Kanske, man vill inte tappa effekten av att bladen sitter löst och får extra snurr som det för nu
 
Kalendern Kalendern skrev:
Lägg BK precis mellan markstenen och gräset istället. Blir perfa
Har tyvärr en buske nära markstenarna så jag måste lägga under marksten för att kunna få någorlunda bred passage för roboten. Man allt har löst sig, pillade upp markstenen igår och la kabeln under/mellan stenarna.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Kalendern
M Mikaelhede1 skrev:
Finns där en annan platta till knivarna eller en annan lösning så att man kan klippa gräset kortare?
Längre skruv och så lägger/staplar du brickor med 7mm hål i som distanser
 
Redigerat:
Har en liten sluttning mot grannen som roboten fastade i på premiär-turen. Kabeln ligger i sluttningen och det är när den åker rakt mot som den fastnar, den orkar inte backa loss?!? Jag tog därför upp kabeln en bit mot min sida så det inte skulle vara så brant men den klarar inte det heller!?! Trodde det var lite mer kräm i denna robot. Har mycket mossa just här, kanske det som är problemet?

Robotgräsklippare fast i en sluttning med mossa och lågt gräs omgiven av buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robotgräsklippare fastnar vid en sluttning med upphöjd kabel och mossa i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kalendern
D Denaxe skrev:
Har en liten sluttning mot grannen som roboten fastade i på premiär-turen. Kabeln ligger i sluttningen och det är när den åker rakt mot som den fastnar, den orkar inte backa loss?!? Jag tog därför upp kabeln en bit mot min sida så det inte skulle vara så brant men den klarar inte det heller!?! Trodde det var lite mer kräm i denna robot. Har mycket mossa just här, kanske det som är problemet?

[bild] [bild]
Den mjuka mossan lär få framhjulet att sjunka ner och när den ska backa blir det kanske för tungt..
 
Kalendern
Kalendern Kalendern skrev:
Dags för nya blad och har velat testa blad som rekommenderats på det tyska robotforumet.. längre för mer klippbredd och vassare än originalknivarna. Beställde hem dels "Arnolds" Bosch Indigo-blad och så väldigt billiga ersättningsblad till glashäll-skrapa som tydligen ska vara väldigt bra till LX812/andra Landroids. Återkommer med recension när jag fått hem och kört dom ett tag.

Arnold-bladen: [länk]

Glashäll-bladen:
[länk]

Någon här inne som kör nå andra blad o är nöjda?
Från vänster: worx originalknivarna, glashäll-bladen och sen Bosch Indigo-bladen märke "Arnold".
Har satt på glashäll-bladen på klipparen, väääldigt vassa är första intrycket. Låter härligt när den åker och klipper, tyst swooshande när den möter gräs. Inget tuggande utan bara swoosh.
 
  • Tre olika typer av robotgräsklipparblad på träyta, ordnade från vänster: Worx, glashäll och Bosch Indigo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalendern Kalendern skrev:
Från vänster: worx originalknivarna, glashäll-bladen och sen Bosch Indigo-bladen märke "Arnold".
Har satt på glashäll-bladen på klipparen, väääldigt vassa är första intrycket. Låter härligt när den åker och klipper, tyst swooshande när den möter gräs. Inget tuggande utan bara swoosh.
Hur tjocka är glashällsknivarna?
Återanvänder du skruvarna eller har du hittat nån som säljer lösa?
 
Kalendern
S SA6BTU skrev:
Hur tjocka är glashällsknivarna?
Återanvänder du skruvarna eller har du hittat nån som säljer lösa?
Originalbladen är nästan 1mm, glashäll-bladen är ca 0,5 - 0,6
Jag återanvände skruvarna nu, tänkte jag köper ett packe m4-skruv på Biltema eller dyl i samma längd när jag behöver.
 
S SA6BTU skrev:
Däremot har jag reagerat på att appen rapporterar regnavbrott på morgonen och schemat skjuts upp, troligtvis pga dagg.

