@
Om man ska ha en 11 kWh laddbox, tre fas med lastbalansering (med kabel) - vilken ska man köpa?!

Huset förbrukar inte så mycket el - så jag tänkte klara mig på en 16A säkring även i fortsättningen....

- ska man ha fast eller löstagbar kabel?
- skulle nog behöva en kabel på 7 meter för att kunna ladda utan problem.

Vad har du för erfarenhet och tips? Vilken laddbox ska vi ta?
 
Du ska komma ihåg att tvättmaskin drar 10A, micro ca 10 A, strykjärn ca 10A, diskmaskin ca 10A, vattenvärmare ca 10A, kaffekokare ca 10 A, spis mm mm. Inte alltid på samma gång men ibland Vad har du för uppvärmning? Så 16 A kanske inte kommer att räcka ända fram
 
@
E elmont skrev:
Du ska komma ihåg att tvättmaskin drar 10A, micro ca 10 A, strykjärn ca 10A, diskmaskin ca 10A, vattenvärmare ca 10A, kaffekokare ca 10 A, spis mm mm. Inte alltid på samma gång men ibland Vad har du för uppvärmning? Så 16 A kanske inte kommer att räcka ända fram
Fjärrvärme har vi. Men jag tänker att vi kan få ställa ner laddboxen något. Vi har inget stort behov av att "snabbladda" bilen....
 
Jag kör med en Easee laddbox samt Watty för lastbalansering. Funkar bra men man är beroende av en molntjänst för lastbalanseringen, dock kan man välja ett fast värde för laddboxen om den skulle gå offline, tex. 6 ampere. Jag har en dedikerad kabel som är låst i boxen samt en lös som alltid ligger i bilen.
 
@
D dagmartin skrev:
Jag kör med en Easee laddbox samt Watty för lastbalansering. Funkar bra men man är beroende av en molntjänst för lastbalanseringen, dock kan man välja ett fast värde för laddboxen om den skulle gå offline, tex. 6 ampere. Jag har en dedikerad kabel som är låst i boxen samt en lös som alltid ligger i bilen.
Watty går väl via wifi och en webblösning? Fungerar det bra? Jag tänker mig att förändringar i förbrukningen uppdateras för sakta och att det inte fungerar lika bra som lastbalansering via kabel?
 
Watty uppdaterar värdet ca 2 gånger i sekunden, även om det ska ut på Internet och vända så räknas fördröjningen fortfarande i millisekunder. Problemet som jag ser det är snarare att om ens Internetanslutning ligger nere så funkar inte lastbalanseringen.
Jag tror Easee har/har på gång en lastbalanserare som ansluter lokalt till laddboxen men den krävde då en modern elmätare med HAN-port, vilket jag inte har. Men den dagen elmätaren här uppgraderas blir det en sån lösning istället. :)
 
Jag har monterat många Garo 11 kW både med och utan sladd. Halo ger jag inte mycket för, krånglig lastbalansering och taflig plast i boxen.
 
@ @ndreas skrev:
Om man ska ha en 11 kWh laddbox, tre fas med lastbalansering (med kabel) - vilken ska man köpa?!

Huset förbrukar inte så mycket el - så jag tänkte klara mig på en 16A säkring även i fortsättningen....

- ska man ha fast eller löstagbar kabel?
- skulle nog behöva en kabel på 7 meter för att kunna ladda utan problem.

Vad har du för erfarenhet och tips? Vilken laddbox ska vi ta?
Jag kör Easee box (ihop med Tibber) med Tibbers sjumeterskabel. Har varken smartladdning eller lastbalansering, men ställer ner till 8-10A. Den går på schema och börjar ladda vid halv tio på kvällen, så det blir sällan konflikter med spis och tvättmaskin och sånt trots 16A huvudsäkring. Kommer det någon enkel och bra lastbalanseringsgrej så skaffar jag nog det, men som det ser ut nu funkar det finfint ändå.

Har noll erfarenhet av andra boxar, så jag kan inte riktigt svara på om Easee är bättre eller sämre. Jag är dock nöjd med den.

Angående fast eller löstagbar kabel så röstar jag för löstagbar, men kanske med möjlighet att låsa fast. Vi har dock våran permanent inkopplad och så har vi en extra i bilen.
 
@
Müssli Müssli skrev:
Jag har monterat många Garo 11 kW både med och utan sladd. Halo ger jag inte mycket för, krånglig lastbalansering och taflig plast i boxen.
Garo är nog ett av alternativen. Det andra är
DEFA IQ HOME 22 KW. Någon som har erfarenhet av den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.