Här kommer bilder och dokumentation som utlovat.
Tror ni detta är på rätt nivå? Ser ni andra saker på bilderna som jag bör ta upp?

Min plan nu är nämligen att återkoppla till firman i morgon. Jag har inget förtroende för firman, så egentligen vill jag inte att de ens kommer tillbaka för att försöka ordna det. Det är för mycket och dessutom har cheferna där redan sagt att det är deras bästa snickare som utfört detta jobb.
Samtidigt vet jag att för att häva och reklamera så behöver jag ge dem den möjligheten.

Jag har haft två andra snickare här kort, och tittat på det. De håller båda med om att det egentligen inte är så mycket med altanen som går att behålla. Det kommer nog behövas göras om. Speciellt eftersom pooltaket aldrig kommer gå att få på plats.

Dokumentet är uppdelat i två delar:
1. Saker som uppenbart ej är klara
2. Saker som vi inte är nöjda med

Så bläddra ner till de sakerna vi inte är nöjda med för att se de grunderna vi reklamerar för.

@Lindgrenski och @plåtrickard här var det bilder :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Safireee och 3 till
  • Laddar…
De där jobbet ser ju förfärligt ut, jag förstår att ni reklamerar.
Det där är inte i närheten av fackmannamässigt.
 
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
R Robbinb85 skrev:
De där jobbet ser ju förfärligt ut, jag förstår att ni reklamerar.
Det där är inte i närheten av fackmannamässigt.
Robbinb85, tycker du det är rätt nivå på dokumentet?
 
M mendlock skrev:
Robbinb85, tycker du det är rätt nivå på dokumentet?
Jag har aldrig själv behövt reklamera en sån här sak, men det räcker ju att titta igenom alla sidor så får man en klar bild över hur dåligt bygget är.

Ska du skicka till ARN? Där har dom väl specat upp vad som ska finnas med vid en anmälan?
 
R Robbinb85 skrev:
Jag har aldrig själv behövt reklamera en sån här sak, men det räcker ju att titta igenom alla sidor så får man en klar bild över hur dåligt bygget är.

Ska du skicka till ARN? Där har dom väl specat upp vad som ska finnas med vid en anmälan?
Nej. Jag tänkte vända tillbaka till firman och erbjuda dem:
1. Möjlighet att komma tillbaka och rätta till det (detta måste jag tydligen erbjuda dem för att kunna häva affären), men samtidigt säga att det inte kommer att betalas något innan tredje part i så fall avgjort om det är fackmannamässigt gjort.
2. Att de helt enkelt lämnar det hela, helt och hållet, att vi glömmer att de någonsin varit här.

Jag misstänker och tror att de kommer välja att inte försöka fixa detta, det finns inget för dem att hämta i det.
Och jag personligen är glad nog om jag bara slipper dem. Vi kommer att ta in en ny firma, när allt börjar lugna ner sig framåt hösten, och börja om. Vi är i princip tillbaka där vi började, med en altan som vi vill byta ut helt och hållet.
Tråkigt med slöseri av virke, men that's life.
 
Nu har firman svarat att de vill komma och åtgärda det. Det var inte vad jag hade förväntat mig…
Som jag förstått det så var jag tvungen att ge dem den chansen för att kunna reklamera. Dock är jag, med tanke på det jobb de gjort hittils, inte alls intresserad av att ge dem den chansen. Vi har ju noll förtroende för dem…

Vad gör man nu?
 
S Saxen9 skrev:
Nu har firman svarat att de vill komma och åtgärda det. Det var inte vad jag hade förväntat mig…
Som jag förstått det så var jag tvungen att ge dem den chansen för att kunna reklamera. Dock är jag, med tanke på det jobb de gjort hittils, inte alls intresserad av att ge dem den chansen. Vi har ju noll förtroende för dem…

Vad gör man nu?
Antingen låter du dem försöka göra iordning det. Eller så får du lösa det själv och ta kostnaden själv.
 
Kan man då kräva att en tredje part, typ besiktningsman, ska hålla med om att det är fackmannamässigt gjort (som det står i vårt avtal att det ska vara) innan vi betalar?
 
