Hej,

Har ett tegelhus byggt 1959-1960 och vi håller nu på och byter ut två fönster. Blir då lite fundersam över fönsterbänkarna då jag vet att det var vanligt med bl.a eternitskivor (asbest). Har inte sett varken stämpel eller etikett som ger någon ledtråd. Är det någon i forumet som kan tänkas veta vad dessa är gjorda av?

Mvh,
Mats
 
  • Ett grått marmorliknande fönsterbänksmaterial på en träställning, möjlig fråga om asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en potentiell eternitfönsterbänk misstänkt innehålla asbest, lagd på en träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kanten av en misstänkt asbesthaltig fönsterbänk från ett hus byggt 1959-1960.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå fönsterbänk av okänt material liggande på ett trästöd, eventuell asbestfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som någon form av sandsten/marmor. Eternitbrädorna brukar vara mer homogena både i färg och 'konsistens' och inte spricka på det där sättet.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon i forumet som har fönsterbänk i Eternit och som vill dela med sig av foton på dessa, just så man får se vilka varianter som finns.
 
Ingen asbest där. Skicka in en bit för provtagning om du är orolig.
 
M Mats Westfält skrev:
Finns det någon i forumet som har fönsterbänk i Eternit och som vill dela med sig av foton på dessa, just så man får se vilka varianter som finns.
Lägg upp ett foto på undersidan. Vad jag förstår är det där man ser om det betong och asbest.
Ovansidan kan ha olika färger, ofta svart, vara välpolerad och svår att skilja från äkta sten.
Se även denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/foensterbraeda-i-eternit-eller-sten.339483/
 
Düsseldorff
Om det nu skulle råka vara asbest i betongen, vad tänkte du göra då? Byta ut alla fönsterbrädor eller? Varför i så fall? Under förutsättning att du inte har för vana att jämnt och ständigt bryta loss små bitar av dina fönsterbrädor förstås, då kan det kanske vara ett hälsobekymmer över en större mängd år.

Poängen är att att asbestfibrerna inte frigör sig själva. Det är alltså inte så att fönsterbrädor med asbest skapar en ständigt "förgiftad" inomhusmiljö.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Anledningen till min fundering är att jag byter två av fönstren i huset och då vill jag veta vilket material det är utifall jag senare vill komplettera med exempelvis en köksbänksskiva. Sen skulle det även kännas bra att veta vad det är jag har i huset utifall frågan kommer upp senare, för både Eternit och asbest är ett laddat ämne.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Har inga bilder men de som är gjorda av eternit är väl mer svarta och homogena ? Vi hade såna i det hyreshus vi bodde i när jag var liten. Syns dessutom på undersidan att det inte är nån bearbetad stenprodukt. Ser ju mer "konstgjord" ut,
 
Düsseldorff
M Mats Westfält skrev:
Anledningen till min fundering är att jag byter två av fönstren i huset och då vill jag veta vilket material det är utifall jag senare vill komplettera med exempelvis en köksbänksskiva. Sen skulle det även kännas bra att veta vad det är jag har i huset utifall frågan kommer upp senare, för både Eternit och asbest är ett laddat ämne.
Jag förstår. Beklagar min något spetsiga ton i föregående inlägg.
 
Vi har fönsterbrädor i eternit, se bild.


Svart eternitfönsterbräda ovanför en vit radiator under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eternitfönsterbräda med slitage och färgfläckar, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats Westfält
  • Laddar…
KristinaRT
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har fönsterbrädor i eternit, se bild.


[bild]

[bild]
Snygga!!!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har fönsterbrädor i eternit, se bild.


[bild]

[bild]
Bra bild. Det syns framförallt på undersidan eftersom de är gjutna i en form. Dessutom ser de ofta för felfria ut. Onaturliga, helt enkelt.
Eftersom asbesten användes som armering, har jag mycket svårt att tro, att asbestskivor kan spricka så som din gjort.

Tat lugnt. Tag en Toy!

Staffans
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.