Hallå och glad midsommar!

Som en härlig midsommarpresent så bestämde sig våran frånluftsvärmepump att ge upp igår. Var en tekniker här och dödförklarade kompressorn. Man får väl dock vara glad att det händer på sommaren och inte mitt i vintern :)
Pumpen är en Nibe 360P från 2009. En ny kompressor inklusive bytet kostar 20.000kr att byta och då har man ett års garanti på den. En ny liknande pump kostar runt 60.000kr att sätta in så nu är vi i valet och kvalet hur vi ska göra. Med en ny pump från Nibe så har man ju 6års garanti att börja med och sen kan man teckna upp till 12år.

Hur hade ni gjort? Enligt teknikern fanns det en risk att den nya kompressorn ger upp i förtid pga gammal olja och dylikt som inte går att få ur den gamla pumpen.

Härliga kostnader blir det i vilket fall :p

Mvh J
 
T
Byter dom bara kompressorn eller byter dom förångaren, expansionsventil, torkfilter och kompressorn för det priset ? :thinking:

Våra kunder brukar välja att laga när den är så pass "ny" men då byter vi ut alla delarna för 20000kr innan rot, vilket brukar hamna på 17-18000 efter rot
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Byter dom bara kompressorn eller byter dom förångaren, expansionsventil, torkfilter och kompressorn för det priset ? :thinking:

Våra kunder brukar välja att laga när den är så pass "ny" men då byter vi ut alla delarna för 20000kr innan rot, vilket brukar hamna på 17-18000 efter rot
Hej!

Tack för svar. Bra fråga. Det får jag kolla i såfall. Kan det ändå vara värt att byta kompressorn då? Det enda är ju att om den skulle gå sönder igen efter 2år så står man där igen. Men är det väldigt sällsynt att dom ger sig igen så kan det ju ändå vara värt det.
 
Vi hade samma problem fast med en 310P som gick sönder i vintras. När jag sökte information inför vårat byte så var det många som bytt kompressorn där den gått sönder inom något år igen, dock såklart efter garantitiden.

Våran kompressor var från 2009 och vi ville inte ta risken att en ny kompressor skulle gå sönder igen så vi valde att byta ut den helt och valde en Bosch Compress 3800i EW 13 för 55 tkr som vi är nöjda med. Den har 6 års garanti med möjlighet till förlängning, genom försäkring, i totalt 18 år.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
D D.anne_85 skrev:
Vi hade samma problem fast med en 310P som gick sönder i vintras. När jag sökte information inför vårat byte så var det många som bytt kompressorn där den gått sönder inom något år igen, dock såklart efter garantitiden.

Våran kompressor var från 2009 och vi ville inte ta risken att en ny kompressor skulle gå sönder igen så vi valde att byta ut den helt och valde en Bosch Compress 3800i EW 13 för 55 tkr som vi är nöjda med. Den har 6 års garanti med möjlighet till förlängning, genom försäkring, i totalt 18 år.
Hur är ljudnivån på denna? Har snöat in på Nibe då det är sådana de flesta kompisar och så har. Men kan ju vara värt att kolla på andra märken. Har förstått det som att dom nya pumparna inte är så mycket tystare än dom gamla.
 
Vi hade precis flyttat in i vårat hus när 310P konstaterades trasig så jag kan tyvärr inte jämföra ljudnivån mellan märkena då jag aldrig fick höra 310P.

Vi har Boschen i groventren som ligger mitt emot sovrummet med en liten hall mellan. Står dörren till groventren på glänt och sovrumsdörren är öppen så hör jag kompressorn, om den är igång, när jag ska sova. Stänger man dörren till groventren så upplever jag inte att den hörs alls. Den kan dock låta mer om man behöver ha fläkten på högre varvtal, vi har våran på 60 %. Sen handlar mycket om hur den är placerad, står den med mellanrum mellan sig och närliggande väggar/inredning som installationsanvisningen säger så är ljudnivån ok. Jag vet dock andra som haft problem med att de inte kunnat ha avstånd och då hört mer av den då vibrationer och ljud ökat. Detta gäller sannolikt alla modeller och inte bara Boschen.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
T
Slarvas det vid reparation, t.ex att man struntar i att blåsa igenom kondensorslingan med kväve, för att få bort eventuell olja och annat som har samlats där så kan man räkna med att man får problem snart igen.
Men byter man alla delarna och är noggrann så ska inte kompressorn haverera på många år...

Men att bara byta kompressor är inte att rekommendera utan allt eller inget om man väljer att laga.

