer det en laddkabel 230 Volt med "tegelsten" med Schucko-stickpropp. Den kan max ta 10A. Den är OK att sticka i ett Schucko-uttag eftersom den just inte kan belasta med mer än 10A.
Var får du det ifrån att det max är 10A på Schuko? Det är generaliserat lite max 13A på 1,5kvmm kabel och max 16A på 2,5kvmm. Man kan själv köpa Schuko honor av hög kvalitet och bygga en stump med CEE 16A hane i ena ändan och en bra Schuko i andra ändan. Då kan man själv också bestämma vilken fas man vill belasta. Eller så köper man den färdiga kabeladaptern. Det låter absolut som det bästa sättet att ladda via Schuko.
 
En adapter: Schucko-stickpropp till 3-fas CCE 16A uttag, verkar inte vettigt, eftersom det då går att ta ut ca 16A ur Schucko-uttaget.

Den med elbilen Nissan medföljande laddkabeln med tegelsten och som har Schucko-stickpropp i en ändan och Typ2-handske i andra ändan, den kan max ta 10A. Det är av säkerhetsskäl.
 
Du kan aldrig ta ut mer än vad uttaget är avsäkrat till.
Så visst kan man ha en sådan adapter. Men du får ju bara en fas in.
 
F
A Arnodt skrev:
En adapter: Schucko-stickpropp till 3-fas CCE 16A uttag, verkar inte vettigt, eftersom det då går att ta ut ca 16A ur Schucko-uttaget.

Den med elbilen Nissan medföljande laddkabeln med tegelsten och som har Schucko-stickpropp i en ändan och Typ2-handske i andra ändan, den kan max ta 10A. Det är av säkerhetsskäl.
ja, och vad är problemet med det? Det är helt ok att tanka 16A i ett Schuko. Har man sen ett utvändigt, 2,5kvmm kort kabel och matar det från CEE så är det inga större problem. Hade alla gjort så så hade det inte brunnit nån stans när bilen laddas vis Schuko.
 
Apropå laddning med Schuco, här kommer lite idolbilder från förra året på kontakt och dosa efter laddning några månader med Mitsubishis originalkabel med tegelsten och Schuco. Smält elektrisk Schuco-uttag och kontakt efter felaktig användning med laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smält Schuko-kontakt och dosa efter användning med Mitsubishi-laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smält elektriskt vägguttag med skadad kontakt efter långvarig användning av laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smält eluttag med skadade färgkodade kablar efter överhettning från laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttaget var ett Schneider monterat av elektriker ungefär ett år tidigare. Det smälte alltså, och kontakten likaså.

Så jag skaffade en laddbox istället.
 
  • Gilla
Litus och 6 till
  • Laddar…
jocke31,
Hur mycket ström kan den originalladdkabeln Mitsubishi med tegelsten ta ut från ett Schucko-uttag?
Mitsubishi Outlander har ombordladdare för 1-fas, tror jag.

Jag ser nu i en Mitsubischi-broschyr att medföljande laddkabeln med tegelsten är angiven till 230V och 10A.
Alltså om stickpropp och uttag smälter vid 10A strömuttag, då kan man anta att det inte blir mindre brännskada vid 16A laddström. Elledningarna 1,5 mm2 i väggen går då samma öde tillmötes som brända stickproppen och uttaget och det snabbare.
Är uttaget som används för elbilsladdningen avsäkrat med diazed(porslinsäkringar) i elcentralen så tål diazed litet mer ström innan de smälter av jämfört automatsäkring.

Vad sa Mitsubichi om din brända laddkabel? Fick du en ny på garantin? Det är ju ingen särdeles bra reklam för Mitsubischi.
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Uttaget var ett Schneider monterat av elektriker ungefär ett år tidigare. Det smälte alltså, och kontakten likaså.
Inte kul, men det måste ju vara något som blivit fel vid installationen?
10A ska ju inte smälta ett uttag sådär.
Vad är det för kabel elektrikern använt, gummikabel?
 
T toolman77 skrev:
Är det någon som har testat eller har synpunkter på följande mobila laddare?
Ge mig en månad eller två så ska jag komma med en recension av Ctek Njord Go.
 
  • Gilla
Litus
  • Laddar…
F
A Arnodt skrev:
jocke31,
Hur mycket ström kan den originalladdkabeln Mitsubishi med tegelsten ta ut från ett Schucko-uttag?
Mitsubishi Outlander har ombordladdare för 1-fas, tror jag.

