Hej!
Nu är vi i grävaläget. Men de råd vi fick från plantskolan är mest förvirrande. Vi ska släta till marken på en del av tomten och fylla på med lämplig mängd matjord för att sedan rulla ut färdiggräs.

Delar av gräsmattan är mark som just nu har ett tunt lager (ca 10 - 20cm) sand/grus ovanpå berg. Ska vi ta bort alla sand eller ska vi blanda ut detta med matjorden eller ska vi lägga ett tunt lager jord ovanpå sanden? Enligt tjejen på plantskolan är 15 cm ett minimun med jord för att få till en gräsmatta, fast jag undrar om det är med eller utan sandlagret hon tänker sig??? Hur tror ni?
Vi bor i en ovanlig torr del av växtzon ett .. så gräset lär ju bli gult och torrt hur man än gör ...
råd önskas av en förrvirrad Fia
 
Jag skulle lägga 15-20 jord ovanpå befintligt underlag.
 
Ursäkta, jag var inte tydlig. Vi har plats för allt mellan 0-7 cm jord ovanpå befintligt sandlager, dvs för att få dit mer matjord måste vi först gräva bort sanden ... för hand eftersom berg och huset gör att vi inte kommer åt med någon maskin. Begränsningen i höjd beror på vår krypgrund som vi helst ska ha ett fall bort ifrån ... Så hur mycket måste vi gräva bort??
fiaotta
 
jag skulle satsa på ca 15 cm ren jord i det läget. mängden att gräva blir då mellan 8 och 15 cm.
 
Hemmakatten
Jag skulle blanda ner torvmull i sandjorden,. Dessutom kogödsel (1 liter per kvm) och kalk (2-3 dl per kvm). Fräs ner, packa med vält så det blir slätt och jämnt så att inga fickor och svackor finns. Vattna rejält och därefter rulla ut gräsmattan så tidigt som möjligt i vår (innan solen börjar torka upp jorden).
 
Måste ni ha gräsmatta på det underlag som är så grunt ovan berg? Vad ni än gör måste ni räkna med att detta parti kommer att vara mycket utsatt för torka och att det på sikt kan bli väldigt dyrt gräsmatteparti.
 
Vi har haft gräsmatta på berggrund i vår förra trädgård. En del av berget låg öppet och det övriga hade varierande "jorddjup" på allt från 1 cm tom 20 cm. På sommaren var det ALLTID gult. Vi bor i mellersta skåne. Jag hade tanke på att plantera ngn bra marktäckare istället, men kom aldrig så långt innan vi flyttade.
 
hej och tack för alla svar!
Jo, så länge barnen är någotsånär små så får gult gräs vara bättre än inget gräs ... Vi kommer att ha ca 120 kvm gräsmatta varav knappa hälften har den botten som jag beskrivit. Vi får väl vattna litet oftare dessa åren och så småningom så kanske vi utökar stenläggningen ... marktäckare lät iofs också som en bra idé. tack!

Hemmakatten, hur mycket torvmull skulle du blanda i?

fialotta
 
Ett alternativ är att på de 'tunna' partierna göra timjanmattor och endast ha gräs där ni har ordentligt djup. Timjan växer ypperligt i sand och vill ha torrt - och soligt. Det är inte hela världen om ni råkar köra gräsklipparen över timjankanten.
 
Timjan, låter ljuvligt men hur tåligt är det för barnens spring och fotbollslek?
mvh Fialotta
 
Timjan doftar gott. I min förra trädgård älskade jyckarna att sola sig på timjanbädden. Det blev en liten fördjupning som snabbt reste sig när jycken lämnat platsen. Barnen kommer nog automatiskt hålla sig på gräsmattan men ingen fara skedd om de tar sig utanför gräsmatteområdet. Det är också en billig marktäckare: köp 10-20 plantor och dela varje i 5-10 plantbarn och pressa ner i jorden. Låt bädden få ngn månad på sig att etablera sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.