Har någon tips och ideér hur vi ska påbörja vårt tänkande kring planering av tomten, som vi vill ska gå åt "naturtomthållet"?

Naturtomt är lite svårt att definiera. Det jag ser framför mig är ett hus, på en orörd tomt. Med träd.

Tyvärr har vi fått kapa ned alla befintliga träd, då det var väldigt gänliga och höga och fula. Det blev inget kvar. Så nu håller det på att växa upp sly.

På nått sätt känns det som att man måste ta hand om tomten på något sätt också. Vi kommer att behöva en gräsmatta för barnlek. Vi behöver gångar och väg upp till huset. Vi behöver dumpa lite schakt eventuellt.

De övriga tomterna i området, eller de flesta med åretruntboende i alla fall, är väldigt påkostade med perfekta stenmurar. Så vill vi inte ha det. Inte så stelt. Men jag undrar hur man ens skulle få igenom bygglovet om vi inte planerar tomten...knappast, det ska väl passa in i omgivningen?

Hur löser vi detta på snyggt sätt? Ska vi lägga krutet på tex två ställen. Tex mur och någon enklare plantering längst ned vi vägen och kanske något uppe vid huset? Jag menar, antingen måste man ju planera tomten rakt igenom känns det som, eller så inte alls. Finns det något bra mellanting?

Tomten är ca 29 meter bred och 45 djup. Och har en höjdskillnad på 8 meter (på 29meter).

Tacksam för alla möjliga tips. Kan vara länktips, inspiration, råd, "tänk på" osv...
 
Bilder på tomten finns under
Nyänget
Till höger under "Foto", klicka på "Foton på tomten"
 
Läs igenom tidigare spörsmål här i trädgårdsforumet först.

En så allmän fråga som du ställer är väldigt komplex och risken blir bara att du får massor av lösryckta mer eller mindre vettiga råd från nyblivna husbyggare som ännu inte upptäckt vilka tavlor de gjort :rolleyes: . Tänk igenom vilken struktur du behöver - det är A och O att arbeta efter en plan. Det sparar också många slantar på sikt. Detta innebär alls inte att du behöver forma trädgården så stelt och strikt som du tycker grannarna gjort. Inte heller så kostsamt.
 
Köp en röjsåg och håll undan slyn medans ni åker runt och tittar ut tomter ni tycker fina. Fota och ta en funderare på vad det är ni tycker gör just de tomterna så trevliga.
Att anlägga en tomt med träd och allt är en långsiktig investering och det är svårt och dyrt och tidödande att göra om det när man märker att man gjort fel så ta god tid på er.

Och glöm inte ljuset -plantera för skugga där ni vill ha den - inte på andra ställen.
 
Vi har redan tomten...så frågan är bara hur vi löser den på bästa sätt efter förutsättningarna och OM det går att behålla naturtomten. Kommer det bara att se oplanerat och risigt ut, och fungerar det vid byggandet, maskinerna ska ju fram... Jag har ingen aning...
 
EmMi skrev:
OM det går att behålla naturtomten. Kommer det bara att se oplanerat och risigt ut, och fungerar det vid byggandet, maskinerna ska ju fram...
Man kan ju ha en "naturlig" tomt utan att därmed ha en ren skogstomt. Jag tycker faktiskt inte att Ert hus passar till en naturtomt. Dessutom kan det bli svårt med en vild tomt i kombination med små bara barnsben (fästingar, ormar och annat "skit")

Ni kanske kan hitta en "gyllene medelväg" ;)

MVH
 
EmMi skrev:
Har någon tips och ideér hur vi ska påbörja vårt tänkande kring planering av tomten, som vi vill ska gå åt "naturtomthållet"?

Tyvärr har vi fått kapa ned alla befintliga träd, då det var väldigt gänliga och höga och fula. Det blev inget kvar.

...
Hejsan!

Jag tycker att en "naturtomt" vore väldigt fint till ert hus! Synd att ni inte kunde behålla några träd... Jag skulle nog sätta en del träd BAKOM huset till att börja med - för att rama in det och få en stabil bakgrund till helhetsintrycket

Med en så stor höjdskillnad kan det vara svårt att göra på något annat vis än era grannar. Etager, men inte med murar - varför inte använda slipers för ett mer naturligt intryck?

Varför gräsmatta till barnen? Ett trädäck i trädgården ( kanske på en egen "etage" för lek och bad kanske vore ett alternativ. Barnen kommer nog att spela boll och leka på andra ställen i området än hemma.

Vet själv hur svårt det är med att planera tomten... är mitt upe i det.

// Snäckan

ps .Ert hus är fortfarande jätte läckert - ni borde lägga in er blogg-länk under er profil, så är det nog fler som kommer in och hälsar på ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.