Jag har köpt ett hus som har ett garage i anslutning till huset. Idag består det av uppställningsplats till en bil, två förråd, ett gästrum, toalett, bastu och tvättstuga.
Det ligger idag en gammal plastmatta i hallen och förråden, något upphöjt trägolv i gästrummet och ren betong i garaget.
Jag är sugen på att riva ut det mesta, klä om väggarna och lägga klinkers överallt för att göra det till kontor (egen företagare som jobbar hemifrån :))
Även byta ut garageporten till ett stort fönster.

frågan är då, kan man lägga klinkers direkt på betongplattan? Eller måste man isolera golvet på något sätt?
Det är idag uppvärmt i alla delar av garaget förutom själva uppställningsplatsen för bilen.
För att tydliggöra så vill jag alltså att garaget ska vara en del av bostadsytan.

Jag tar tacksamt emot tips och idéer
 
  • Planritning av ett hus med garage, förråd, gästrum, bastu, tvättstuga, samt bostadsutrymmen som kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det går att lägga klinker direkt på betongplattan, men om det är oljespill mm så behöver det bilas bort först.

Eftersom du kommer ändra användning från garage, mm till kontor så kan du behöva ha bygglov.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går att lägga klinker direkt på betongplattan, men om det är oljespill mm så behöver det bilas bort först.

Eftersom du kommer ändra användning från garage, mm till kontor så kan du behöva ha bygglov.
Jag har inte ens tänkt på att det kan behövas bygglov! Tack! Det måste jag kolla upp (y)
 
Om inte annat för fasadändringen.
 
Är det inte bygganmälan som gäller, kommunen kan svara på det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det inte bygganmälan som gäller, kommunen kan svara på det.
jag får kolla upp det med byggnadsnämnden, men verkar som att man bara behöver anmäla ändringen och inte ansöka om bygglov.
 
Boothe Boothe skrev:
jag får kolla upp det med byggnadsnämnden, men verkar som att man bara behöver anmäla ändringen och inte ansöka om bygglov.
För säkerhets skull, med tanke på en del andra trådar. En bygganmälan är inte "bara att anmäla", utan det kan vara en rätt omfattande process innan man får startbesked. Och innan startbesked får du inte börja.
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Risken att kommunen kollar upp dina ändringar är minimal.
Skyll på gamla ägarna om det uppdagas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.