Hej,

Kan inget om VVS men är allmänt händig. Inte rört fjärrvärmeväxlaren på 5 år, har inget serviceavtal efter läsning om att det är onödigt enligt många.

Tänkte byta filtret i värmeväxlaren, räcker det att rengöra eller är det bättre att byta hela?

Vilka ventiler ska jag stänga? Se bilder.

Ska jag köpa nått material i beredande syfte? Typ packningar, muttrar, ventiler.

Annat att tänka på?
 
  • En fjärrvärmeväxlare med rör, mätare och ventiler monterade i ett skåp, behöver service eller byte av filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler i en fjärrvärmecentral med synliga röda kranhandtag och isolerade kopparrör sammankopplade med silverfärgade kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex uppsättning av rör och ventiler för fjärrvärme i ett hem, med fokus på ett filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket filter är det du tänkt byta/rengöra? Finns flera.
Det räcker med rengöring iallafall.
Om det är på inkommande fjärrvärme så skulle jag verkligen inte röra något om jag inte har väldigt bra koll på vad jag gör.
Kan vara väldigt högt tryck och hög temperatur.
Det är även vanligt att man får ta i väldigt mycket för att få lös filtret, vilket brukar leda till läckage från anslutande rör när man försöker lossa filtret.
 
K Krukmakaren skrev:
Vilket filter är det du tänkt byta/rengöra? Finns flera.
Det räcker med rengöring iallafall.
Om det är på inkommande fjärrvärme så skulle jag verkligen inte röra något om jag inte har väldigt bra koll på vad jag gör.
Kan vara väldigt högt tryck och hög temperatur.
Det är även vanligt att man får ta i väldigt mycket för att få lös filtret, vilket brukar leda till läckage från anslutande rör när man försöker lossa filtret.
Tänkte på filtrena för varmvattnet. Men då är det nog bättre att ringa nån vvs firma eller kontakta Eon.
 
Okej, varför ska du göra rent de? Misstänker du att det sitter igen? Dåligt flöde i kranarna?
Det filtret är inte lika kritiskt, bara att stänga av inkommande kallvatten innan.

Kan dock ändå behövas nya fiberpackningar till omkringliggande kopplingar.
Även själva locket till filterhuset kan vara lite jobbig att få tätt.
 
K Krukmakaren skrev:
Okej, varför ska du göra rent de? Misstänker du att det sitter igen? Dåligt flöde i kranarna?
Det filtret är inte lika kritiskt, bara att stänga av inkommande kallvatten innan.

Kan dock ändå behövas nya fiberpackningar till omkringliggande kopplingar.
Även själva locket till filterhuset kan vara lite jobbig att få tätt.
Tänkte mest för regelbundet underhåll och för att få rent de. Men det kanske inte är nödvändigt förrän det blir problem med nått?

Kollade Eons serviceavtal, 65 kr i månaden då ingår ett besök vartannat år, vid förebyggande underhåll ingår även delar upp till 1000 kr och 1x arbetstimma som Eon står för. Det innebär 1560 kr per besök, oklart hur lång tid en kontroll tar samt tid för rengöring av filter, som ingår. Vad hade en vanlig vvs firma tagit för det? Tänker att de inte ens är intresserade av ett sånt litet jobb.
 
Hej @Mjolnir jag har en Cetetherm Basic P20 (tror jag den heter) från -99 och gjorde en liten lathund åt mig själv för att rengöra filtret (vilket jag gör 1 grr/år)
Hoppas den kan vara till nytta trots att den inte är exakt som din..


Stängningsinstruktioner för ventiler och ett öppnat filter med en skruvmejsel och rengjort filter under rinnande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Hej @Mjolnir jag har en Cetetherm Basic P20 (tror jag den heter) från -99 och gjorde en liten lathund åt mig själv för att rengöra filtret (vilket jag gör 1 grr/år)
Hoppas den kan vara till nytta trots att den inte är exakt som din..


[bild]
Stort tack, skadar inte att ha :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.