Tjena
Har fått ett olustigt problem med min gammla 30tals villa.
Upptäckte idag att det droppade in vatten från övre fönsterkarmen på ett fönster..
Vi har haft slagregn mot vår fasad nu i i snart en vecka och fasaden är av puts på stomme av timmer.
Vad skall man göra för att slippa problemet?
Allt fuktigt material är rensat från insidan av väggen nu och vattnet verkar komma in genom drevningen av fönstret..
fuktwp1.jpg

Eftersom putsen sitter direkt mot fönsterkarmen så har jag ingen aning var vattnet kommer in..
Problemet är enbart på ett fönster och inga skador eller dylikt har hittas på fasaden.
Vad skall jag ta mig till?
Täta springan mellan fönsterkarm och timmer med fogskum?
MVH
Marcus
 
  • fukt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer inte från längre upp på
fasaden verkar ju vara nära till takfoten.
Vatten har en förmåga att leta sig fram överallt.

Drar Du dit fogskum så kanske det blir
tätt ett tag men löser inte problemet.
Skulle försöka hitta vart det kommer in ifrån.

Mvh Putte
 
Jag jagade oxå vatten runt mina fönster. Slutade med en "patentlösning" :cool: med inbyggda plåtar på ovansidan av fönsterkarmen. Sedan dess har jag inte sett något vatten på insidan ::) Så här gjorde jag:
http://www.krobykvarn.se/dagbok/2006/06sept.htm
 
Japp.. Samma problem och samma lösning hos oss
 
  • fonster_001.gif
Tyvärr så är det inte så enkelt..
Min bild är väligt förenklad.
Huset har 2 våningar och jag har även fönster på övervåningen ovanför fönstret som läker.
Är rätt övertygad om att de extrema väderförhållanden vi haft har gjort att putsen i fasaden  är helt  mättad av vatten

MVh
Marcus
ByggPutte skrev:
Det kommer inte från längre upp på
fasaden verkar ju vara nära till takfoten.
Vatten har en förmåga att leta sig fram överallt.

Drar Du dit fogskum så kanske det blir
tätt ett tag men löser inte problemet.
Skulle försöka hitta vart det kommer in ifrån.

Mvh Putte

 
Problemet är bara att min fasad är av Puts.
Putsen ligger ända ner på karmen.. så det blir svårt att montera några plåtar utan att förstöra fasaden.
MVH
Marcus
Mjölnaren skrev:
Jag jagade oxå vatten runt mina fönster. Slutade med en "patentlösning"  :cool: med inbyggda plåtar på ovansidan av fönsterkarmen. Sedan dess har jag inte sett något vatten på insidan  ::) Så här gjorde jag:
[länk]
 
Det bästa är nog att sätta in ett droppbleck ovanför karmen som de andra föreslår. Jag har själv fått problem med slagregn på ett nyinsatt fönster och tog då till ett fönsterbleck som jag bankade lite på och klämde in i hålet mellan övre fönsterkarm och fasaden. Tätade sedan ordentligt med fogmassa (silikon kanske är bättre). I mitt fall så kom det vatten på den inre putsade fasaden som troligtvis kommit dit via otäta fogar i den yttre tegelfasaden (huset fick tegelfasad på 70-talet). Än har det inte varit något slagregn, men jag hoppas att det blir bra.

Putsade fasader skall väl i sig vara ganska täta? Du har inga sprickor i putsen? Det kan inte komma in vatten i fogen mellan fönsterkarm och fasaden? Om det regnar "vågrätt" kanske det läcker in i fogen. Du kanske kan prova att täppa till fogen, men då är det kanske risk att eventuellt inkommande vatten inte kan torka ut. Genom att ha droppbleck och luftspalt får man ventilation.
 
Hejsan vi har probleme trekant fönster det är läckande vatten ovanför fönster
 
Utsikt genom ett fönster i ett vindsrum med synliga takbjälkar och träd utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.