Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
Nissens
J JohanLun skrev:
Nu kör vi som sagt igen! Den förra tråden kom det ett antal för svåra frågor för Nissens så han kröp ur tråden, men nu kommer exakt samma argument en gång till... :D

Jag önskar de som stör sig på sina grannar tar en kopp kaffe med dem och prata lite istället för att knyta näven i fickan.

Men en vädjan, ni som låter förrådsdörren eller bilen stå öppen precis innan ni åker iväg på ett par dar, tänk om, för något djur, katt eller annat, kan smita in där och sen bli instängd och dö av värme och uttorkning. Om ni skiter i kattens (eller rävens) väl och ve, så kan jag vara ganska säker på att när ni kommer hem från semestern och knackar på med en död katt i handen och liklukt i bilen så kommer troligen inte er kattgranne vara den som glatt betalar rekonden. Skulle en katt pinka på vår grannes utemöbler så skulle jag förstås försöka lösa det, men om grannen stänger in katten, ja, då skulle jag inte alls vara glad.
Det har ansolut inte kommit några svåra frågor.
Detta är en mycket enkel problematik.
Problemet är att kattägare ofta har har en grym dubbelmoral. De tror sig vara djurvänner, men orsakar ett grymt djurplågeri.

Det jag tröttnar på är alla fåniga ursäkter och bortförklaringar ni håller på med.

En vuxen normalbegåvad människa fattar detta. Begriper man inte det så kan jag tyvärr inte hjälpa till med det. Alla har uppenbarligen inte empati och sunt förnuft. Jag är glad att jag inte har sådant elände på mitt samvete.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
J Jonobe skrev:
Ni som tycker att det är kattägarens, vad tycker ni att man kan göra? Eller tycker ni inte att utekatter ska få finnas annat än på landsbygden?
Du menar att det inte finns småfåglar på landsbygden? :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det har ansolut inte kommit några svåra frågor.
Detta är en mycket enkel problematik.
Problemet är att kattägare ofta har har en grym dubbelmoral. De tror sig vara djurvänner, men orsakar ett grymt djurplågeri.

Det jag tröttnar på är alla fåniga ursäkter och bortförklaringar ni håller på med.

En vuxen normalbegåvad människa fattar detta. Begriper man inte det så kan jag tyvärr inte hjälpa till med det. Alla har uppenbarligen inte empati och sunt förnuft. Jag är glad att jag inte har sådant elände på mitt samvete.
Att vara djurvän och att inte blanda sig in i djurens naturliga instinkter och beteende är väl inte alls dubbelmoral? För du vet, även husdjuren har det. Det är snarare den som envisas med att överdriva och inte kalla saker för vad det är som saknar sunt förnuft.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nytt försök @Nissens



Det var intressant.
Förut skrev du att alla djur var lika värda. Men det finns tydligen undantag. Så var går gränsen i den Nissenska världsordningen? Är humlor, fåglar? Bin? Salamandrar? Ekorrar? Huggormar? Nyckelpigor? Ekoxar? Näbbmöss? Hästar? Slamkrypare? Molusker?

Tacksam för svar,

Staffans
Du likställer insekter med djur, det är det nog inte många som gör.
Antingen spelar du dum eller så…
Men en koltrasts liv är helt likvärdigt med en katts. Svårare än så är det inte.
Om du plågar ihjäl en fågel eller en katt så är det lika illa.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
En vuxen normalbegåvad människa fattar detta. Begriper man inte det så kan jag tyvärr inte hjälpa till med det.
Det uppenbart. Det krävs som sagt, både en vuxen och normalbegåvad människa, så här tar du ännu en gång upp ett ämne du inte behärskar.
Jag repeterar. Din vurm för småfåglar uppstod, efter det att du ville förgifta katter med glykol. Före det, hade du inte luftat din småfågelkärlek överhuvudtaget i någon kattråd. Vilket sammanträffande:D!

Staffans
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du likställer insekter med djur, det är det nog inte många som gör.
Antingen spelar du dum eller så…
Men en koltrasts liv är helt likvärdigt med en katts. Svårare än så är det inte.
Om du plågar ihjäl en fågel eller en katt så är det lika illa.
Så insekter är växter? Eller mineraler, kanske?

Staffans
 
  • Haha
Jetkokos
  • Laddar…
Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Att vara djurvän och att inte blanda sig in i djurens naturliga instinkter och beteende är väl inte alls dubbelmoral? För du vet, även husdjuren har det. Det är snarare den som envisas med att överdriva och inte kalla saker för vad det är som saknar sunt förnuft.
Det vore ju utmärkt om du försöker hålla isär vila djur och tamdjur. Det är en väldigt stor skillnad.

