Vi har köpt en dyr bänkskiva i europeisk valnöt (bauhaus) som vi igår slipade av och oljade in med nån vanlig olja som vi fick med skivan och när vi oljat in den blev skivan rödaktig istället för mörkbrun som vi ville. Den röda nyansen fanns inte alls innan vi oljade skivan. Är europeisk valnöt röd eller finns det nån annan olja vi kan använda? Som den ser ut nu kunde vi lika gärna köpt nån billig skiva som i ett annat träslag :(
 
Jag har också en skiva i samma träslag, har oljag med rå kallpressad linolja och tycker inte att den blir röd av det.

Läs lite mer i denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/koek/8574-olja-baenkskiva.html

Vad står det på flaskan till oljan du använt? Någon med koll kanske kan förklara varför det blivit tokigt.
 
Hemmakatten
Vi har totalt 7,2 meter 30mm massiva valnötsbänkar. Från snickeriet fick vi med en uppsättning som heter "Danish Oil" från Ernst P. AB, Välkommen till ERNST P, som innehåller 'en blandning av kinesisk träolja, vegetabiliska oljor och hartser' enligt innehållsförteckningen. Med en polerpad oljade vi in skivorna. Det blev mycket bra. Polerpaden hjälpte nog till att göra skivorna lenare. Men det är säkert lika bra med andra oljor. Det verkar gått troll i detta med oljor och den ena är dyrare än den andra.
 
Vår olja heter durawood interior oil och det står faktiskt inte alls vad den innehåller (förutom "lågt innehåll av lösningsmedel")

Ska testa Danish Oil från Ernst P men tror ni att man måste slipa av skivan innan då eller är det bara att lägga oljan ovanpå den andra (har bara oljat in den en gång)
 
Kolla med Bauhaus först. Om det är en sådan skiva jag köpte där (DuraWood, dock inte valnöt) så är det en massiv kärna med ett slipbart plastskikt ytterst. Kan kräva deras egna olja om så är fallet.
 
Bänkskivan har inget plastskikt utan är i massiv valnöt
 
Hemmakatten
Jag skulle nog slipa med fint sandpapper innan jag oljar in den igen.
 
Mnjo, Europeisk Valnöt kan -om man har otur- dra lite mot rött.
Destå billigare Valnöt, destå större risk att den är röd dock.

Spring dit och se vad de säger om oljan.
Om de ser ut som frågetecken; be att de kollar upp det med leverantören!

Om du ska olja om från början måste du tvätta skivan med aceton först, annars kommer du få ett helvetes kladd på sandpappret.


sandhall: Vad pratar Du om för skivor?
 
Illunion skrev:
sandhall: Vad pratar Du om för skivor?
De massiva DuraWood-skivor som Bauhaus säljer. Den jag köpte och de andra jag sett på Bauhaus har haft en kärna av massivt trä och ett laminatliknande slipbart plastskikt ytterst.

Plastskiktet är i stort sett osynligt och det känns precis som trä. Men man märker av det när man sågar i skivan. Och det nämns i skötselbeskrivningen som följer med skivorna så jag antar att det har betydelse vilken olja man använder på dessa skivor.
 
Illunion - Attans, jag avskyr ju när det drar mot rött och den had einte minsta tillstymmelse till röda drag innan vi oljade in den.

Sandhall - Det stod inget om att det skulle vara något plastskikt. Den är 40 mm tjock och helt igenom i massiv valnöt.
 
Slipa behöver ni bara göra för att få bort ev. fläckar.

Om skivan inte är oljad tidigare så är det en bra idé att antingen slipa direkt i oljan (för att ta ner den lilla fiberresning som uppstår). Eller så kan man slipa efter att ha fuktat skivan med vatten (även detta reser träfibrerna).
 
sandhall: Du blandar inte ihop detta "plastskikt" med grundoljningen som de flesta skivorna har?
De är ju oftast grundoljade med linolja och denna kan ju enkelt poleras upp för att få en nästan plast-liknande yta.

Jag har byggt både det ena och det andra av diverse DuraWood-skivor och jag har då aldrig märkt av något plastskikt.
 
Illunion skrev:
sandhall: Du blandar inte ihop detta "plastskikt" med grundoljningen som de flesta skivorna har?
De är ju oftast grundoljade med linolja och denna kan ju enkelt poleras upp för att få en nästan plast-liknande yta.

Jag har byggt både det ena och det andra av diverse DuraWood-skivor och jag har då aldrig märkt av något plastskikt.
Nope, blandar inte ihop det. Blev mycket förvånad själv när jag börjat kapa skivan. Då syntes det på kortändarna om man tittade noga. I övrigt märktes det inte. Att slipa skivan var som att slipa vilken träskiva som helst. Läste sedan om det i skötselanvisningen. Men om det gäller alla skivor de säljer vet jag naturligtvis inte. Har inte gjort någon djupare undersökning.

Kommer inte ihåg vilket träslag det var jag köpte. Mörkt (mörkare än valnöt). Satte in skivan i förra lägenheten och har inte kvar skötselanvisningen.
 
Apropå Durawood.

Nu hoppas jag att jag inte är ute och cyklar, men är det inte just det som är poängen med durawood, att det är en komposit av just trä och någon polymer (plast för er som ej är med) för att få fram ett "trä" som har mycket bra fuktegenskaper.

Durawood används flitigt i utemöbler och som panel på utomhuspooler bl a.

Det ser ut som trä, det känns som trä, det behandlas som trä och det är trä fast med plast i.

Fast Bauhaus durawoodskivor kanske är något annat?

Något vilseledande isf.
 
Precis det har jag fått för mig också. Och det är det intrycket man får om man "googlar" på varumärket. Får många träffar med begreppet "plastic lumber" i. Även själva varumärket antyder ju att denna produkt skulle vara mer "durable" än vanligt trä.

Men jag kan mycket väl också vara ute och cykla. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.