Hej,

Jag behöver hjälp med en bärighetsberäkning.

Jag vill göra som en typ av pergola över min uteplats genom att fästa två balkar mellan min husfasad och en bergvägg 5,3 meter ifrån. Inget tak. Min tanke är att man fäster en liggande bärlina i 5 av husfasadens stående reglar som balkarna sedan vilar på. På bergssidan borras de fast i berget. De bör kunna bära ca 250 kg vardera. Jag har pratat med olika hantverkare som alla uppger olika dimensioner på vilka balkar/reglar som krävs. Vi har svårt att förstå vem av dem som har rätt, och har inte själv lyckats förstå hur man ska räkna på det.

Snickare 1: två reglar 45x145 mm fästs liggande mot husfasaden intill varandra (så att de totalt bygger ut 90 mm). Ovanpå detta läggs de två balkarna, där varje balk konstrueras genom att på samma sätt sätta två reglar 45x145 mot varandra (så att dimensionen blir 90x145). Eftersom balkarna kommer i maximalt 5 meters längd kommer de skarvas med något typ av metallföremål.
Snickare 2: En limträbalk 66x315 mm sätts liggande på fasaden, och ovanpå detta läggs två balkar med samma dimensioner.

Båda hantverkarna vill förstärka genom att ha en en tvärgående regel mellan balkarna.

Vi skulle föredra alternativ 1 (estetik+pris), men undrar om det håller?

Finns det någon som kan hjälpa oss att räkna på detta - vad behöver reglarna/balkarna ha för dimensioner för att klara vikten?

Stort tack på förhand
 
Hur uppstår vikten 250 kg? Det har betydelse om det är en punktlast eller en jämnt utbredd last. Spontant tycker jag att bägge snickarna är ute och cyklar. Normalt ingår heller inte den här typen av frågor i snickarkompetensen. Det mesta virke går att få i större längder än 5 meter, åtminstone 5,4 meter för vanligt konstruktionsvirke. Över det brukar det bli fingerskarvat. Limträ går att få i mycket stora längder, även som tryckimpregnerat.
 
Tack för svar.

Tänkte ha 1-2 hängstolar på vardera balken. 250 kg kanske är lite väl tilltaget, men tänkte att marginal är bra.
 
Det är ytterst en fråga om hur stor nedböjning som du kan acceptera när hängstolarna används. Blir det för mycket upplevs det som obehagligt. Oskyddat trä får dessutom med tiden sämre styvhetsegenskaper. Jag skulle nog satsa på 45x220 C 24 oskarvat. Går det inte att få tag i den dimensionen, så välj limträ. 66x180 har ungefär samma egenskaper. Plåttäcker du översidan behövs inte tryckimpregnerat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.