Det kan vara så att väggen målats med alltför tät färg och att den inte kan släppa igenom fukt, därav färgsläppet. Källarväggar bör målas med silikat- eller kalkfärg.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
För 100 år sedan inredde man inte källare som bostadsyta. Markfukten fick passera golv och väggar obehindrat.
I nybyggen isolerar man ju hela grunden mot markfukt vilket är svårt/omöjligt på befintligt hus.
I vår senaste 100-åring (snart) blir det troligen en dränering så småningom. Hade 82% rf innan woodsen kom igång. Men någon inredning är inte aktuell.
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har en villa från 1905, granitgrund och grusbädd för inrinnande vatten. Skulle aldrig drömma om att inreda den källaren. Men det funkar fint. Trät i bjälklaget är torrt och fint. Allt annat är ren sten.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Gör allt på en gång! Vi tog in en firma i höstas som gjorde både dränering och källargolvet. Väldigt fördelaktigt då de enkelt kunde dra om alla stammar, både i källaren och ut till gatan, när allt var öppet! Samt att vi kom ner i kvm-pris då jobbet blev så stort :)
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Vi köpte ett hundra år gammalt hus för ett halvår sedan. På besiktningen fann vi mögel på väggarna i källaren och förhandlade ner priset med dränering i åtanke.

När vi väl flyttade in insåg vi att problemet snarare var att takavrinning inte fungerade som den skulle. Det var enkelt fixat att se till att leda bort vatten från grunden och vi upplever inga problem med fukt i väggarna.

Vi rev ut ett rötskadat uppreglat golv i källaren och funderade också över att bila. Men vårt hus står på lera och det kändes som ett gigantiskt projekt att bila ut, gräva, forsla bort, isolera och gjuta nytt. Fick också varningar av byggnadsvårdsfolk att det, i synnerhet tillsammans med dränering riskerar att påverka bärigheten i grundkonstruktionen. Vi isolerade istället på befintlig platta och gjöt in golvvärmeslangar. Vi har dock inte installerat golvvärme utan gör det bara om vi får stora problem med tillskjutande fukt.

Jag tänker att man dränerar och bilar bara om man verkligen måste och har försökt lösa problemet på andra sätt. Det är stora åtgärder som kostar massor men som inte garanterar att du får en torr källare.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Det är en hel del prylar på plats men det ska bort förstås till vi flyttar in.

Det är en verkstad, 2 matkällarutrymmen, tvättstuga, bastu och dusch. Och ett utrymme för pälsar

Kring huset är det helt värdelöst styrt när det gäller dränering. Jag älskar växter och trädgård men när det är matjord närmast grunden är det inte bra. Gör om, gör rätt får det bli.

vi hoppas kunna flytta in till jul (vi har temporär lösning hos svärförälder o bo men det blir tufft i längden). Tillträde i aug.

Vi kommer behöva jobba hemifrån så internet och rum för det är hög prio även om de är billigare/lättare grejerna att ordna.

men men, källaren är ju bra om man får till.

Stalltipset här är: dränera, luftavfuktare i källare, vänta och se hur bra/illa det är.

man kan ju också köra torkskåp som komplement i källaren för att snabba på torkandet av bulken av tvätten.
Nja, ett torkskåp blåser ju ut fuktig luft i källaren vilket är tvärt emot vad du vill uppnå, eller blåser ut varm luft ur huset och suger in kall där det kan, vilket är dyrt. Sätt upp en avfuktare så blir hela tvättstugan som ett torkskåp. Komplettera med en bra torktumlare med värmeväxlare, den fungerar som en avfuktare när den är igång.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Tjena,

jag och familjen har bott i nybyggt i 15 år nu men har gett oss in på ett mer osäkert kort, vi har köpt ett 100år gammalt hus med stort renoveringsbehov.

Nytt kök, nya badrum, nya väggar, riva bärande, minska murstock, slipa och måla utskick, lägga om tak på garage, isolera garage, utskick, nya dörrar. Dränera runt huset, och förmodligen lägga golvvärme i källaren.

