M Markarbetaren skrev:
Bypass måste du ha för att poolpumpen ger ett flöde som är tillräckligt för att omsätta vattnet 4ggr/dygn som sagt. Men denna mängd är för stor för en värmepump där effekten är anpassad till volymen på poolen. Man får ett tryckfall över värmepumpen som gör att poolpumpen får för högt motstånd mao.
Okej, hmm. Men om du skulle gissa skulle detta paket passa ihop?

Hayward starpump
https://www.poolxpress.se/poolpumpar/hayward-poolpumpar/hayward-starpump-075-hk

Värmepump atec 90m
https://rubinpool.se/produkt/varmepump-atec90m-sirocco-inverter/

Och slutligen sandfilter 45kg (från jf)

Låter det rimligt, eller är det något problem du ser som jag kan stöta på med dessa ihop?

(Men att jag då också köper en bypass för att få rätt mellan värmepumpen och poolpumpen.)
 
Eriksgatan
När du ska välj sand till filtrrt, ta och välj det här. ZeoAqua. Ger, lägre energibehov, mindre behov av backspolning och trippel filtrering ned till 2 mikron. Slipper klordoft då det fångar upp kloraminerna (de som ger klordoft). Vi är supernöjda. www.ecoconcept.se
 
P pooltok skrev:
Ja vad har man gett sig in på, skulle ju bara vara en enkel pool på gräsmattan som växt till något monsterprojekt...

Vissa poolpumpar står det att en viss typ av sand behövs. Jag har ju fått sandfilter från jf-fritid som jag tänkte använda till den nya poolpumpen jag köper, men sandfiltret och pumpen funkar då kanske inte ihop? Jf har ju så dålig beskrivning också på saker

[länk]

Kommer denna funka till alla poolpumpar eller kan det bli så att jag köper en typ sån här
[länk]

som inte kommer passa?
Du kan lätt välja cirk. pumpen som är med i paketet.
Räcker till, har en sådan själv sedan några år. (y)
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
När du ska välj sand till filtrrt, ta och välj det här. ZeoAqua. Ger, lägre energibehov, mindre behov av backspolning och trippel filtrering ned till 2 mikron. Slipper klordoft då det fångar upp kloraminerna (de som ger klordoft). Vi är supernöjda. www.ecoconcept.se
Tack för tips, ska kolla mer på det nästa laddning, återstår fortfarande att få allt att fungera ihop med pumpar och sandfiler :)

FredrikR FredrikR skrev:
Du kan lätt välja cirk. pumpen som är med i paketet.
Räcker till, har en sådan själv sedan några år. (y)
Skönt att höra, då kör jag nog på med dessa komponenter! Tack
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.