Spänningen fortsätter...
Dagg lägger sig på regnsensorn vilket orsakar detta.
Lösningen är ett tak till roboten.
 
  • Gilla
Biodlarn49
  • Laddar…
Ny erfarenhet.
Om strömmen går i huset så stannar roboten.
Bra faktiskt så den inte smiter iväg
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Idag är det förhoppningsvis att installera och efter otaliga diskussioner med husets estetikansvarige så ser det ut som att en lösning vore att köra in laddaren bakom ett buskage och sätta laddstationen där på befintliga betongplattor.
Buskaget skulle i sådana fall bli en ö. Fungerar detta eller är det för tight?
Jag kommer att klippa lite i bambun vid infarten och sedan hamnar laddstationen enligt den röda pilen ca 1-1.5m in
Handritad skiss av trädgårdsplanering med föreslagen plats för laddstation bakom buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdshörn med bambubuske och värmepump samt en röd pil som visar var en laddstation ska placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Kalendern
M mangeroffe skrev:
Idag är det förhoppningsvis att installera och efter otaliga diskussioner med husets estetikansvarige så ser det ut som att en lösning vore att köra in laddaren bakom ett buskage och sätta laddstationen där på befintliga betongplattor.
Buskaget skulle i sådana fall bli en ö. Fungerar detta eller är det för tight?
Jag kommer att klippa lite i bambun vid infarten och sedan hamnar laddstationen enligt den röda pilen ca 1-1.5m in
[bild] [bild]
Vad blir frigången mellan begränskabeln(BK) som utgör Ö runt buskaget och laddstationen?
Passa dig så det buskage du klipper ner inte plötsligt slår upp nya skott som antingen tar med sig BK eller får klipparen att tugga grenar istället för gräs..
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
M mangeroffe skrev:
Idag är det förhoppningsvis att installera och efter otaliga diskussioner med husets estetikansvarige så ser det ut som att en lösning vore att köra in laddaren bakom ett buskage och sätta laddstationen där på befintliga betongplattor.
Buskaget skulle i sådana fall bli en ö. Fungerar detta eller är det för tight?
Jag kommer att klippa lite i bambun vid infarten och sedan hamnar laddstationen enligt den röda pilen ca 1-1.5m in
[bild] [bild]
Buskaget som ö ska inte vara några problem, det som ser kritiskt ut är att få tillräcklig raksträcka innan stationen.... Sen kommer den behöva böka sig ut då den inte kör rakt ut från stationen utan backar och vinklar ut... Det finns risk att det blir sönderkört om det är för tajt, svårt att se avståndet mellan bambu och vägg
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Kalendern Kalendern skrev:
Vad blir frigången mellan begränskabeln(BK) som utgör Ö runt buskaget och laddstationen?
Passa dig så det buskage du klipper ner inte plötsligt slår upp nya skott som antingen tar med sig BK eller får klipparen att tugga grenar istället för gräs..
Hej, det är nog avståndet från sätter stopp. Det är ca 90cm från vägg till ö och laddstationen ska ha sina 26cm och buskaget likaså. Hade man haft en guidekabel hade det kanske gått. :( Tack för tipset med skotten. Jag hade tänkt gräva bort, men inte funderat så mycket på att den kanske expanderar igen
 
P PurreP skrev:
Buskaget som ö ska inte vara några problem, det som ser kritiskt ut är att få tillräcklig raksträcka innan stationen.... Sen kommer den behöva böka sig ut då den inte kör rakt ut från stationen utan backar och vinklar ut... Det finns risk att det blir sönderkört om det är för tajt, svårt att se avståndet mellan bambu och vägg
Ja, vägg till bambu är ca 90cm, så lite tight. Svårt att se på bilden, men det är raksträcka från VP ca 6m så den kan lämna rakt. Gör nog så att jag överger denna plan och sätter den efter bambun och drar begränsningskabeln utanför den istället så slipper jag en ö. Nackdelen är att laddstationen hamnar mer i blickfånget när man sitter i trädgården, men onödigt att kludda för mkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.