Jag skulle vilja bygga in en kamin(insats) under en trappa och dessutom krångla till det lite genom att ha en vinklad skorsten enligt den bifogade bilden.

Trappan kommer att muras upp i lättbetong och beklädas med trä.

Det jag tänkte kolla är ifall det innebär något problem att mura in en kamin under en sådan trappa? Blir trappan för varm? Är ventillationen för dålig? Kommer något att börja brinna?

Den andra frågan är om det är ok att vinkla skorstenen så att den går genom bjälklaget bredvid trappan (i tvättstugan).

Tacksam för all information och tips för kaminer och skorstenar är ett nästintill outforskat område för mig än så länge :)
 
  • kamin under trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla först de krav som finns avseende avstånd till brännbara föremål. Faller det på det, behöver du inte forska i övriga detaljer.
 
Bryngel skrev:
Kolla först de krav som finns avseende avstånd till brännbara föremål. Faller det på det, behöver du inte forska i övriga detaljer.
Är lättbetong brännbart? :)
 
Trä brinner bra - ta ritningen och gå till din sotare!
 
LinaoMarkus skrev:
Trä brinner bra - ta ritningen och gå till din sotare!
Jag mejlade följande bild till en sotare och bad om lite feedback - skall bli intressant att se vad/om han svarar :)
 
  • kamin under trappa 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
zachris skrev:
Jag mejlade följande bild till en sotare och bad om lite feedback - skall bli intressant att se vad/om han svarar :)
Tänkte bara meddela att sotaren tyckte att det såg både brandsäkert och häftigt ut. Han hade också en massa bra tips på hur man skulle bygga skorstenen för att få den både billigare och mer lättsotad - trevligt! :)
 
hej! har du möjlighet att posta en måttsatt ritning? så man ser vilka avstånd det blir till olika material? Jättesnygg lösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.