Hejsan, jag vet inte om jag har kommit till rätt forum eller om jag ens får några svar.

Men, jag är 20 år, har fast anställning hos min morfar som lastbilschaufför. Min flickvän pluggar till civilekonom och har några år kvar.

När hon är färdig och har hunnit jobba litegrann är vi sugna på att bygga hus, alltså hela skitet. Köpa tomt och bygga hus.

Min fråga är då; vad kostar det?

Huset i sig ska väl vara mellan 100-130 kvm, två våningar, 5-6rum+.
Sedan garage på cirka 60-70kvm, isolerat med värme. Samt carport

Tomten ska väl vara cirka 2000kvm, +- 500kvm.
Det ska inte vara någon havstomt och inte heller något centralt nybygge. Några kilometer eller mil utanför staden så att säga.
stad i Norrbotten för den delen.

Givetvis förstår jag att priserna varierar massor beroende på vart det är, stad, hav/inlandet, och massa andra saker. Men det kanske finns någon som har ett hum om vad det kan kosta ungefär.

Tack på förhand
 
Räkna med minst 2 mkr (hus & garage)+ anslutningsavgifter V/A, el, fiber m.m + tomt och förarbeten tomt beroende på mark.
 
  • Gilla
Spritenorrland
  • Laddar…
Om man tittar på ett ganska enkelt hus så skulle jag säga 2-2.5 miljoner för hus + garage, var du hamnar beror lite på tillverkare. Då är övervåningen troligen oinredd. Kan bli bra mycket över 2.5 miljoner också med ett annat segment av tillverkare. Sen kan du räkna ca 600 000-700 000 i markarbete (ingen sprängning/pålning) + avgifter mm. Därtill kommer tomten.
 
Några av de mindre villor (100 kvm) vi ritat och byggt i egen regi har landat på mellan 2,1 och 2,7 mkr på sista raden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.