Rickard.
Hej!

Efter att ha fått en ofrivillig takdusch i rummet under är vi så illa tvungna att planera in en badrumsrenovering. Inte en helt enkel uppgift men en sak som vi är helt överens om är att vi ska ha en skjutdörr/pocketdörr och det är lite av ett okänt territorium för mig.
Jag har väldigt svårt att visualisera hur man ska lösa tröskeln på bästa sätt och har svårt att hitta bra bilder.
Det vanliga verkar vara att montera karmen så det i princip inte blir någon tröskel och det går ju inte ihop så bra med tätskikt och klinkers. Monterar man bara en helt vanlig våtrumströskel och låter dörren glida över?

Är helt medveten om att jag kanske hittar på ett problem som inte finns men skulle vara tacksam för en förklaring eller bilder om någon sitter på lösningen :)
 
BirgitS
Vi hade tidigare skjutdörrar till ett par vanliga rum och där fanns det vanliga trösklar. Så det finns inga principiella problem med skjutdörrar och trösklar. I och med att det är så otätt runt en skjutdörr finns det ju inget behov av en särskild ventilerad badrumströskel.

Har ni erfarenhet av skjutdörrar sen tidigare?
Det finns ju några nackdelar som många inte tänker på innan de skaffar en, t.ex. sämre ljuddämpning och bökigare/långsammare att öppna och stänga.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hej!

Efter att ha fått en ofrivillig takdusch i rummet under är vi så illa tvungna att planera in en badrumsrenovering. Inte en helt enkel uppgift men en sak som vi är helt överens om är att vi ska ha en skjutdörr/pocketdörr och det är lite av ett okänt territorium för mig.
Jag har väldigt svårt att visualisera hur man ska lösa tröskeln på bästa sätt och har svårt att hitta bra bilder.
Det vanliga verkar vara att montera karmen så det i princip inte blir någon tröskel och det går ju inte ihop så bra med tätskikt och klinkers. Monterar man bara en helt vanlig våtrumströskel och låter dörren glida över?

Är helt medveten om att jag kanske hittar på ett problem som inte finns men skulle vara tacksam för en förklaring eller bilder om någon sitter på lösningen :)
Jag monterade in en Eclisse glasskjutdörr när jag renoverade vårt badrum, först en bild på väggen där dörren sitter innan fogning av vägg-plattorna.
Stängd frostad glasskjutdörr med synliga beslag, väggplattor innan fogning, och golvvagn i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter en bild på toa hörna (efter fogning) där man ser trösklar till glasdörren mot master bedroom samt tröskel för dörren till resten av huset, hittar ingen bild på öppen skjut-dörr just nu.
Nyrenoverat badrum med en stängd glasskjutdörr, kaklade väggar, parkett, och en vägghängd handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Böda trösklar är Kährs T-list i samma färg som parketten i rummen. Inga problem för städrobot att köra över dem, badrummet har tillräckligt med fall för att uppfylla kraven i BKR, tror jag har drygt 30mm höjdskillnad mellan dörrar och golvbrunnar. Tätskiktet är uppdraget mot aluminium L-profiler i dörröppningarna så det finns ingen risk att fukt från fix & klinker skall kunna krypa ut till övriga rum. Det hela har fungerat fint i några år nu, och man kan enkelt lyfta trösklarna rakt upp för inspektion då de sitter med snäpp fästen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Tack för svaren, det ser alltså inte särskilt bökigt ut. Badrummet kommer hamna snäppet högre än hallen så en våtrumströskel eller liknande känns logiskt och min robot har alltid dock men lite besvär klättrat över. Det ser ut som att jag egentligen har friheten att göra lite som jag vill vilket känns skönt.

Jag förstår nackdelarna på ett teoretiskt plan i alla fall men jag tror fortfarande att en skjutdörr är rätt för oss. Badrumsdörren ligger en knapp meter innanför ytterdörren och när den står öppen blockerar den hela passagen i hallen. Dessutom står det alltid skor där i vägen som nyper fast under dörren.
 
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tack för svaren, det ser alltså inte särskilt bökigt ut. Badrummet kommer hamna snäppet högre än hallen så en våtrumströskel eller liknande känns logiskt och min robot har alltid dock men lite besvär klättrat över. Det ser ut som att jag egentligen har friheten att göra lite som jag vill vilket känns skönt.

Jag förstår nackdelarna på ett teoretiskt plan i alla fall men jag tror fortfarande att en skjutdörr är rätt för oss. Badrumsdörren ligger en knapp meter innanför ytterdörren och när den står öppen blockerar den hela passagen i hallen. Dessutom står det alltid skor där i vägen som nyper fast under dörren.
Tänk bara på att du behöver tillräckligt med vägg där skjutdörren skall gå in och att du får riva väggen och bygga upp den igen med om tapetsering även på andra sidan. På min sista bild så tar dörren upp hela insidan av väggen vid toan. Och du kan inte dra någon el eller vatten i den väggbiten och inte heller hänga något tungt på den, så det påverkar planeringen av badrummet en hel del.
 
Rickard.
M mnils skrev:
så det påverkar planeringen av badrummet en hel del.
Vårt badrum bjuder inte till exklusiva lösningar eller många alternativ så det ändrade faktiskt inte någonting i planeringen. Exakt vars dörren hamnar beror på hur stor plats "fickan" tar och ev hur mycket vägg som känns lämpligt vid toan, det kan jag styra som jag vill. El eller vatten finns inte och inte heller kommer jag skruva upp något på nått av sidorna annat än möjligtvis en toarullshållare.

Jag är lite nyfiken på hur ni byggde "våtrumsväggen" innanför dörren. Jag har en idé som är mer än tillräckligt för det den ska göra men jag tycker din ser aningen tunnare ut så det kanske finns något smartare sätt.
 
M
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är lite nyfiken på hur ni byggde "våtrumsväggen" innanför dörren. Jag har en idé som är mer än tillräckligt för det den ska göra men jag tycker din ser aningen tunnare ut så det kanske finns något smartare sätt.
Eclisse har hela mekanismen i en metallställning utan på den sitter ett lager 15mm P30 plywood och våtrumsgips precis som i resten av badrummet.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.