Jag har en liten 2a i sthm inom tullarna jag tänkt totalrenovera. Har stort intresse för design, så vill få det som jag tänkt mig och i vissa fall dyrare materialval...

Min fråga är vart början man? Finns det mallar för projektplan man skriver åt totalentreprenör? Ska jag kontakta dem först så löser dem allt? Ska man mäta lägenheten i minsta detalj? Kan jag redan nu gå till köksleverantörer och börja planera innan jag träffat hantverkare...

Det är så mycket aspekter och jag har ingen erfarenhet av detta, mer än att jag flyttar in om 1 månad och den jag köpt lägenheten av är flexibel så jag får gå in och mäta... Hjälp
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag har en liten 2a i sthm inom tullarna jag tänkt totalrenovera. Har stort intresse för design, så vill få det som jag tänkt mig och i vissa fall dyrare materialval...

Min fråga är vart början man? Finns det mallar för projektplan man skriver åt totalentreprenör? Ska jag kontakta dem först så löser dem allt? Ska man mäta lägenheten i minsta detalj? Kan jag redan nu gå till köksleverantörer och börja planera innan jag träffat hantverkare...

Det är så mycket aspekter och jag har ingen erfarenhet av detta, mer än att jag flyttar in om 1 månad och den jag köpt lägenheten av är flexibel så jag får gå in och mäta... Hjälp
Om du tänkt ta in flera offerter vilket jag rekommenderar så är det väldigt bra om du kan göra en uppställning över vad du vill få utfört. Låt hantverkarna mäta själva när dom är på plats.
Gällande köket så brukar man beställa tid hos någon köks säljare. Då är det viktigt att ha med alla mått. Även mått vart avlopp och vatten ligger
Sedan ritas köket upp tillsammans med dig. När du bestämt dig så har du en färdig köksritning som du kan lämna till dina hantverkare tillsammans med det andra underlaget.

Alla får nu lättare att lämna offert och du får lättare att jämföra priser.
 
Düsseldorff
En sak är i alla fall säker. Du flyttar inte in om en månad om du ska totalrenovera lägenheten.

Ett lämpligt första steg är att sätta upp en budget. Vad får renoveringen kosta? Räkna med en buffert om åtminstone 20 procent för oförutsedda kostnader.

Kolla vatten- och avloppsstammar för att veta vad som är möjligt att göra, exempelvis ifråga om att flytta kök eller badrum. Hur ser befintliga eldragningar ut?

Beroende på budget och målsättning kan du ta hjälp av en arkitekt eller inredningsarkitekt för att beskriva hur du vill ha det, med ritningar. I annat fall får du göra så gott du kan själv. Var noggrann!

Snacka med föreningen. Behöver du styrelsens ok för någon eller flera delar av renoveringen? Hur funkar det om man behöver stänga av vatten etc?

Hitta en bra entreprenör och skriv ett vettigt avtal! Använd standardavtal om du inte vet precis vad det är du skriver. Fundera kring mål, omfattning inklusive uttryckliga avgränsningar, tidplan, organisation (rollfördelning, beslut etc), kravspecifikation, kommunikationsplan, rapporteringskrav, uppföljning och budget.

Kontakta en extern besiktningsman för slutbesiktning så småningom. Eller delbesiktning av exempelvis badrum.

Sätt igång!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tveksamt att ens få tag på någon som kan starta inom en månad.

Kolla om det är stambyte inplanerat i närtid.
Kolla vad du har för "elsystem" 1 eller 3 fas (så du vet vad du kan köpa för spis tex)
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vad en "totalrenovering" innebär kan var vitt skilda saker från person till person. Så en bra övning kanske kan vara att beskriva här i punktlista vad du vill göra. Så kanske det är lättare att komma med tips på vad du behöver tänka på.

Jag vet inte vilket typ av kök du hade tänkt att ha men leveranstiden på köksluckorna vi beställt är väldigt lång nu. Vi beställde i april och väntar leverans i september. Det är ett exempel på att saker kan och kommer ta tid (förutom att kosta pengar). Ett vanlig fel många nybörjare gör (inkl. mig själv) är att underskatta tiden som det tar.
Vi har renoverat 2 lägenheter och 1 hus (pågår) och som exempel kan jag nämna att i lägenhet nr 2 så orkade jag inte riva tapeter och måla, så tog in hantverkare. Det tog dom 5 veckor, sedan slipa golvet ca 1 vecka. Inte i effektiv tid men total ledtid. Så bara där har du 1,5 månads tid.

Så försök beskriv mera hur du tänker, tid, pengar, vem ska göra och framförallt vad.
 
Tack för alla bra tips, jag ska göra en form av punktlista på allt jag önskar utföra så blir det enkelt både för mig och hantverkaren. Jag är införstådd att det kommer ta tid och har räknat 4-6 månader fram.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Gällande köket så brukar man beställa tid hos någon köks säljare. Då är det viktigt att ha med alla mått. Även mått vart avlopp och vatten ligger. Sedan ritas köket upp tillsammans med dig.
Följdfråga: Hur mäter man avlopp och vart vatten ligger? Jag har tänkt flytta köket och tror det är tekniskt möjligt om ni ser på förslaget nedan, då är badrummet åt andra sidan väggen.

Spontant känner jag det vore bra med alla mått innan jag tar in någon? Som någon beskrev här nedan, vara noggrann så jag vet storleken på sakerna jag ska beställa som måttanpassade garderobar, glasdörrar, fönsterbrädor, etc. Ska jag gå runt och mäta med tumstock då, finns det ingen mall på vad man ska mäta?