S Saxen9 skrev:
Nu har firman svarat att de vill komma och åtgärda det. Det var inte vad jag hade förväntat mig…
Som jag förstått det så var jag tvungen att ge dem den chansen för att kunna reklamera. Dock är jag, med tanke på det jobb de gjort hittils, inte alls intresserad av att ge dem den chansen. Vi har ju noll förtroende för dem…

Vad gör man nu?
Du ger dem chansen
 
Skriv ut alla rekommendationer från svenskt trä och ge till dem :)

Berätta även att när de anser sig klara så kommer ni besiktiga det tillsammans, bräda för bräda med laser och även mäta svikt och estetik :)
 
Hur gick det för dig med firman?

Är själv i en lite snarlik sits och undrar vart man hittar en besiktningsman för altaner i Stockholm, södra sidan?
 
Jag har också varit med om liknande upplevelse 2021.

Jag avbröt i ett tidigare skede då jag insåg att nivån på arbetet så långt inte var fackmannamässigt utförd enligt svensk praxis.

Vi har haft en prisutveckling på hantverkare sedan starten på pandemin som har möjliggjort för företag med utländsk arbetskraft, som inte hållit svensk standard, att komma in på marknaden. Med det sagt finns det gott om kunniga snickare från t ex Polen, men efterfrågan har gjort att även B och C-snickare (personer utan utbildning med arbete som vi inte anser är fackmannamässigt i Sverige) fått jobb.

Jag betalade firman för det jobb som var utfört (ca 40%) och justerade en del själv. De hade då endast gjutit plintar, fäst bärlinor och skruvat upp hälften av golvreglarna. Då lutningen inte var ok fick jag justera detta.

Avbröt arbetet eftersom kostnaden för trallvirket som var levererat var ca 50 tkr och jag ville inte låta snickarna förbruka det.
 
B Boende45 skrev:
Jag har också varit med om liknande upplevelse 2021.

Jag avbröt i ett tidigare skede då jag insåg att nivån på arbetet så långt inte var fackmannamässigt utförd enligt svensk praxis.

Vi har haft en prisutveckling på hantverkare sedan starten på pandemin som har möjliggjort för företag med utländsk arbetskraft, som inte hållit svensk standard, att komma in på marknaden. Med det sagt finns det gott om kunniga snickare från t ex Polen, men efterfrågan har gjort att även B och C-snickare (personer utan utbildning med arbete som vi inte anser är fackmannamässigt i Sverige) fått jobb.

Jag betalade firman för det jobb som var utfört (ca 40%) och justerade en del själv. De hade då endast gjutit plintar, fäst bärlinor och skruvat upp hälften av golvreglarna. Då lutningen inte var ok fick jag justera detta.

Avbröt arbetet eftersom kostnaden för trallvirket som var levererat var ca 50 tkr och jag ville inte låta snickarna förbruka det.
Jag har liknande situation som din men tyvärr hann jag inte inspektera jobbet ordentligt innan jag betalade och nu blir det troligen att riva och bygga på nytt men tanken är att göra en besiktning innan.
 
Tråkigt som fan, se till att ni får dit plåten under skjutpartierna igen snart bara.
 
MollyMoon
M mendlock skrev:
Här kommer bilder och dokumentation som utlovat.
Tror ni detta är på rätt nivå? Ser ni andra saker på bilderna som jag bör ta upp?

Min plan nu är nämligen att återkoppla till firman i morgon. Jag har inget förtroende för firman, så egentligen vill jag inte att de ens kommer tillbaka för att försöka ordna det. Det är för mycket och dessutom har cheferna där redan sagt att det är deras bästa snickare som utfört detta jobb.
Samtidigt vet jag att för att häva och reklamera så behöver jag ge dem den möjligheten.

Jag har haft två andra snickare här kort, och tittat på det. De håller båda med om att det egentligen inte är så mycket med altanen som går att behålla. Det kommer nog behövas göras om. Speciellt eftersom pooltaket aldrig kommer gå att få på plats.

Dokumentet är uppdelat i två delar:
1. Saker som uppenbart ej är klara
2. Saker som vi inte är nöjda med

Så bläddra ner till de sakerna vi inte är nöjda med för att se de grunderna vi reklamerar för.

@Lindgrenski och @plåtrickard här var det bilder :)
Jag skulle begärt avdrag på fakturan och gjort om själv, det som går att korrigera tex kortare skruvar, klyva brädor, mm Oj, oj dom måste haft bråttom, med tanke på deras utlovade professionalitet?! En miss eller två står man väl ut med, men det här var lite för många tycker jag. :thinking:
Hoppas det löser sig. /Molly Moon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.