Hej

vi har köpt en lägenhet nyligen och inför inflytt i augusti vill vi planera för att platsbygga garderob kring i sovrummet.

Har bifogat 2 bilder, ena på hur det ser ut idag och andra på hur vi önskar få det!

1. Vad kan detta kosta tro? fått något förslag hittills där man menade att det skulle gå på cirka 7-80,000kr för garderoben runt sängen och 40,000 för den låga framför... Detta kändes aningen dyrt?

2. Har någon tips på en firma som kan utföra detta i Stockholm inklusive själva byggandet.

Bild på hur vi vill ha det
Sovrum med inbyggda garderober runt sängen och låg förvaring under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på hur det ser ut idag
Bedrum med säng klädd i linne, kommod, gröna gardiner, och en konstmålning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste den platsbyggas? Det borde gå att få till med standardkomponenter. Ex. Kösstommar?
 
Fulkemisten
Jag tycker priset känns rimligt för hantverkare. Har platsbyggt ett kök och en garderob under en kompis trapp. Detta delvis med standardkomponenter som @hempularen tipsar om. Köket tog 300 h men det är ju mycket annat än platsbygge inblandat i en köksrenovering så uppskattningsvis 100-.120 h för köksstommarna. Garderoben tog ca 30 h. Båda med färdiga måttbeställda dörrar och lådfronter.
Om jag funderar över hur lång tid det där skulle ta mig att platsbygga i massivträ så tror jag någonstans runt kökets timmar, när man har fått upp farten. Närmare 250 h om jag skulle göra dörrarna själv också. Låt oss säga och hoppas att en hantverkare gör det på halva tiden (det tror jag är orealistiskt). Tillkommer gör såklart material, trä är inte särskilt billigt just nu.
 
H hempularen skrev:
Måste den platsbyggas? Det borde gå att få till med standardkomponenter. Ex. Kösstommar?
Hur tänker man då?

Alltså att man köper köksstommar, men de byggs väl också fast eller kallas det något annat då?

Ursäkta frågorna men är ganska nybörjare på det hela.
 
Det är väl en glidande skala. Med platsbyggd tänker man nog att möbeln ska vara helt anpassad, dvs att skåpen byggs för just detta och kanske inte har en standardbredd. Med moduler så monterar man modulerna och kompletterar med passbitar för att fylla ut helt. Beroende på hur väl utrymmet är delbart med modulerna blir det mer eller mindre effektiv användning av utrymmet. Det går såklart också att köra med moduler och så göra om något av skåpen till en smalare bredd. Kan spara tid, eller ta mer tid, det är nog olika fall till fall.

På bilden hur ni vill ha det saknas också grepp på många av skåpen, vilket ger något dyrare beslag. Det är också stuckatur som är på skåpen och det ser ut att vara monterad belysning under den breda. Sånt drar upp priset både på material och arbetstid.
 
  • Gilla
Alma_Göteborg och 1 till
  • Laddar…
Har ni hunnit börja med renovering av garderoberna runt sängen? Eller påbörjat dialog med snickare?



Har tänkt bygga till något liknande så skulle uppskatta tips :D Hittills tänkt att ha IKEA's PAX runt och om möjligt lägga till METOD som en snickare får fixa så det blir jämnt. Vill även ha lite hyllor och skippa sängbord. Se bild:
Sovrum med inbyggda garderober i blått runt sängen och integrerade hyllor som nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det går bra med resten av renoveringen hos er!
 
A
Zeppan Zeppan skrev:
Hej

vi har köpt en lägenhet nyligen och inför inflytt i augusti vill vi planera för att platsbygga garderob kring i sovrummet.

Har bifogat 2 bilder, ena på hur det ser ut idag och andra på hur vi önskar få det!

1. Vad kan detta kosta tro? fått något förslag hittills där man menade att det skulle gå på cirka 7-80,000kr för garderoben runt sängen och 40,000 för den låga framför... Detta kändes aningen dyrt?

2. Har någon tips på en firma som kan utföra detta i Stockholm inklusive själva byggandet.

Bild på hur vi vill ha det
[bild]
Bild på hur det ser ut idag
[bild]
H hempularen skrev:
Måste den platsbyggas? Det borde gå att få till med standardkomponenter. Ex. Kösstommar?



Hej, måste bara fråga vart ni köpt tavlan? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.