Hallå,
Någon har erfarenhet av några av dessa enheter?
Jag är sugen på en robotgräsklippare och har läst en del och har tillslut fastnat på Husqvarna Automover 310 alt Bosch Indego S+ 400.
Och det jag fastnade mest för var att Husqvarna påstår att det går att styra enheten med öppna APIer och Bosch säger att dom stödjer ifttt.

Blir glad för alla kommentarer.
 
Kommentar: titta främst på driftsäkerhet och hur eftermarknad/service/reservdelstillgång ser ut, sedan kan man börja fundera på "lull lull".
 
Jag tänker köpa en Bosch Indego 500+. Gillar tanken att den inte måste gå massor med timmar innan den hittat o klippt hela gräsmattan. Den kör ju faktiskt hela gräsmattan vid varje klippning och är därmed klar 40% snabbare än en som irrar omkring.
Nackdelen är väl att deras servicecenter är i Danmark. Lovar iofs att laga väldigt snabbt och returnera den inom några arbetsdagar. Det å andra sidan är en fördel när alla verkstäder här har långa ledtider på sommaren. Grannen fick vänta drygt 3 veckor på en enkel felsökning. Då hade det gått betydligt snabbare med Bosch.
 
Jag köpte en bosch 2013, dock den gamla modellen. Tre år senare bytte jag till en Husqvarna 330X.
Tomten var nog lite komplicerad för den klipparen. Så det var driftstopp mer eller mindre varje dag, vilket jag tyckte var stressande.

Jämför man dem och husqvarnan så är det milsvida skillnad på klipparen kvalité. Det märks helt klart att Husqvarnas maskiner har en mycket bättre kvalité och är dimensionerad för fler drifttimmar.

Dock kan ju Bosch ha blivit bättre nu sista åren.

Men mitt råd är ändå att köpa husqvarna. Håller den längre är det ju värt lite mer. Även andrahandsvärdet är helt annat. Det är ju också en sak att beakta.
 
jag köpte oxså en bosch 2013 den rullar fortfarande ,men den sjunger nog på sista versen nu
 
G GordonE skrev:
Jag köpte en bosch 2013, dock den gamla modellen. Tre år senare bytte jag till en Husqvarna 330X.
Tomten var nog lite komplicerad för den klipparen. Så det var driftstopp mer eller mindre varje dag, vilket jag tyckte var stressande.

Jämför man dem och husqvarnan så är det milsvida skillnad på klipparen kvalité. Det märks helt klart att Husqvarnas maskiner har en mycket bättre kvalité och är dimensionerad för fler drifttimmar.

Dock kan ju Bosch ha blivit bättre nu sista åren.

Men mitt råd är ändå att köpa husqvarna. Håller den längre är det ju värt lite mer. Även andrahandsvärdet är helt annat. Det är ju också en sak att beakta.
De gamla hade flera barnsjukdomar. Modellen som kom för 1 eller 2 år sedan ska vara helt annorlunda. De som testat den tyckte Bosch borde bytt namn på modellen för att man inte skulle blanda ihop dem med äldre Indego.
 
Så kan det säkert vara. Är ni sugna på att köpa så skulle jag i alla fall läst på roboter forum i Tyskland först.
Där finns det fler med erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.