Konstiga männniskor ;) Huset borde hålla ute värme och inne kylan med ny isolering och nya fönster, inte tvärtom
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstiga männniskor ;) Huset borde hålla ute värme och inne kylan med ny isolering och nya fönster, inte tvärtom
Tyvärr så blir det mkt spring med altandörren öppen. Sen så borde väl huset värmas upp ganska ordentligt då vinden är väldigt varm?
 
Beror på isolering på vinden, det är det första du ska åtgärda, där ligger största vinsten.
 
Köpte en Andersson luftavfuktare, helt värdelös, lät som ett tåg och sprutade ut väldigt varm luft, skulle bli som en bastu om man körde den länge. Är det såhär alla fuktavluftare funkar, dvs de sprutar ut varm luft?

När det kommer till portabla ac, finns det någon typ där man inte måste koppla in frånluft ut typ genom fönstret eller förborrat hål i fasaden?
 
  • Gilla
Bnilsson
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Är det både kylningsfunktion och avfuktning samtidigt när du kör den? Eller är det 2 olika lägen?
På kylläget så är det kombinerad kyla och avfuktning, ska visst finnas enbart avfuktning också som jag aldrig har använt.

Men den är ju onödig när du har kyla i Ftx. Använd din inköpta i kombination med Ftx så borde det bli betydligt torrare?
 
A Ace83 skrev:
Köpte en Andersson luftavfuktare, helt värdelös, lät som ett tåg och sprutade ut väldigt varm luft, skulle bli som en bastu om man körde den länge. Är det såhär alla fuktavluftare funkar, dvs de sprutar ut varm luft?

När det kommer till portabla ac, finns det någon typ där man inte måste koppla in frånluft ut typ genom fönstret eller förborrat hål i fasaden?
Effekten av en effektiv avfuktare typ Wood’s är att det blir en nettoeffekt av värmetillskott när fuktig luft övergår till vätskefas, där direkt effektförbrukning av kompressorn ger ett visst extra tillskott. Därför blir det ganska varmt där man har en luftavfuktare i fuktig miljö som tex en tvättstuga.

Det du får med en modern Luft/luft-värmepump, eller en AC av split-typ dvs med en innedel och en utedel, är 1) låg ljudnivå, kanske neråt 20 dB på låg fläkthastighet, 2) extremt hög verkningsgrad vad gäller kylförmåga, 3) mycket effektiv avfuktningskapacitet-

Det som krävs är en genomföring i yttervägg för kylrören.

Vill man bara ha litet tyst svalkande bris så rekommenderar jag en modern supertyst golvfläkt tex Smartmi Smartfan från Xiaomi, de låter nästan ingenting på 50% och lägre. Visst, de vispar bara runt luft men det kan funka mycket bra. Vi har ett par sådana plus en effektiv luft/luft VP i AC-läge och det fungerar mycket bra med litet extra luftförflyttningsstöd av tysta tak- och golvfläktar.
 
Kortfattat kan man säga att det inte finns någon produkt som uppfyller mina ”krav”?

1. ska avfukta
2. Ska ej tillföra någon värme i rummet vid avfuktning. Då vi endast kommer använda den under sommaren.
3. Ska vara portabel, inga förborrade hål i fasad eller rör som sticker ut genom fönstret.

Då återstår torrbollen :) , hur effektiva de nu skulle kunna vara i mitt fall.

En produkt kallad "Torrbollen" som är en portabel avfuktare för hemmabruk.
 
Krokben
Jag har en torrboll i badrummet och under sommaren avfuktar den flitigt, kan väl vara värt att prova. Förvänta dig inte några 40% RF bara!
 
Krokben Krokben skrev:
Jag har en torrboll i badrummet och under sommaren avfuktar den flitigt, kan väl vara värt att prova. Förvänta dig inte några 40% RF bara!
Har du mätt luftfuktigheten och jämfört med och utan torrbollen?

Jag skulle va nöjd om jag fick ner luftfuktigheten från 70% till ca 60%, de dagar det är som högst
 
Krokben
A Ace83 skrev:
Har du mätt luftfuktigheten och jämfört med och utan torrbollen?

Jag skulle va nöjd om jag fick ner luftfuktigheten från 70% till ca 60%, de dagar det är som högst
Nej jag har inte mätt direkt innan och efter jag skaffade torrbollen, men som jag har sett går aldrig luftfuktigheten över 60% och då har vi rätt så kass ventilation med. Har självdrag så blir skorstenseffekten (tilluft på nedervåning, frånluft övervåning). Detta badrum jag talar om är på övervåningen.
 
Krokben Krokben skrev:
Nej jag har inte mätt direkt innan och efter jag skaffade torrbollen, men som jag har sett går aldrig luftfuktigheten över 60% och då har vi rätt så kass ventilation med. Har självdrag så blir skorstenseffekten (tilluft på nedervåning, frånluft övervåning). Detta badrum jag talar om är på övervåningen.
Ok, ska köpa och se om den har någon märkbar effekt. Hur länge kan man förvänta sig att dessa håller innan man måste fylla på?
 
Krokben
A Ace83 skrev:
Ok, ska köpa och se om den har någon märkbar effekt. Hur länge kan man förvänta sig att dessa håller innan man måste fylla på?
Beror lite på storlek, jag har en mindre än den du visade bild på men jag byter "påsen" var 6 månad ungefär. Då får man tänka på att under de kyligare perioderna gör den inte jättemycket skillnad, utan är mest aktiv under sommaren.
 
Krokben Krokben skrev:
Beror lite på storlek, jag har en mindre än den du visade bild på men jag byter "påsen" var 6 månad ungefär. Då får man tänka på att under de kyligare perioderna gör den inte jättemycket skillnad, utan är mest aktiv under sommaren.
Skulle vara perfekt om det nu kommer funka, återkommer med resultat :)
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Vi har sett att luftfuktigheten i våra sovrum ligger på ca 60-72% nu på sommaren när det är som högst luftfuktighet i huset på kvällen/natten. Kan det vara lönt att köpa en luftavfuktare för att få ner luftfuktigheten i just sovrummen?

Tänker att det inte är så bra att luftfuktigheten är så hög om det nu blir en lång och fuktig sommar.

Har FTX ventilation i huset.

Bilden är på graf (1Juni -24Juni) för det sovrum som har högst luftfuktighet.
[bild]
Själv kör jag luftfuktare i sovrummet för att just få upp luftfuktigheten till 60%. Luftvägarna och huden mår såååå mycket bättre av det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O oddan skrev:
Själv kör jag luftfuktare i sovrummet för att just få upp luftfuktigheten till 60%. Luftvägarna och huden mår såååå mycket bättre av det.
60% funkar, men när barnens rum börjar gå upp mot 72% tycker jag det känns alldeles för fuktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.