Jag ser nu i en Mitsubischi-broschyr att medföljande laddkabeln med tegelsten är angiven till 230V och 10A.
Alltså om stickpropp och uttag smälter vid 10A strömuttag, då kan man anta att det inte blir mindre brännskada vid 16A laddström. Elledningarna 1,5 mm2 i väggen går då samma öde tillmötes som brända stickproppen och uttaget och det snabbare.
Är uttaget som används för elbilsladdningen avsäkrat med diazed(porslinsäkringar) i elcentralen så tål diazed litet mer ström innan de smälter av jämfört automatsäkring.

Vad sa Mitsubichi om din brända laddkabel? Fick du en ny på garantin? Det är ju ingen särdeles bra reklam för Mitsubischi.
Gör du dig till eller? Det är inte tillåtet att säkra 16A med 1,5kvmm kabel till att börja med. Sen ser man tydligt att det är i kontaktinterface värmeutvecklingen sker. Min erfarenhet är också att i fast monterade IP44 honor utomhus så blir betydligt varmare i själva Schuko interfacet, troligtvis pga dålig kontaktarea och det beror troligtvis på korrosion.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Inte kul, men det måste ju vara något som blivit fel vid installationen?
10A ska ju inte smälta ett uttag sådär.
Vad är det för kabel elektrikern använt, gummikabel?
På vilket sätt skulle kabeln spela nån roll, den är ju helt opåverkad? Det är antingen dålig kontakt på nollan eller i det stiftet direkt i Schuko.
 
Nej Arnodt gör sig inte till. Det är tillåtet att säkra 1.5 mm² med 16 A (1) och det är tillåtet att belasta ett schukouttag med 16 A men i allmänhet avråder man från det pga risken för överhettning.

(1) under vissa normal förutsättningar.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Gör du dig till eller? Det är inte tillåtet att säkra 16A med 1,5kvmm kabel till att börja med. Sen ser man tydligt att det är i kontaktinterface värmeutvecklingen sker. Min erfarenhet är också att i fast monterade IP44 honor utomhus så blir betydligt varmare i själva Schuko interfacet, troligtvis pga dålig kontaktarea och det beror troligtvis på korrosion.
Det är ju därför som stickproppen blir mycket varm (som jag skrivit om tidigare), dvs för att kontakten mellan metallen i stickpropp och uttag är dålig. Jag beskrev hur detta är ett problem i laddstolpar på pendelparkeringar, dvs uttag som snabbt blir mycket slitna. Men naturligtvis så finns korrosion med bland riskerna.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag har för mig att i Nissan originalladdkabel 230 V 10A med tegelsten och Schuko-stickpropp, där är det en temperaturgivare i stickproppen. Det är givetvis för att detektera eventuell överhettning i stickproppen och stoppa laddningen. Eftersom Mitsubishins laddkabel med tegelsten och Schuko-stickpropp lyckades smälta stickproppen och uttaget, då kan man anta att temperaturgivare saknas i stickproppen. Det är nog inte så dåligt med en temperaturgivare i stickproppen i alla fall.
 
A Arnodt skrev:
jocke31,
Hur mycket ström kan den originalladdkabeln Mitsubishi med tegelsten ta ut från ett Schucko-uttag?
Mitsubishi Outlander har ombordladdare för 1-fas, tror jag.

Jag ser nu i en Mitsubischi-broschyr att medföljande laddkabeln med tegelsten är angiven till 230V och 10A.
Alltså om stickpropp och uttag smälter vid 10A strömuttag, då kan man anta att det inte blir mindre brännskada vid 16A laddström. Elledningarna 1,5 mm2 i väggen går då samma öde tillmötes som brända stickproppen och uttaget och det snabbare.
Är uttaget som används för elbilsladdningen avsäkrat med diazed(porslinsäkringar) i elcentralen så tål diazed litet mer ström innan de smälter av jämfört automatsäkring.

Vad sa Mitsubichi om din brända laddkabel? Fick du en ny på garantin? Det är ju ingen särdeles bra reklam för Mitsubischi.
Nej, det gick inte på garantin. Men jag håller med om att det är rejält dålig PR för Mitsubishi. Den hade dock gått ca 10000 mil så jag orkade inte bråka den gången. De ville ha 8000 (kr) för en ny kabel, vilket jag förstås inte betalade. Köpte en annan kabel för ca 1800 kr istället. Och satte dit en riktig laddare istället. Går ju lite fortare med den också. Elbilsladdare monterad på vägg med ansluten laddkabel och synligt märke "eways".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och jo, det var 10A. I laddboxen passade jag på att sätta in trefas 16A istället. Och det var ju bra eftersom tjejen precis köpt en elbil som kan använda fulla kapaciteten till skillnad från Outlandern.
 
Det var ju rätt tydligt att problemet fanns i anslutning mellan uttag och matande ledning. Inte i laddsladden. Om det inte fanns tempgivare i kontakten är den ju lätt att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.