Ett mastigt jobb, och dyrt. En första ansats till budget är 1,5M. Badrum, kök, väggar, limträbalk, dränera är planerat att leja bort. Vi kommer fixa lite grejer men det stora tar vi in folk till.

Två frågor:
Det som sticker iväg för oss i pris när vi sökt är källaren (5000kr/kvm) Då tänkte vi först att göra övervåning och entréplan och sen flytta in. Räkna vad som finns kvar i plånboken, sen ta källaren nästa år. Dessutom dränera runt huset först så minskar lite av fukttrycket utifrån.

MEN, det är ju härligt att kanske få det gjort direkt när vi ändå inte bor i huset. Om allt rivs ut så kan vi passa på med grisjobbet samtidigt. Källaren är på 70kvm. Det luktar unket men enligt fuktmätning var det iaf inte för fuktigt. Vi vill få till bättre användning av källaren o då behöver vi lösa det då bla tvättstugan är där och det är svårt att få kläder torra. Helt enkelt lägga golvvärme. Nu kanske vi inte bilar ut alla rum och vrår men en större del var tänkt.

Är det dumt att bila ut källaren innan man dränerat runt huset först? Skulle det väga tungt enligt er att bila ut källaren när huset står tomt? Vi har funderat på om inte det asjobbet kan göras själva, för att spara pengar i bygget och göra samtidigt som övriga görs i huset.

Jag har sett många familjer stå i renoveringsdamm i flera år och det är min mardröm. Nu är vi där själva men jag tror vi har en hyfsad chans att göra det på ett år. ️‍♀️
Gör jobbet själv, jobba efter jobbet samt 10-13 timmar varje helg och semester så har jag gjort tre år i rad och snart klart. Handgräver just nu runt huset med spade 2.5 meter djupt 90cetimeter brett 40meter gör allt själv. Sparar på pengar samt får gedigen kunskap på vägen. Stolt blir du om du sliter själv. Spotta i händerna hugg tag i verktygen ät rätt, sov samt gå till naprapaten varannan vecka.
 
  • Wow
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
K K043 skrev:
Gör jobbet själv, jobba efter jobbet samt 10-13 timmar varje helg och semester så har jag gjort tre år i rad och snart klart. Handgräver just nu runt huset med spade 2.5 meter djupt 90cetimeter brett 40meter gör allt själv. Sparar på pengar samt får gedigen kunskap på vägen. Stolt blir du om du sliter själv. Spotta i händerna hugg tag i verktygen ät rätt, sov samt gå till naprapaten varannan vecka.
Imponerande!

jag är dock av annat virke och vet redan från start att det inte kommer hända hos oss. Jag är för rädd om relationen till min fru och mina barn och att ta hand om mig själv utan att gå sönder fysiskt/psykiskt. Om experterna petar inne i huset så kan jag rusta trädgården. Om 3 år har vi ett fint hus och fantastisk trädgård.

men visst, jag kommer vara med och lära mig massor om huset, fortsätta googla satan för att ta rätt beslut om husets framdrift och hur just vårt hus funkar.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Jag passade på när jag byggde ut mitt radhus från 1939 på framsidan. Bilade bort golvet och tog även 25 cm från de överdimensionerade klackarna. Grävde ut moränen, la 15 cm makadam och 30 cm frigolit. Sänkte också det nya betonggolvet några cm för att förbättra takhöjden. Utvändig dränering och isolering ingick också. Gjorde i stort sätt allt själv, och tappade 5-6 kilo, förutom golvvärmeinstallationen och betonggjutningen. Är supernöjd med resultatet, samma inomhusklimat som ovan jord och använder ytorna som pannrum/tvättstuga, badrum, tv-rum och kontor. Tänk på att det dammar för jävligt, skydda dig med riktig mask och gör det när huset inte används för vibrationerna gör att det pyser damm ur alla springor i hela huset.
lycka till.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Imponerande!

