Jag tänker täcka barmarken (just nu en ogräsodling) runt om ett par buskar med markduk + täckbark. Jag har läst att folk förordar tidningspapper under markduken.
  • Vilka fördelar ger det jfrt med bara markduk?
  • Hindrar det inte regnvatten att komma buskarna tillgodo?
 
BirgitS
Tidningspapper är väl i stället för markduken. Markduk är ju inte bra för en jord där det ska växa något t.ex. buskar.
 
Düsseldorff
Precis, tidningspapper är istället för markduk. Tar effektivt död på exempelvis gräs och förmultnar med tiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tidningspapper är väl i stället för markduken. Markduk är ju inte bra för en jord där det ska växa något t.ex. buskar.
Så här står det om markduken:
"Tillåter vatten, luft och näring att tränga igenom samtidigt som den hindrar avdunstning, kväver ogräs och skyddar rötterna från uttorkning."

Låter IMHO utmärkt för buskarna. Jag vet inte hur länge den håller men tidningspappret lär ju multna bort under första året.
 
Düsseldorff
A Anomotic skrev:
Låter IMHO utmärkt för buskarna. Jag vet inte hur länge den håller men tidningspappret lär ju multna bort under första året.
Ja det är ju det som är meningen.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ja det är ju det som är meningen.
Ok, då är det motsatt mot vad jag är ute efter. Jag vill ha något som håller längre men som ändå släpper genom fukt och näring, dvs markduk.

Då är det alltså ingen mening alls med tidningspapper under duken?
 
BirgitS
Det är inte bra med markduk för de maskar och mikroorganismer som behövs för en livskraftig jord. När plasten förstörs under de kommande åren så blir det småbitar som är svåra att rensa bort från jorden.

Det tar några år innan ett tjockt lager av tidningar som läggs omlott har förmultnat och då är även ogräset dött.

Men du gör förstås som du vill. Det är i alla fall onödigt att ha tidningspapper under markduken och jag har inte sett något inlägg som rekommenderar det.
 
BirgitS
A Anomotic skrev:
Jag vill ha något som håller längre men som ändå släpper genom fukt och näring, dvs markduk.
Vadå för näring?
Ska man gödsla får man nog allt flytta undan markduken först.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När plasten förstörs under de kommande åren så blir det småbitar som är svåra att rensa bort från jorden.
Det är inte plast. Det känns lite som materialet i engångslakan, fast det är en sorts väv.
 
BirgitS
A Anomotic skrev:
Det är inte plast. Det känns lite som materialet i engångslakan, fast det är en sorts väv.
De flesta ställen verkar inte skriva ut vad det är för material men här står det tydligt att det är polypropylen, vilket är en sorts plast: https://www.byggmax.se/markduk-n1-p21032
Om duken vore gjord av t.ex. bomull eller papper skulle den förmultna. Även av plast går det att göra vävliknande material.

Du kan ju läsa om yonnas problem med markduk här: https://www.byggahus.se/forum/threads/massa-ograes-i-haecken.419098/page-2#post-4253254
och lite längre ner på den sidan förklarar Abis Koreana vad som händer med jorden när man använder markduk.

Jag menade vad för sorts näring har du tänkt att använda. Oavsett vad företaget skriver går det ju inte att lägga ut vare sig hönsgödsel eller konstgödsel ovanpå täckbarken och sen förvänta sig att näringen i det både ska ta sig igenom täckbarken och markduken inom rimlig tid. Dyr flytande näring kanske fungerar däremot.
 
Düsseldorff
Markduk passar under altaner och liknande. I en rabatt eller runt buskar är det helt värdelöst.
 
Om man kör med tidningspapper i stället, hur ofta behöver man göra om jobbet? En gång per år eller oftare?
 
S
A Anomotic skrev:
Om man kör med tidningspapper i stället, hur ofta behöver man göra om jobbet? En gång per år eller oftare?
Jag la dubbla lager wellpapp som täckning över kirskål och odlade potatis ovan wellpappen. Året efter var wellpappen förmultnad men jag har ingen erfarenhet av tidningspapper.
 
Düsseldorff
A Anomotic skrev:
Om man kör med tidningspapper i stället, hur ofta behöver man göra om jobbet? En gång per år eller oftare?
Jag använder hela tidningar omlott i en solfjäder och sen halm på när jag planterar träd. Tar kål på allt så att trädet slipper konkurrera med andra växter under första året.

Samma sak runt buskplanteringar, fast inte i solfjäder då.

Efter ett år ungefär tar jag bort halm och tidningar, som har förmulnat mot mark men inte rakt igenom. Sen lägger jag lite ny jord, gödslar och planterar marktäckare.

Vill du bara ha en naken barkad yta och aldrig plocka ett enda ogräs kan jag tänka mig att du får lägga nya tidningar vartannat år kanske. Men det kanske håller längre, har aldrig låtit dem ligga så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.