T
Beställde två stycket ytterdörrar av Bauhaus för ett tag sedan. När de kom var de fuktiga under plasten. När jag packade upp dem visade det sig att de blivit fuktskadade.

Ytterdörr med fuktskador och svullnad, delvis täckt av plast och packtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskada på vitmålad ytterdörrskant med synliga svullnader och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kanten av en vit ytterdörr med fuktskador och skadat trä synligt under flagande målarfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ny ytterdörr med fuktskador och flagande färg vid en kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontaktade Bauhaus direkt. De skulle kolla med leverantören av dörrarna.
Till slut efter några veckor återkommer de med de här svaret:

”Jag vill meddela om att jag fått svar från vår leverantör som berättar att de kan pröva att använda sandpapper för att slipa bort de fuktskadade delarna på dörren och sedan måla över dom igen. Återkom gärna till mig om det funkar eller inte. Hoppas på din förståelse.”

De menar alltså på fullaste allvar att jag ska försöka slipa bort fuktskadorna och sen måla om de helt nya dörrarna.
 
Försök att få till ett prisavdrag.
 
T
Jag vill byta ut dem till helt nya dörrar.
 
T Ejmelie skrev:
Jag vill byta ut dem till helt nya dörrar.
OK, då får du ta förnyad kontakt med Bauhaus.
 
T
Det har jag gjort. Tycker bara det är så sjukt att dom tycker jag ska slipa bort fuktskador på nya dörrar jag köpt.
 
Det står ju "de kan prova", inte "du kan prova" Jag tolkar det som att leverantören vill prova att slipa ner och måla om om citatet stämmer..
 
T
Jag tolkar det som att dom skrivit de istället för du. Och vill att jag ska återkomma när jag gjort det.
 
T Ejmelie skrev:
Jag tolkar det som att dom skrivit de istället för du. Och vill att jag ska återkomma när jag gjort det.
De har rätt att åtgärda skadan men blanda dig inte i hur de gör det utan svara att du förväntar dig en produkt som är korrekt i både utseende och funktion så får de lösa det.
 
A
enligt reklamationsrätten så kan du kräva ny produkt, men tillverkaren brukar få rätt i att ta tillbaka varan och åtgärda den.

Så även i detta fallet, de tar tillbaka dörrarna och provar att slipa av och måla om..
Går det inte pga olika faktorer så kommer nya dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.