Håller på med en badrumsrenovering och hantverkaren säger att det inte är så bra med en sådan för kan få problem i framtiden. Själv har jag för dålig koll på sådant men den bild han visade mig för att påvisa att det var så lite kakellådan låg på var den andra varianten av Tebos Tile in.

Någon/några som har erfarenhet av den här typen av silar och kan ge lite råd?

Vill ju inte ha problem så gick med på en vanlig men vill ju helst ha en mer "osynlig". Kunde inte få stora klinkersplattor även i duschen tå tänkte det här gör ju det väldigt stilrent i alla fall.

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Sara_L
  • Laddar…
T
Vissa av det gamla gardet vill inte kuvertskära fallet då detta tar mycket längre samt kräver mer yrkesskicklighet samt att själva klinkern inte klarar av det, vissa plattor är helt hopplösa då dessa lätt går i sönder, kvittar om det är dyra eller billiga plattor. Lika spännande varje gång man ska utföra en kuvertskärning och hur många svordomar man kan få ur sig.:mad:

Med det sagt så sväljer en vanlig slukrist/klinkerram undan vattnet bättre än en tile-in-version, särskilt Tebos 20x20 cm är helt värdelös på att svälja undan vatten, hellre då ta Tebos 15x15 cm som har en större springa. Ja, jag vet att enligt Tebos ska den större modellen svälja mer vatten men det är bullshit i verkligheten. Dessutom bygger 20x20cm- varianten något kopiöst på höjden så antingen får man beräkna detta när man flytspacklar och göra ett kraftig fall i duschzonen, typ 25-30mm per meter eller så får man lägga hela golvet med minst 15mm fixkam. Även 15x15cm tile-in bygger mycket på höjden men eftersom den är mindre så kommer den längre ner i brunnshålet och då kan man komma undan med 10:ans kam men det är på håret.

Kommer inte ihåg senast jag lade 10x10cm i duschzonen utan nu är det endast kuvertskärningar som gäller vilket tar 3-4 gånger längre tid att lägga.

Purus tile-iin kan du glömma då den både är ful samt att locket man ska lägga klinkern i är för grund och då måste man slipa ner klinkern några mm för att få ner den eller att klinkern sticker ovanför ramen vilket ser förskräckligt ut estetiskt sett!
 
  • Gilla
Sara_L och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar! Skönt att få reda på sånt här från någon som har erfarenhet av den här typen av silar.

Ja när jag nämnde kuvertskärning såg han ut som ett frågetecken så nog inget som han brukar göra :/ Är så många diskussioner så gick med på mindre plattor i duschen och nu låter det som det blir en klassisk golvbrunnssil också.

Det låter på det du skriver att desa typer av silar är rätt krångliga att få till bra och inte så funktionella heller? Finns det några andra alternativ eller skulle du rekommendera en klassisk sil?
 
T
Krissy Krissy skrev:
Tack för svar! Skönt att få reda på sånt här från någon som har erfarenhet av den här typen av silar.

Ja när jag nämnde kuvertskärning såg han ut som ett frågetecken så nog inget som han brukar göra :/ Är så många diskussioner så gick med på mindre plattor i duschen och nu låter det som det blir en klassisk golvbrunnssil också.

Det låter på det du skriver att desa typer av silar är rätt krångliga att få till bra och inte så funktionella heller? Finns det några andra alternativ eller skulle du rekommendera en klassisk sil?
Nej men Tebos 15x15cm är helt okej i den kan du lägga mindre plattor också men man går sagt tänka på att använda en större tandkam på grund av bygghöjden på ramen på tile-in:en.
 
Det var just den som hantverkaren var väldigt tveksam till för han har själv inte erfarenhet av den men hade frågat i någon proffsbutik och de var inte så positiva och han visade mig att det var en väldigt liten yta i varje hörn som kakellådan låg på och det var rätt riskabelt enligt honom.

