Jag har tänkt bygga en barnsäng, en 90x200-säng med avtagbara sidor. Den ska alltså användas av ett barn, men kunna dubbla som extrasäng för vuxna. Jag har tänkt köpa en botten från IKEA och sen bygga ramen runt.

Jag har byggt en del, men aldrig snickrat något nämnvärt, och har tillgång till en del handverktyg (skruvdragare, cirkelsåg etc.) men inga bänkverktyg (pelarborr etc.).

Ungefär såhär tänkte jag att den ska se ut:
3D-modell av planerad barnsäng med avtagbara sidor, ritad i blått, gult och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några första funderingar:
  • Hur får jag tag på virke som inte slår sig (tänker framför allt långsidorna (i rött)?
  • Jag har tänkt göra stolparna i 45x45 och sidorna i 34x70. Räcker det eller kommer det bli rangligt?
  • Jag tänkte fästa långsidorna (rött) i kortsidorna (blått) med två skruv per fog (utan lim). Räcker det?
  • Jag tänkte fästa spjälsidorna (gult) i långsidorna (rött) med några skruv. Räcker det eller borde jag fästa i stolparna för lite extra vridstyvhet?
 
Mycket pedagogiskt att rita delarna i olika färger!

För tips om hur man kan göra för att undvika att virke slår sig, se Byggarens utmärka inlägg om hur man bygger dörrar: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-doerr-som-inte-slar-sig.74328/. Rätt jobbigt utan maskiner, men görbart...

Jag passar på fråga två.

Du skriver inte hur du tänkt skruva, eller med vilka skruvar. Skruvar du i ändträ så fäster det väldigt dåligt, såvida du inte förstärker t ex så här: https://snickeriteknik.se/skruva-i-andtra/
Alternativt kanske du kan använda sargsprintar.

Du måste fästa spjälsidorna i stolparna också, Skruvarna kommer inte kunna stå emot hävstångseffekten som uppstår om ett barn trycker utåt/inåt på överdelen av spjälorna.
 
FemTummar FemTummar skrev:
För tips om hur man kan göra för att undvika att virke slår sig, se Byggarens utmärka inlägg om hur man bygger dörrar: [länk]. Rätt jobbigt utan maskiner, men görbart...
Jag landade i att använda limfogskivor till allt förutom stolparna. Långsidorna ska bli 15 cm höga, så jag tänker att det borde hålla och skivorna är väl generellt lite mer stabila mot att slå sig?

FemTummar FemTummar skrev:
Du skriver inte hur du tänkt skruva, eller med vilka skruvar. Skruvar du i ändträ så fäster det väldigt dåligt, såvida du inte förstärker t ex så här: [länk]
Alternativt kanske du kan använda sargsprintar.
Jag hade tänkt använda rampamuffar (heter det så?) som jag skruvar och limmar, tillsammans med möbelskruv (alt. skruv + bricka). Detta för att kunna ta isär sängen vid behov. EDIT: Såg nu att sargsprintar funkar på ungefär samma sätt, är dom bättre än rampamuff.

FemTummar FemTummar skrev:
Du måste fästa spjälsidorna i stolparna också, Skruvarna kommer inte kunna stå emot hävstångseffekten som uppstår om ett barn trycker utåt/inåt på överdelen av spjälorna.
Ja, detta har jag varit rädd för. Funderar på om det är värt att göra spjälsidorna löstagbara, men det kanske iofs går att lösa på samma sätt som långsidorna (med rampamuff och skruv genom stolparna)?
 
Redigerat:
I IsseBisse skrev:
Jag landade i att använda limfogskivor till allt förutom stolparna. Långsidorna ska bli 15 cm höga, så jag tänker att det borde hålla och skivorna är väl generellt lite mer stabila mot att slå sig?


Jag hade tänkt använda rampamuffar (heter det så?) som jag skruvar och limmar, tillsammans med möbelskruv (alt. skruv + bricka). Detta för att kunna ta isär sängen vid behov. EDIT: Såg nu att sargsprintar funkar på ungefär samma sätt, är dom bättre än rampamuff.


Ja, detta har jag varit rädd för. Funderar på om det är värt att göra spjälsidorna löstagbara, men det kanske iofs går att lösa på samma sätt som långsidorna (med rampamuff och skruv genom stolparna)?
Limfogskivor, i alla fall typ 18 mm gran, slår sig inte enligt min erfarenhet. Dock behöver de fixeras i ändarna så att de inte kupar sig.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Använd sängbeslag så får du löstagbara långsidor OCH bärighet
Sänghake 947 - Theofils
Dom där såg ju rätt smidiga ut. 500 kr för 4 beslag känns lite dyrt, men det kanske går att hitta några enklare.

hobbs hobbs skrev:
Limfogskivor, i alla fall typ 18 mm gran, slår sig inte enligt min erfarenhet. Dock behöver de fixeras i ändarna så att de inte kupar sig.
Men med några fästpunkter mellan stolparna (benen) och lånsidorna borde det va lugnt då!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.