Hej forumet, har etr tycke trädetaljer som suttit på båt, den är lackad med nägon pigmenterad/guldbrun men helt genomskinlig fernissa. Har frågat på,båtbutik men de har ingenting, någon som vet var jag kan köpa lite gyllengul och helblank/transparent fernissa/lack ?

tacksam för alla tips
 
Om jag förstår dig rätt så vill du ha en fernissa som är svagt gultonad?
Traditionell, enkomponents båtfernissa är just gyllengul till färgen och inte färglös som vatten.
Är det något sådant du är ute efter?
 
ja fast lite mer pigment åt mshognyliknande hållet. vad inne på nordsjö färg, men de kunde inte hjälpa. samma med flugger ...
 
Råd i den frågan är det snarare träbåtsvarv snarare än färgbutiker som kan
 
Det vanliga är väl då att man betsar träet till önskad färg innan man lackar.
Går det att få bort gammal fernissa?
 
T
Kan det vara denna som använts?
Beckers elit ädelträlack.
Burk med Beckers Elit ädelträlack i högblank finish med trä och regnbåge på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har jag använt till div ek-grejer som skyltar mm, den är lite brunaktig i tonen (ser ut som en rinnig kondenserad mjölk i burken typ), men inget man ser när den väl är på trät annat än att det blir en lite djupare ton än med helt klar lack.
Den blir lite seg som fernissa när den torkat.
 
Hej, här är bild på en båtdetalf dom jag slipat och lackat med transparent helblank. Vad finns det för lack som har lite röd/mahognyton som jag kan använda ? den gamla lacken har ju någon pigmenterin i sig (rödbruna delen) Slipad och helblank lackad båtdetalj med rödbruna toner på träbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tar upp denna igen, träet under provlackeeingen är lite gråtonat, sp ingen bets alls - utan färgen ligger i själva lacken. Någon som har förslag på vad som jag kan använda? den är mer rödbrun i tonen än ädelträoljan.
 
S
O olof63 skrev:
Tar upp denna igen, träet under provlackeeingen är lite gråtonat, sp ingen bets alls - utan färgen ligger i själva lacken. Någon som har förslag på vad som jag kan använda? den är mer rödbrun i tonen än ädelträoljan.
Om du menar att det gula på biten ska bli röd så handlar det om att du måste slipa ner trät till oblekt, rött trä. Kanske 0,5 mm.
 
tackar, det måste jag prova :)
 
Man kan tona lack med brytfärg finns i små flaskor på Flugger ta lite kromoxidgul o rött du får prova dig fram behövs bara någon droppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.