tveksamt tveksamt skrev:
Det argumentet haltar lite tycker jag. Ser du bara till barnen så är de väl lika glada över att mamma/pappa är hemma i september/oktober, så varför konkurrera om de där extra semesterveckorna just när alla andra vill ha semester?
Ändå är det under de tre sommarmånaderna det ska läggas extra lång ledighet.

Allt blir ju förstås enklare om man har arbetsledning/kollegor som går att prata och argumentera med, det jag vänder mig emot är alltså de som glider in i semesterdiskussionerna och slänger ur sig x antal veckor föräldraledigt, mitt under nästa semesterperioden och någon annan får flytta sin semester (oftast den barnlöse singeln), igen.




Trist synsätt. Varför ska den barnlöse drabbas, oavsett om det är frivilligt eller ofrivilligt barnlös?
Att skaffa barn för att få extra ledigt är ju rätt moraliskt tveksamt.

Beror ju på hur man lägger sina dagar förstås, men med fyra semesterveckor under sommaren och tre föräldraveckor så räcker det med ett barn vart sjunde år för att alltid ha 7 veckors semester på sommaren. Så nog räcker de bra länge i alla fall.
Är det så ofta det är på sommaren som föräldraledigheten tas ut. De flesta jag känner har tagit ut föräldraledighet på höst-, sport- och jullov samt enstaka dagar då förskola/skola haft stängt. Så gjorde även jag.

Jag tror faktiskt de flesta föräldrar tar ut sin föräldraledighet av hänsyn till sina barn, inte för att man vill vara oschysst mot eventuella kollegor och enbart maxa sommarledigheten.
 
  • Gilla
  • Haha
K@tten och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det argumentet haltar lite tycker jag. Ser du bara till barnen så är de väl lika glada över att mamma/pappa är hemma i september/oktober, så varför konkurrera om de där extra semesterveckorna just när alla andra vill ha semester?
Ändå är det under de tre sommarmånaderna det ska läggas extra lång ledighet. [...]
Fast som barnfamilj vill man nog ha ledigt precis då alla andra vill ha ledigt och av samma anledning: de långa varma dagarna, möjlighet till bad osv. Det kan vara ganska tråkigt att vara hemma med barn i oktober när det vare sig är sommar eller vinter: det är lerigt, regnigt och mulet, och efter ett tag är det vare sig roligt att vara inne eller ute.

Däremot så är det ju perfekt medan man har små barn att ge sig iväg på någon liten resa, om man gillar sådant, under skolterminerna. Det värsta med att ha skolbarn är att man måste resa när alla andra barnfamiljer måste resa, så det blir både dyrt och fullsmockat på alla resmål.

De flesta föräldrar jag själv jobbat med har tagit ut dagar runt semestern så att de varit lediga hela barnens sommarlov, och det har ofta fungerat bra. Vem vill inte ha ett ordentligt sommarlov, liksom? Det är ju på sommaren Sverige är som bäst, och har man möjlighet att njuta av sitt korta liv då så ... Klart det blir knepigt i vissa branscher, men det är ju inte arbetarnas fel att vi inte vill betala för att anställa fler sjuksköterskor eller vad det nu är det är brist på.

Med det sagt så ska man förstås inte göra saker för att göra det besvärligt för någon: ska man vara ledig i tre månader och man vet att det brukar vara svårt, då verkar det vettigt att säga till så tidigt som möjligt. Man ska förstås inte ta ut ledigt just för att förstöra för någon annan, men att man ska få ta ut sin ledighet råder det ju inga tvivel om.
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
@
A arasmus skrev:
Vi har en väldig massa föräldradagar kvar för våra barn. Vad tycker internet, är det omoraliskt att ta ut dem för att dryga ut kassan trots att vi nu båda jobbar heltid? Vi tycker lite olika där.

Det finns två sorters dagar, en man kan ta ut på helger medan man jobbar i veckodagarna, och en som man måste ta ut mer sammanhängande och då ta ledigt från jobbet.

En relaterad fråga. Min fru jobbar i kommunen och konkurrerar med andra om de bästa semesterveckorna. Vad tycker ni om att använda sin lagstadgade rätt till föräldraledighet för att lägga sin semester som passar en själv bäst, trots att det då går ut över de som inte har samma möjlighet?
Det kan vara bra att veta att du inte får ta ut de sk. lägsta dagarna under tex. helger då du i övrigt är semesterledig.
 
Jag har svårt att tycka att det är omoraliskt även om min närmsta kollega precis drog på en 7 veckors semester spetsad med föräldradagar. Jag har ju själv gjort likadant tidigare. Unnar henom en fin sommar med sin familj, barnen är bara små en gång.
 