jag är dock av annat virke och vet redan från start att det inte kommer hända hos oss. Jag är för rädd om relationen till min fru och mina barn och att ta hand om mig själv utan att gå sönder fysiskt/psykiskt. Om experterna petar inne i huset så kan jag rusta trädgården. Om 3 år har vi ett fint hus och fantastisk trädgård.

men visst, jag kommer vara med och lära mig massor om huset, fortsätta googla satan för att ta rätt beslut om husets framdrift och hur just vårt hus funkar.
Har man pengar så tar man in folk det hade jag gjort också. Trots mitt välbetalda arbete blir det ändå för dyrt...
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
K K043 skrev:
Har man pengar så tar man in folk det hade jag gjort också. Trots mitt välbetalda arbete blir det ändå för dyrt...
Har man skills, har förutsättningar att göra jobbet själv och, vid familj, att ens respektive anser att det är en bra idé är det bara att köra. Man får bra betalt i form av minskade utgifter. :)

vi tittade på hus och valde ett betydligt billigare än vad vi hade lånelöfte till. Priset, förutom för alla renoveringsomkostnader är den tid det tar innan man är klar.


Aja, vi har faktiskt bekanta som sagt att de kan hjälpa oss med bilningen så det lutar åt ett sånt projekt inkl golvvärme. Hyra tung utrustning och sen köpa motordriven skottkärra. Vi har hittat en som går in genom vår smala dörr från källaren, vi ska bara försöka fixa korta trappen och en knix utanför.

Först går vi nog dock på dränering runt.
 
Grattis till huset och alla kommande erfarenheter! Vi har totalrenoverat vår villa från 1956 - men varje projekt är såklart unikt och inte enkelt att jämföra rakt av. T.ex. hade vi ett uppreglat golv i ett av rummen i källaren som hade fuktangrepp så det låg nära till hands att bila ur och gjuta om golvet (det luktade och lukten satt även i betonggolvet). Min rekommendation är att göra detta när man inte bor i huset om det är möjligt. Det dammar såklart och smutsar ner - även om man sätter upp skydd och luftslussar så sprids dammen - det är oundvikligt skulle jag säga - plus att massorna ska bäras upp och ut från källaren. Vi har inte dränerat huset, men vi har å andra sidan en suterrängvilla så hela källaren är inte omsluten av jord vilket gjorde det lättare att vänta och se med dräneringen. Lycka till!
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
PS
ytterligare en sak som kan vara väl spenderade pengar då man köper ett äldre hus ...
Låta en spolfirma filma avlopprören och ev spola dem för se om man behöver åtgärda något.
Så man inte får stopp i avloppet på midsommardagen ;)
(Nej nej nej jag lovar det hände inte alls mig igår :rofl::rofl::crysmile::crysmile: )
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
4v in i renoveringen. Ändrade planer. Dyrare planer. Större omfattning på totalrenoveringen. Bättre förståelse vad det kostar.

Källaren: Vi kommer inte bila ur golvet. Nya planen är att köra med FTX ventilation i huset och trycka in bättre luft i källaren och också givetvis suga ut luft därifrån. Vi kommer också att dränera runt huset men det har varit knepigt att hitta någon som har tid…

Tak är på garaget. Närmast klart är två badrum på övervåningen men det är några veckor kvar.
 
F Försökersjälv skrev:
Jag passade på när jag byggde ut mitt radhus från 1939 på framsidan. Bilade bort golvet och tog även 25 cm från de överdimensionerade klackarna. Grävde ut moränen, la 15 cm makadam och 30 cm frigolit. Sänkte också det nya betonggolvet några cm för att förbättra takhöjden. Utvändig dränering och isolering ingick också. Gjorde i stort sätt allt själv, och tappade 5-6 kilo, förutom golvvärmeinstallationen och betonggjutningen. Är supernöjd med resultatet, samma inomhusklimat som ovan jord och använder ytorna som pannrum/tvättstuga, badrum, tv-rum och kontor. Tänk på att det dammar för jävligt, skydda dig med riktig mask och gör det när huset inte används för vibrationerna gör att det pyser damm ur alla springor i hela huset.
lycka till.
Du väntar med fru och barn tills du fått boet klart.
Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.