Sorry, men jag måste ställa frågan, även fast den avhandlats flera gånger tidigare ;-)

Vi har fått en prisuppgift på ett nytt plåttak av lokala hantverkaren, max 40.000 ska det gå på. Låter det som en rimlig kostnad för ett hus på ca 30kvm där taket har en lutning på 25 grader (borde bli 38kvm takyta)?

Jag har gjort en egen kalkyl av materialkostnaden:
Råspont 3.021:-
Papp 502:-
Läkt 1096:-
Nock 479:-
Fantompanna 2.660:-
Tätband 450:-
Farmarskruv 500:-

Totalt 8.700:-, priserna är hämtade från byggmax webb.
Då återstår 30.000 för arbete och bortforsling av det gamla taket (Eternit), låter ganska högt tycker jag.... Särskilt när en hantverkare köper in materialet utan moms och till ett bättre pris...
 
Det kan tyckas dyrt, men redskap i form av verktyg, bilar & säkerhetsutrustning kostar pengar, liksom hantverkarnas kunskaper och transporter av personer och materiel. Det är inte bara tiden som går åt.

Du kan ju alltid be om en offert från annat håll, eller ta ut ett par semesterveckor och göra det själv.
 
Eternit är jäkligt dyrt att deponera på avfallsstationerna, kolla hur mkt det är av kostnaden.
 
Då var det 6 år sedan jag och min farsan rev hela huset såsom väggarna och taket som var ren eternit. Ingen lönt att säljer som på blocket.
Det blev totala 600 kg och fick betala 590 kr för avfall avgift.
Så är är väl inte så dyrt, men har hört att det kostar 1300 kr/kg då i fjol minns jag.
Det är olika företags återvinning. Det är enkel att slå signal och fråga efter pris.
Men är det bara tak som man vill bli av med så det väger ju bara runt 150-200 kg. så knappast bara några hundra spänn har väl folk råd.

Bäst att lämna och betala så glöm man efteråt, och har man byggt nytt taket då blir det mer värde på huset fler tio tusental. Så förlorar du ingenting!!
 
jilted skrev:
låter ganska högt tycker jag.... Särskilt när en hantverkare köper in materialet utan moms och till ett bättre pris...
Momsen för dig som köpare påverkas inte då hantverkaren måste ta ut den på din faktura. Du betalar för mtrl + arbete och sedan lägger man moms på detta.
 
eternit taket kan du ju riva själv.... Så slipper du ta dit sanerigs killar....

Så länge inte plattorna går sönder så är det ingen fara...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.