Du skulle nog inte vara lika glad om det medförde att du inte fick semester.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Motsatt åsikt: har man inte barn kan man ju ta semester när som. Rätt soft att jobba på sommaren när alla andra är på semester. Sedan kan man ju ta ett par veckor på någon lugn semesterort i november när de flesta andra är hemma och gnetar.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Jag har svårt att tycka att det är omoraliskt även om min närmsta kollega precis drog på en 7 veckors semester spetsad med föräldradagar. Jag har ju själv gjort likadant tidigare. Unnar henom en fin sommar med sin familj, barnen är bara små en gång.
Jag har inga problem med att kollegor har 7 veckors sommarsemester, det är standard i mitt jobb (tidigare väldigt förmånliga semesteravtal, de tidigast anställda i min arbetsgrupp har 8 veckors semester). Eller 10 eller 14 för den delen.
Om detta skedde på bekostnad av att andra blev helt utan sommarsemester tycker jag det däremot vore ganska oschysst.

Det jag efterfrågar är helt enkelt att det (just för semestertunga perioder, varierar säkert per branch men säg, juni-aug, höst-, jul-, sport- och påsklov) borde fungera som så att alla önskar sig den ledighet de vill ha, man jämkar till schemat så det funkar och alla får förhoppningsvis en stor bit av den kaka de önskar sig. När man sedan vet vilken ledighet man får kan man välja fritt att ta det i semester, flex, komp, FL eller vad för typ av ledighet man nu har.

Keiller Keiller skrev:
Är det så ofta det är på sommaren som föräldraledigheten tas ut. De flesta jag känner har tagit ut föräldraledighet på höst-, sport- och jullov samt enstaka dagar då förskola/skola haft stängt. Så gjorde även jag.

Jag tror faktiskt de flesta föräldrar tar ut sin föräldraledighet av hänsyn till sina barn, inte för att man vill vara oschysst mot eventuella kollegor och enbart maxa sommarledigheten.
Jag kan inte svara för alla givetvis, men där jag har känningar så är det i alla fall inte ovanligt att det kommer någon jeppe (oftast av yngre/nyare anställd årgång, hör ju iofs till saken att det oftast är de som får barn kanske) i mars och slänger fram 10 veckor ledigt över sommaren i FL, vilket får som enda konsekvens att någon av dennes kollegor inte får den semester den vill ha, alls. Arbetsgivaren påverkar det i väldigt ringa utsträckning, och kollegorna förstår detta, alltså kollegorna blir inte upprörda på arbetsgivaren i någon större utsträckning utan det blir mest irritation kollegor emellan.

halper halper skrev:
Fast som barnfamilj vill man nog ha ledigt precis då alla andra vill ha ledigt och av samma anledning: de långa varma dagarna, möjlighet till bad osv. Det kan vara ganska tråkigt att vara hemma med barn i oktober när det vare sig är sommar eller vinter: det är lerigt, regnigt och mulet, och efter ett tag är det vare sig roligt att vara inne eller ute.

Däremot så är det ju perfekt medan man har små barn att ge sig iväg på någon liten resa, om man gillar sådant, under skolterminerna. Det värsta med att ha skolbarn är att man måste resa när alla andra barnfamiljer måste resa, så det blir både dyrt och fullsmockat på alla resmål.

De flesta föräldrar jag själv jobbat med har tagit ut dagar runt semestern så att de varit lediga hela barnens sommarlov, och det har ofta fungerat bra. Vem vill inte ha ett ordentligt sommarlov, liksom? Det är ju på sommaren Sverige är som bäst, och har man möjlighet att njuta av sitt korta liv då så ... Klart det blir knepigt i vissa branscher, men det är ju inte arbetarnas fel att vi inte vill betala för att anställa fler sjuksköterskor eller vad det nu är det är brist på.

Med det sagt så ska man förstås inte göra saker för att göra det besvärligt för någon: ska man vara ledig i tre månader och man vet att det brukar vara svårt, då verkar det vettigt att säga till så tidigt som möjligt. Man ska förstås inte ta ut ledigt just för att förstöra för någon annan, men att man ska få ta ut sin ledighet råder det ju inga tvivel om.
Absolut! Såklart barnfamiljer också vill vara lediga på sommaren, det jag tycker är oschysst är att de har/får/utnyttjar en fribiljett till att tvinga fram sina önskemål.
Som ovan, jag är absolut inte emot att de får det, men att det ska få trumfa all annan önskan tycker jag är skevt.