Vill ju inte få problem i framtiden bara för att jag vill ha det "snyggt" nu....

Med tanke på bristen av erfarenhet av dessa silar tror jag inte jag kommer få igenom det och större risk att det inte blir bra :(

Intressant att du skriver att du bara kör kuvertskärning för trodde också det var rätt vanligt nuförtiden men inte enligt hantverkaren.... men de sade också att det inte alls var bra att ha nischer över badkaret heller vilket är synd då vi tar bort en kattvind så det finns en hel del oanvänt utrymme bakom. Har hört nu av andra att det visst går bara man är noggrann med underlaget och att det kräver mer av den som kaklar
 
Krissy Krissy skrev:
Någon/några som har erfarenhet av den här typen av silar och kan ge lite råd?
Tebos Tile In Slim är en enda stor katastrof.
Jag la den i mitt ena badrum i vintras då jag renoverade detta och det bildas vakuum i brunnen så den sväljer inte alls undan vattnet utan att jag blev tvungen att modifiera om den genom att först prova kapa bort undersidan av plattan och sen slutligen även den smala metallen på alla fyra sidorna innan det fungerade. :(

Krissy Krissy skrev:
Intressant att du skriver att du bara kör kuvertskärning för trodde också det var rätt vanligt nuförtiden men inte enligt hantverkaren.... men de sade också att det inte alls var bra att ha nischer över badkaret heller vilket är synd då vi tar bort en kattvind så det finns en hel del oanvänt utrymme bakom. Har hört nu av andra att det visst går bara man är noggrann med underlaget och att det kräver mer av den som kaklar
Låter mest som det var en bekväm kille du fått tag i tyvärr... för allt detta är möjligt utan problem. :(

Renoverat badrum med gråa kakelväggar och golv, duschdränering i hörnet och ett inbyggt väggnisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av ett duschgolv med en centralt placerad brunnsil omgiven av grå kakelplattor, vatten stagnerar vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keramikplatta med en bräddavlopp i centrum på ett badrumsgolv, med synliga modifieringsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad brunnsil i badrum där den synliga metalldelen är klippt för att förbättra vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad avloppsplatta på trägolv, visas närbild av kapad metallkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvavlopp med metallram i ett kaklat badrum där användare rapporterar dåligt vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krissy och 2 till
  • Laddar…
Tilläggas kan att jag har vänt detta med Tebos ansvariga och de slår bara ifrån sig att de ALDRIG hört talas om problemet men faktum kvarstår och jag är inte ensam om detta fenomen.

Det har diskuterats i diverse Facebook-grupper också under våren och det framkom många fler som hade samma problem och endast några enstaka som det fungerade hos.
Troligen de som inte har takdusch eller har flödesbegränsare i duschen. ;)

Jag fick en ny brunnssil av Tebo men har inte hittat på någon annan lösning ännu då det fungerar för tillfället.
Men min tanke är att ta bort det rostfria runt om hela och bara limma en ny klinkerplatta på den rostfria bottenplattan och på det viset själv kunna öka springan runt hela till 4mm typ.
De har idag bara 2,5mm och de flesta andra Tile-In har 5-6mm springa.
 
Så tacksam för svaret! Vilket jobb att försöka fixa till det så vattenavrinning fungerar :( Det känns som en för stor chansning men tror tyvärr även den andra Tile in silen inte kommer att funka för hantverkaren heller... Så synd att den är en sådan chansning för det ser ju snyggt ut helt klart :)


Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Låter mest som det var en bekväm kille du fått tag i tyvärr... för allt detta är möjligt utan problem. :(
Ja, har ju tyvärr fått mer och mer den känslan under arbetets gång. Därför blev jag misstänksam om nischerna och och kollade upp det. Tyvärr inte innan så försent nu. Fick dessutom det bekräftat av elektrikern (fd snickare) som sade att det är inga problem bara mer jobb. Samma elektriker fick jag blanda in för att få den belysning jag vill ha för hantverkaren sade att det inte gick och blev en massa tjafs. Efter att elektrikern tog ett snack med hantverkaren gick det visst att lösa plötsligt.

