Funderar på att bygga en arbetsbänk för elektronikreparationer som ska byggas med tre styck bänkskivor i massiv ek som är 900mm djupa. Jag hade tänkt mig ha tre arbetsstationer på en längd av 510 cm.

Bänkskivor som jag tänkt använda mig av:
https://www.hornbach.se/shop/Bankskiva-ek-B-C-27x925x2020mm/5507430/artikel-detaljer.html
eller
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-furu-27x900x2020-mm

Video på någon som bygger arbetsbord utan ben:

Min fundering är; Kan man bygga som han på videon fast med stöden längre in? Jag har ju djupare bänkskiva och tänker sitta i stol med hjul. Vill kunna glida under bänken mellan stationerna utan att slå i knäna.
Reglarna från inre bärlina mot reglarna som sitter 60cc får därför inte vara för långa.

Kan man bygga detta och få en konstruktion som håller och inte sviktar för mycket? Tänker montera mot betongvägg så bärlina mot vägg bör bli rätt stabil.
Bänken måste tåla att ha objekt som väger upp mot 40 kg på bänkens kant.

Tacksam får tips och råd.
 

Bästa svaret

Hej,
Ja, du kan flytta in dem. Jag hade behållt 45-graders vinkel, men gjorde dem lite mindre. Svikten på bänken bestäms då mest av den vågräta regeln ut från vägg. Kör du 45x95 så är det lungt. Vill du överdriva kan du köra 45x120 i toppen. Jag hade inte gjort dem mindre än att de fäster i mitten på övre regeln från vägg, helst lite längre ut. Infästningen i toppen mot vägg är viktigast, de övriga är mest för syns skull.
Själv byggde jag bänk i mitt garage. Jag la dubbla 22mm mdf. Billigt och bra, enkelt att byta och man skulle förstöra dem. Mdf är ganska hårt (hårdare än furu) fast kanten är känslig. Jag fräste ner ett spår och fällde in en rostfri 3mm L-list längs hela kanten.
 
Jag ser flera möjliga förändringar på den konstruktionen.
Börja med att mäta upp hur mycket utrymme du behöver ha under bordet så får du lättare att anpassa det hela efter dina krav.

Alt 1 Gör förvaring med stöd innerst så får du kortare överhäng.

Alt 2 Kör skiva, ramverk och skiva så blir det mycket stadigare och kräver mindre stöd.

alt 3 Limträbalkar som skivmaterial. Tungt som sjutton att hantera men klarar lång spännvidd och punktlaster.

Alt 4 limma mdf för att få stadigare skiva.

Alt 5 Sätt förvaring eller ben vid kortsidorna så får den "frihängande" delen av skivan kortare spännvidd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.