Och för att förekomma den diskussionen:
Ja, jag har små barn.
Ja, jag har rätt att kräva ut min föräldraledighet.
Nej, jag gör det inte.
På min arbetsplats praktiserar vi det förfarande jag beskriver ovan och det fungerar oerhört bra. Under de ~10 åren jag jobbat på nuvarande arbetsplats har det skett en (!) gång att en (!) person behövt beordras att jobba tre (!) dagar de egentligen önskat sommarledigt, och det berodde snarast på omständigheter i en annan arbetsgrupp där vi fick lov att täcka upp.
Ja, jag förstår också att det inte är praktiskt genomförbart att hålla en diskussion på det sätt som vi gör på varje arbetsplats, vi är en tillräckligt liten grupp för att kunna samla alla/de flesta och kunna diskutera öppet om saken.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Om du har barn i 8- 12år åldern är det kanske inte en lika rolig lösning......
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Har kompisar som jobbar inom vården och att få vara ledig julhelgen är bara att glömma då många slänger in FL.
Det är ett sätt som gör att många blir otroligt förbannade. Har förståelse för att man vill ha en lång sommarledighet. Men att tvinga andra att jobba varje Jul, nyår och midsommar mm är verkligen inte ok.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det argumentet haltar lite tycker jag. Ser du bara till barnen så är de väl lika glada över att mamma/pappa är hemma i september/oktober, så varför konkurrera om de där extra semesterveckorna just när alla andra vill ha semester?
Ändå är det under de tre sommarmånaderna det ska läggas extra lång ledighet.

Allt blir ju förstås enklare om man har arbetsledning/kollegor som går att prata och argumentera med, det jag vänder mig emot är alltså de som glider in i semesterdiskussionerna och slänger ur sig x antal veckor föräldraledigt, mitt under nästa semesterperioden och någon annan får flytta sin semester (oftast den barnlöse singeln), igen.




Trist synsätt. Varför ska den barnlöse drabbas, oavsett om det är frivilligt eller ofrivilligt barnlös?
Att skaffa barn för att få extra ledigt är ju rätt moraliskt tveksamt.

Beror ju på hur man lägger sina dagar förstås, men med fyra semesterveckor under sommaren och tre föräldraveckor så räcker det med ett barn vart sjunde år för att alltid ha 7 veckors semester på sommaren. Så nog räcker de bra länge i alla fall.
Det tycker jag inte alls. Vår går på förskola, och hade jag haft ett arbete som hade legat utöver industriveckorna så hade jag utan tvekan tagit de veckorna som förskolan slår ihop 3-4 förskolor på en. Risken att barnet blir sjukt höjd multum när andra barn slås ihop, vänner till oss fick vabba nästa hela förra semestern pga det.

Sen är det ju inte någonstans förälderns fel att den vill ha vissa veckor med sina barn, nu är det ju som sagt oftast en vecka extra på semestern eller loven och jul.
Det är arbetsgivaren som har till uppgift att lösa vikarier om nu folk blir så sura helt enkelt, inte föräldern. Förutsatt att då de varslat om det minst 3 månader innan.

Sen skaffar man inte barn för att vara extra ledig, befängt att uttala sig så även om det finns fåtal som gör det. Jag har ett barn, och han kommer före kollegor.

Har dock varit med om en höjdare som tog ut föräldraledighet och drog till spanien medans barnen gick på dagis, det är ett äkta praktrövhål om något =)
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Har kompisar som jobbar inom vården och att få vara ledig julhelgen är bara att glömma då många slänger in FL.
Det är ett sätt som gör att många blir otroligt förbannade. Har förståelse för att man vill ha en lång sommarledighet. Men att tvinga andra att jobba varje Jul, nyår och midsommar mm är verkligen inte ok.
Vem blir de arg på då? Arbetsgivaren eller kollegan?
 
R Rkarlsson skrev:
Vem blir de arg på då? Arbetsgivaren eller kollegan?
Arbetsgivaren kan ju inte göra någonting utan FL trumfar alltid. Så det är kollegorna som man är sur på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Arbetsgivaren kan ju inte göra någonting utan FL trumfar alltid. Så det är kollegorna som man är sur på.
Egentligen otroligt att folk blir sura på kollegorna fortfarande. De vet om utgångsläget, och då är det ju så tyvärr.
Inte blev jag sur på kollegorna för 6 år i rad på jul. Men jag gjorde något åt det istället för att bli sur på kollegor ;)
 
R Rkarlsson skrev:
...Men jag gjorde något åt det istället för att bli sur på kollegor ;)
Jaha, och vad gjorde du då?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaha, och vad gjorde du då?
Sa upp mig och jobbade på ett ställe med humana arbetstider. Då arbetade jag drygt 6-700 timmar över normal arbetstid för usel lön obekväma tider osv.
Så det var både arbetstider och lön som gjorde att jag slutade. Fritt val liksom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.