Det här är första gången att renovera badrum och lärt mig många värdefulla läxor helt klart!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
sunnis
En väggnära golvbrunn är inte ett alternativ? Gjorde jag i mitt nya badrum så kan man ha ett rakt fall in mot väggen, finns tile-in silar till dessa också.
 
Vi har medvetet valt Purus då den har inbyggd sil. Mycket bättre då det finns någon i familjen som tappar hår - hemma hos oss hustrun.
inga av våra hantverkare ville att vi skulle välja Purus utan Tebo,
Vi sa till inte Tebo. Purus kräver lite mer skicklighet men stå på dig.
Efter tydlig dialog från oss så var det slutsnackat och installationen blev superbra. Kanske någon timme extra men vad gör det när man får något som är bättre.

’Två badrum med Purus gjort under senaste två åren.
 
  • Gilla
Krissy och 1 till
  • Laddar…
En Purus golvbrunn med sil i kaklat duschutrymme, enkelt för borttagning av hår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Purus golvbrunn med sil för att enkelt avlägsna hår, installerad i grått kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purus med sil. Håret lätt att ta bort utan att behöva gräva länge ner i låset.
 
  • Gilla
Krissy och 2 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi har medvetet valt Purus då den har inbyggd sil. Mycket bättre då det finns någon i familjen som tappar hår - hemma hos oss hustrun.
inga av våra hantverkare ville att vi skulle välja Purus utan Tebo,
Vi sa till inte Tebo. Purus kräver lite mer skicklighet men stå på dig.
Efter tydlig dialog från oss så var det slutsnackat och installationen blev superbra. Kanske någon timme extra men vad gör det när man får något som är bättre.

’Två badrum med Purus gjort under senaste två åren.
Mäter du springan på Purus så är den 5-6mm har jag för mig mot Tebos 2,5mm.
Där har du anledningen till att den fungerar som den ska ;)
Sen är det ju ett plus att den har silen så klart.
Man har dock i princip ingen justermån med den utan det gäller verkligen att man lyckats få brunnen exakt där man vill att slukristen ska ligga sen vilket inte är lika enkelt för alla.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Mäter du springan på Purus så är den 5-6mm har jag för mig mot Tebos 2,5mm.
Där har du anledningen till att den fungerar som den ska ;)
Sen är det ju ett plus att den har silen så klart.
Man har dock i princip ingen justermån med den utan det gäller verkligen att man lyckats få brunnen exakt där man vill att slukristen ska ligga sen vilket inte är lika enkelt för alla.
Jag förstår argumentet och även vår kakelhantverkare sa samma sak. Tebo borde lägga till silen. ’Att fånga håret är en stor fördel långsiktigt för att fixa städningen av duschen.
Det tycker jag överväger.
 
S saltet skrev:
Jag förstår argumentet och även vår kakelhantverkare sa samma sak. Tebo borde lägga till silen. ’Att fånga håret är en stor fördel långsiktigt för att fixa städningen av duschen.
Det tycker jag överväger.
Jo men jag kan också säga att jag köpte hårsil till Unidrainrännan vi har i ena badrummet och där duschar bara skalliga jag och grabben som knappt har hår på huvudet och ändå sätts den igen på två dagar typ... så den åkte väck ;):crysmile:
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
K
Jag lät plattan i purus tile insert kraga över den rostfria kanten så att dom är flush med varandra. Ger sken av att glipan är mindre men sväljer samma mängd.

Fick flexa av bakkant på plattan nån mm eller 2 så att överkant livar med resten. Sammantaget litet arbete.
 
  • Kakelplattor med en purus tile insert som är flush med en rostfri kant, fin justering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sara_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.