Katter är tamdjur som har en ägare. Släpper ägaren ut katten i naturen utan de billiga hjälpmedel som finns så är naturligtvis kattägaren ansvarig för det elände katten orsakar. Och det är mycket elände de orsakar.

Vilda djur som orsakar problem på olika sätt som tex räv är lovliga för jakt, det är väl alternativet då. Ungefär så har de det i Danmark.
 
Nissens Nissens skrev:
Du likställer insekter med djur, det är det nog inte många som gör.
Antingen spelar du dum eller så…
Men en koltrasts liv är helt likvärdigt med en katts. Svårare än så är det inte.
Om du plågar ihjäl en fågel eller en katt så är det lika illa.
Egentligen har ju en katt nio liv, så det är först nio koltrastar som är likvärdiga med en katt. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så insekter är växter? Eller mineraler, kanske?

Staffans
Glad midsommar på dig, nu har du nått botten.. :crysmile:
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det har ansolut inte kommit några svåra frågor.
Detta är en mycket enkel problematik.
Problemet är att kattägare ofta har har en grym dubbelmoral. De tror sig vara djurvänner, men orsakar ett grymt djurplågeri.

Det jag tröttnar på är alla fåniga ursäkter och bortförklaringar ni håller på med.

En vuxen normalbegåvad människa fattar detta. Begriper man inte det så kan jag tyvärr inte hjälpa till med det. Alla har uppenbarligen inte empati och sunt förnuft. Jag är glad att jag inte har sådant elände på mitt samvete.
Men, bäste Nissens.
Du åker ju på däng i varenda tråd, förutom Coronadiskutionerna, för där huserar dina beskyddare och målsmän (målsperson:D). Förstår du inte det?

Glad midsommar till dig med:beer:

Staffans
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Det vore ju utmärkt om du försöker hålla isär vila djur och tamdjur. Det är en väldigt stor skillnad.

Katter är tamdjur som har en ägare. Släpper ägaren ut katten i naturen utan de billiga hjälpmedel som finns så är naturligtvis kattägaren ansvarig för det elände katten orsakar. Och det är mycket elände de orsakar.

Vilda djur som orsakar problem på olika sätt som tex räv är lovliga för jakt, det är väl alternativet då. Ungefär så har de det i Danmark.
Så den enda anledningen till att du inte har problem med det ”elände” som vilda djur skapar för andra djur, är att att du inte har någon att hålla ansvarig för det? Helt förkastlig logik.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det uppenbart. Det krävs som sagt, både en vuxen och normalbegåvad människa, så här tar du ännu en gång upp ett ämne du inte behärskar.
Jag repeterar. Din vurm för småfåglar uppstod, efter det att du ville förgifta katter med glykol. Före det, hade du inte luftat din småfågelkärlek överhuvudtaget i någon kattråd. Vilket sammanträffande:D!

Staffans
Det är önsketänkande och vantolkningar från din sida. Jag har aldrig någonsin utsatt djur för något lidande i närheten av det du ligger bakom. Det du gjort är fullt jämförbart med att plåga djur med glykol.

Du höjer inte dig själv genom att trycka ner andra. :rofl::crysmile:
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Glad midsommar på dig, nu har du nått botten.. :crysmile:
Som vanligt. Inget svar igen. Nissens. Du borde låta en vuxen läsa dina inlägg, INNAN du postar dom. Först då, kan du slippa smita iväg med svansen mellan benen.

Staffans
 
  • Haha
Jetkokos
  • Laddar…
Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Så den enda anledningen till att du inte har problem med det ”elände” som vilda djur skapar för andra djur, är att att du inte har någon att hålla ansvarig för det? Helt förkastlig logik.
Nej, naturen är naturen.
Tamdjur har en ansvarig ägare. Det är ofattbart att kattägare inte har empati med de djuren de låter deras katter plåga ihjäl. Och fågelungar svälter ihjäl i sina bon när en förälder försvinner.

Med tanke på hur billiga och enkla hjälpmedel det finns…

Det är bara att hoppas på att Sverige ensar sin lagstiftning med tex Danmark en dag.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det är önsketänkande och vantolkningar från din sida. Jag har aldrig någonsin utsatt djur för något lidande i närheten av det du ligger bakom. Det du gjort är fullt jämförbart med att plåga djur med glykol. Du höjer inte dig själv genom att trycka ner andra. :rofl::crysmile:
Jag noterar att du inte svarar på frågan, utan smiter iväg, som vanligt.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.