Översiktlig planritning av en lägenhet som visar placeringen av kök, vardagsrum, sovrum, hall och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack för alla bra tips, jag ska göra en form av punktlista på allt jag önskar utföra så blir det enkelt både för mig och hantverkaren. Jag är införstådd att det kommer ta tid och har räknat 4-6 månader fram.



Följdfråga: Hur mäter man avlopp och vart vatten ligger? Jag har tänkt flytta köket och tror det är tekniskt möjligt om ni ser på förslaget nedan, då är badrummet åt andra sidan väggen.

Spontant känner jag det vore bra med alla mått innan jag tar in någon? Som någon beskrev här nedan, vara noggrann så jag vet storleken på sakerna jag ska beställa som måttanpassade garderobar, glasdörrar, fönsterbrädor, etc. Ska jag gå runt och mäta med tumstock då, finns det ingen mall på vad man ska mäta?

[bild]
Var finns köket idag?

Det är inte säkert att föreningen godkänner att du kopplar på köket på badrumsstammen...
 
P PurreP skrev:
Var finns köket idag?

Det är inte säkert att föreningen godkänner att du kopplar på köket på badrumsstammen...
I sovrummet precis där garderoberna står... GGGG :)

Kan tillägga att lägenheten är byggd 2002 så tror stam och el ser bra ut...?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
I sovrummet precis där garderoberna står... GGGG :)

Kan tillägga att lägenheten är byggd 2002 så tror stam och el ser bra ut...?
Ok, kolla med föreningen om någon redan gjort liknande ingrepp.

Förutom VA måste även ventilationen lösas, samma sak där kolla med föreningen först...

Godkänd OVK är föreningens ansvar.

Om det har gjorts liknande ingrepp så kan det gå hyfsat smidigt men om du är först kommer nog föreningen kräva utlåtande från olika skrån innan de godkänner ombyggnationen...
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack för alla bra tips, jag ska göra en form av punktlista på allt jag önskar utföra så blir det enkelt både för mig och hantverkaren. Jag är införstådd att det kommer ta tid och har räknat 4-6 månader fram.



Följdfråga: Hur mäter man avlopp och vart vatten ligger? Jag har tänkt flytta köket och tror det är tekniskt möjligt om ni ser på förslaget nedan, då är badrummet åt andra sidan väggen.

Spontant känner jag det vore bra med alla mått innan jag tar in någon? Som någon beskrev här nedan, vara noggrann så jag vet storleken på sakerna jag ska beställa som måttanpassade garderobar, glasdörrar, fönsterbrädor, etc. Ska jag gå runt och mäta med tumstock då, finns det ingen mall på vad man ska mäta?

[bild]
Ta din fina ritning. Gå runt med en tumstock och måtta alla väggar så har du en komplett ritning som blir värdefull hela resan. Glöm inte att även mäta takhöjd. Väggtjocklek kan också vara bra om du tex. Ska byta någon dörr.
När du möter väggen där köket ska sitta så passar du på att även mäta in avlopp och vatten.

Jag skulle råda dig att kontakta ordförande i din Brf så fort som möjligt. Man får normalt inte bygga om en Brf Lgh hur man vill utan tillstånd från styrelsen. Om badrummet ska renoveras kan det krävas tillstånd för det också.
När det gäller flytt av kök så krävs det tillstånd. Stammarna som du vill anlita köket till tillhör föreningen.

Nu vet jag inte riktigt vad du ska göra exakt i Lgh men om du ska ta in hantverkare så löser dom en totalrenovering på Max 2 mån lätt. 1-1,5 mån skulle jag uppskatta det till om badrummet även ska renoveras.
 
Tack väldigt bra tips! Jag har för mig säljaren nämnde något om att han fått en godkänd renovering tidigare men aldrig påbörjat jobbet, kanske man kan få hans handlingar eller något?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Förresten hur hade ni gjort, gillar ni min "fina" planritning? Eller skulle ni lagt kök där det är och gjort en vägg till ett sovrum. Blir ett fönsterlöst kök dock och ganska litet men jag gillar ändå äta på McDonalds.
 
  • Haha
  • Gilla
Nybyggerska och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Förresten hur hade ni gjort, gillar ni min "fina" planritning? Eller skulle ni lagt kök där det är och gjort en vägg till ett sovrum. Blir ett fönsterlöst kök dock och ganska litet men jag gillar ändå äta på McDonalds.
Kan du flytta köket och har råd och får tillstånd skulle jag nog gå på din planlösning så du får ett ordentligt sovrum. Kan ju vara mysigt att stänga in sig i sovrummet med en påse från Gyllene Måsen!;)
 
  • Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Förresten hur hade ni gjort, gillar ni min "fina" planritning? Eller skulle ni lagt kök där det är och gjort en vägg till ett sovrum. Blir ett fönsterlöst kök dock och ganska litet men jag gillar ändå äta på McDonalds.
Annars skulle jag låta köket vara där det är idag. Hängt upp en taksäng där du tänkt placera nya köket. Ett skrivbord under sängen. Vill du kunna skärma av hade jag gjort det med ”gardiner” som hänger ner från en skena i taket.

Hur stor är Lgh? 40 m2?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Annars skulle jag låta köket vara där det är idag. Hängt upp en taksäng där du tänkt placera nya köket. Ett skrivbord under sängen. Vill du kunna skärma av hade jag gjort det med ”gardiner” som hänger ner från en skena i taket.

Hur stor är Lgh? 40 m2?
Precis 42kvm och jag tycker din idé med att ha kvar köket och sätta ett sovrum där i hörnet vart inte helt fel heller. Jag skulle kunna kanske tom sätta en glasvägg i hörnet för "sovrummet". Men räknas lägenheten som en 2a då? Eller måste sovrummet ha eget rum för det ska bli det... Vilket höjer värdet på lgh så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.