Har länge undrar hur strömmen från min solcellsväxelriktare överförs ut på elnätet rent praktiskt/fysiskt.
Någon potentialskillnad på spänningen är det ju inte vad jag kan se, och inte heller frekvensen ändras när den producerar.
Vad är det som gör att strömmen kan överföras?
Mvh Nicholas
 
Invertern skickar ut ström i fas med matande nät. Det medför en marginell spänningsökning. Men eftersom det är ett tämligen styvt nät är det inga stora spänningar det handlar om.
 
D Daniel 109 skrev:
Invertern skickar ut ström i fas med matande nät. Det medför en marginell spänningsökning. Men eftersom det är ett tämligen styvt nät är det inga stora spänningar det handlar om.
Ok. Men säg att ökningen ligger kring 10V, borde inte strömmen bli väldigt, väldigt hög i ledningen då?
10 000W på 10V blir ju 1000A, stämmer det verkligen?
 
Nu tänker du helt fel. Effekten är ju strömmen gånger nätspänningen. Samma sak vid laster och utmatad effekt. Det är inte spänningsförändringen som är av intresse. Den är marginell.
 
Mikael_L
Växelriktaren lär nog skicka ut både lite högre spänning och lite högre frekvens än det anslutna nätet.
Men då det mottagande nätet är "starkt" (styvt som Daniel 109 skrev, är en vedertagen beteckning inom elöverföring) så tar det ner både spänning och frekvens till sin egna spänningar/frekvens. Eller praktiskt/teoretiskt så trycker väl produktionsanläggningen upp både spänning och frekvens något lite lite i det anslutna nätet.

Och sen kommer de kraftverks som har frekvensstabiliserande uppgift (de större vattenkraftsverken) att strax reagera med att trycka ner frekvensen, ...lika lite ...
 
Nej, frekvensen är definitivt inte högre hos invertern.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu tänker du helt fel. Effekten är ju strömmen gånger nätspänningen. Samma sak vid laster och utmatad effekt. Det är inte spänningsförändringen som är av intresse. Den är marginell.
D Daniel 109 skrev:
Nu tänker du helt fel. Effekten är ju strömmen gånger nätspänningen. Samma sak vid laster och utmatad effekt. Det är inte spänningsförändringen som är av intresse. Den är marginell.
Jag tänker att det är potentialskillnaden som driver strömmen, är det inte så? Om det inte finns någon sådan kan väl inte strömmen flyta?
 
Det stämmer, men effekten kan du inte räkna så. Den potentialskillnaden ska bara övervinna nätets impedans.
 
P=UI -> I=P/U


Med 10000W så avses förmodligen en 3-fas anläggning. För att förenkla det hela så kan vi dela det med 3 (inte riktigt rätt men nära nog för detta exempel).

Så 3300W och 230V så får man:
3300/230 = 14,35 dvs 14,25A

Om nu växelriktaren ökar med 10V (har ingen aning om det faktiskt är så mycket)
3300/240 = 13,75 dvs 13,75A

Med mer rätt beräkning för 3-fas så blir det 10000/(√3*400) = 14,43.
 
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer, men effekten kan du inte räkna så. Den potentialskillnaden ska bara övervinna nätets impedans.
Jag förstår att du verkar kunna detta men jag fattar ändå inte, varför kan jag inte räkna så? Om jag överför effekt från elnätet till en förbrukare så räknar man ju såhär, men inte om man överför från en växelriktare till elnätet?
 
M merbanan skrev:
P=UI -> I=P/U


Med 10000W så avses förmodligen en 3-fas anläggning. För att förenkla det hela så kan vi dela det med 3 (inte riktigt rätt men nära nog för detta exempel).

Så 3300W och 230V så får man:
3300/230 = 14,35 dvs 14,25A

Om nu växelriktaren ökar med 10V (har ingen aning om det faktiskt är så mycket)
3300/240 = 13,75 dvs 13,75A

Med mer rätt beräkning för 3-fas så blir det 10000/(√3*400) = 14,43.
Jag är med, men om den ökar med 10V är det väl 10V vi ska dela 3300 med och inte 240? Eftersom det är den faktiska potentialskillnaden i kabeln mellan elnät och växelriktare?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Om jag överför effekt från elnätet till en förbrukare så räknar man ju såhär, men inte om man överför från en växelriktare till elnätet?
Nej. När du räknar effekt på en förbrukare så är det nätspänningen du räknar med. Samma när du överför åt andra hållet - Räkna med nätspänningen.
 
useless useless skrev:
Nej. När du räknar effekt på en förbrukare så är det nätspänningen du räknar med. Samma när du överför åt andra hållet - Räkna med nätspänningen.
useless useless skrev:
Nej. När du räknar effekt på en förbrukare så är det nätspänningen du räknar med. Samma när du överför åt andra hållet - Räkna med nätspänningen.
Aha. Nu trillade nog poletten ner...

Följdfråga: dimensionerning av ledningar och gruppsäkringar till produktionsanläggningar i fastigheter, ska den utföras eller dimensioneras på annat vis än till en förbrukare?
 
Jag använder vattenledningar som analogi. Den egna "pumpen" måste få upp trycket (spänningen) lite mer än trycket från det externa nätet för att man ska använda det egna vattnet och att det skall orka ut på nätet.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Aha. Nu trillade nog poletten ner...

Följdfråga: dimensionerning av ledningar och gruppsäkringar till produktionsanläggningar i fastigheter, ska den utföras eller dimensioneras på annat vis än till en förbrukare?

Antingen räknar man på att en viss effekt förbrukas inom fastigheten och dimensionerar lite klenare kabel (behövs elektronik som stryper utmatningen) eller så räknar man på att allt ska kunna skickas ut, lite som man räknar när man ansluter en förbrukare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.