Jag upplever inte att Nibes 370 är direkt tystare än 310/360 om man har bytt Kompressorfötterna till den "nya" typen.



J Janne82 skrev:
Hej!

Tack för svar. Bra fråga. Det får jag kolla i såfall. Kan det ändå vara värt att byta kompressorn då? Det enda är ju att om den skulle gå sönder igen efter 2år så står man där igen. Men är det väldigt sällsynt att dom ger sig igen så kan det ju ändå vara värt det.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
M
Hej!

det kan vara värt att ta dit en tekniker som är duktig på kompressorer.
Det är snarare regel än undantag att värmepumpstekniker dömmer ut kompressorer när det egentligen bara är kontaktor eller relä för några hundra som har gett upp.

kostar som sagt ett par hundra att byta, men felsökning och arbetstid kanske blir någon tusing.

kan ju vara värt att ringa och fråga.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Det låter sannolikt att kompressorn havererat men den har i alla fall hållit i 12 år. För mig har kompressorerna bara hållit i genomsnitt 7 år. Är inne på fjärde kompressorn i min 310P. En 360P från 2009 tycker jag man ska reparera kompressorn på men det måste göras av ett proffs som tar sig tid att som sagt spola rent kondensorslingan. Vill man uppnå högre energibesparing kan man byta till t.ex. F730 men man bör räkna på kostnader och besparing innan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Hej!

det kan vara värt att ta dit en tekniker som är duktig på kompressorer.
Det är snarare regel än undantag att värmepumpstekniker dömmer ut kompressorer när det egentligen bara är kontaktor eller relä för några hundra som har gett upp.

kostar som sagt ett par hundra att byta, men felsökning och arbetstid kanske blir någon tusing.

kan ju vara värt att ringa och fråga.
Hej!

Teknikern vi hade här var från Elajo som är Nibes servicepartner i Kalmar regionen. Så måste väl ändå lita på hans omdöme. Kompressorn går ju inte hur vi än gör och enligt honom så drar den full ström när den försöker starta men lyckas inte. Men förstår vad du menar, jag har heller ingen kunskap själv om detta så kan inte ifrågasätta så mycket.
 
Vet inte riktig hur det är med VP-kompressor, normalt så sitter det ett startrelä i kopplingsboxen på kompressorn vid 1-fasdrift. Fungerar inte den så är det för trögt att starta kompressorn. Vanliga 1-faskompressorer drar då en massa ström och kan inte starta, ( lika som kylskåp ) . Men kanske andra vet bättre på forumet hur de är med det.
 
M
J Janne82 skrev:
Hej!

Teknikern vi hade här var från Elajo som är Nibes servicepartner i Kalmar regionen. Så måste väl ändå lita på hans omdöme. Kompressorn går ju inte hur vi än gör och enligt honom så drar den full ström när den försöker starta men lyckas inte. Men förstår vad du menar, jag har heller ingen kunskap själv om detta så kan inte ifrågasätta så mycket.
det är deras servicepartners som jag syftar på. Vissa är superduktiga så klart, andra sparkar lite på kompressorn och erbjuder byte för 30kkr.

menar bara att det kan vara värt med ett andra utlåtande innan man köper maskin för 60kkr :)
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
M
M Marcussjogren skrev:
det är deras servicepartners som jag syftar på. Vissa är superduktiga så klart, andra sparkar lite på kompressorn och erbjuder byte för 30kkr.

menar bara att det kan vara värt med ett andra utlåtande innan man köper maskin för 60kkr :)
och det utlåtandet hade jag gärna försökt få från någon som har bra erfarenhet av att jobba med kompressorer och att laga dem, inte bara byta dem.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Är en BR förening med 30 st från 2008, tanken var att de skulle bytas 2026, efter 18 år baserat på de tidigare pannorna.
Vi beslutade nyss i styrelsen att inte byta kompressorer längre, då de bara håller 2-5 år. Anledningar vi fått till att de inte håller längre är skräp i systemet efter tidigare kompressorhaveri trots spolning, och att dagens media är sämre, gamla grejer med R22 håller hur länge som helst.
Så nu byter vi hela pannan vid haveri. Funderingen är hur länge vi nu ska räkna på tills alla pannor ska bytas igen, 18 år är väl en utopi.
 
Det med skit i systemet har inte med kompressorn att göra, det är endast på VB-sidan som det verkar . är det en VP för varje lägenhet/hus så är det endast i det huset som skiten kan finnas och då ska det vara att växlaren ska sätta igen sig, mindre trolig orsak. Mera då att flödet genom allt är för tunt och en överhettning blir på hetgasen och larm eller HP löser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.