Tjena,

jag och familjen har bott i nybyggt i 15 år nu men har gett oss in på ett mer osäkert kort, vi har köpt ett 100år gammalt hus med stort renoveringsbehov.

Nytt kök, nya badrum, nya väggar, riva bärande, minska murstock, slipa och måla utskick, lägga om tak på garage, isolera garage, utskick, nya dörrar. Dränera runt huset, och förmodligen lägga golvvärme i källaren.

Ett mastigt jobb, och dyrt. En första ansats till budget är 1,5M. Badrum, kök, väggar, limträbalk, dränera är planerat att leja bort. Vi kommer fixa lite grejer men det stora tar vi in folk till.

Två frågor:
Det som sticker iväg för oss i pris när vi sökt är källaren (5000kr/kvm) Då tänkte vi först att göra övervåning och entréplan och sen flytta in. Räkna vad som finns kvar i plånboken, sen ta källaren nästa år. Dessutom dränera runt huset först så minskar lite av fukttrycket utifrån.

MEN, det är ju härligt att kanske få det gjort direkt när vi ändå inte bor i huset. Om allt rivs ut så kan vi passa på med grisjobbet samtidigt. Källaren är på 70kvm. Det luktar unket men enligt fuktmätning var det iaf inte för fuktigt. Vi vill få till bättre användning av källaren o då behöver vi lösa det då bla tvättstugan är där och det är svårt att få kläder torra. Helt enkelt lägga golvvärme. Nu kanske vi inte bilar ut alla rum och vrår men en större del var tänkt.

Är det dumt att bila ut källaren innan man dränerat runt huset först? Skulle det väga tungt enligt er att bila ut källaren när huset står tomt? Vi har funderat på om inte det asjobbet kan göras själva, för att spara pengar i bygget och göra samtidigt som övriga görs i huset.

Jag har sett många familjer stå i renoveringsdamm i flera år och det är min mardröm. Nu är vi där själva men jag tror vi har en hyfsad chans att göra det på ett år. ️‍♀️
 
Dränera först och köp en ordentlig avfuktare som ställs i källaren som torkar upp. Kopplas till avlopp.
Sen handlar det om att städa och kanske måla om med färg som andas.
Då tror jag ni får ett bra klimat för tvätt och annat.
Exakt vilken luftfuktighet det ska vara i källare finns andra som kan råda dig om.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
En ok avfuktare gör att du kan använda som tvättstuga utan problem. Skulle gissa att du behöver det även efter renoveringen ändå för att kläderna ska bli torra.

Vi har torr källare med 20cm pordrän runt, men avfuktare krävs ändå.
 
  • Gilla
TorG och 1 till
  • Laddar…
En avfuktare i tvättstugan hjälper mycket till att börja med.
Sedan får man ta reda på vad det är som luktar unket - hur ser källaren ut, är den inredd med golv och väggbeklädnad eller är det bara stenmaterial överallt?
Riv bort allt som kan lukta/mögla (trä, gips, tapeter etc) och sikta på en källare som bara består av stenmaterial (puts, klinker, kakel) är mitt tips.
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
Fast du får ju tänka på en sak om huset är 100 år gammalt. Grunden är gjord enligt dåtida mått. Dvs ska du på nåt vis försöka få modern standard därnere så får du nog lägga ribban högre och ibland är det kanske inte möjligt. Det man får tänka på är att man då inte hade nåt kapillärbrytande skikt under golv. Spelar ingen roll om du dränerar om huset står på kompakt mark och fukt kan stiga. Idag bygger man med 30-40cm fyllning som bryter kapillärkraften och sen isolering och sen gjutning. Att få samma resultat i ett gammalt hus är inte bara......
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Tjena,

jag och familjen har bott i nybyggt i 15 år nu men har gett oss in på ett mer osäkert kort, vi har köpt ett 100år gammalt hus med stort renoveringsbehov.

Nytt kök, nya badrum, nya väggar, riva bärande, minska murstock, slipa och måla utskick, lägga om tak på garage, isolera garage, utskick, nya dörrar. Dränera runt huset, och förmodligen lägga golvvärme i källaren.

Ett mastigt jobb, och dyrt. En första ansats till budget är 1,5M. Badrum, kök, väggar, limträbalk, dränera är planerat att leja bort. Vi kommer fixa lite grejer men det stora tar vi in folk till.

Två frågor:
Det som sticker iväg för oss i pris när vi sökt är källaren (5000kr/kvm) Då tänkte vi först att göra övervåning och entréplan och sen flytta in. Räkna vad som finns kvar i plånboken, sen ta källaren nästa år. Dessutom dränera runt huset först så minskar lite av fukttrycket utifrån.

MEN, det är ju härligt att kanske få det gjort direkt när vi ändå inte bor i huset. Om allt rivs ut så kan vi passa på med grisjobbet samtidigt. Källaren är på 70kvm. Det luktar unket men enligt fuktmätning var det iaf inte för fuktigt. Vi vill få till bättre användning av källaren o då behöver vi lösa det då bla tvättstugan är där och det är svårt att få kläder torra. Helt enkelt lägga golvvärme. Nu kanske vi inte bilar ut alla rum och vrår men en större del var tänkt.

Är det dumt att bila ut källaren innan man dränerat runt huset först? Skulle det väga tungt enligt er att bila ut källaren när huset står tomt? Vi har funderat på om inte det asjobbet kan göras själva, för att spara pengar i bygget och göra samtidigt som övriga görs i huset.

Jag har sett många familjer stå i renoveringsdamm i flera år och det är min mardröm. Nu är vi där själva men jag tror vi har en hyfsad chans att göra det på ett år. ️‍♀️
Är det verkligen ett 100 år gammalt hus ni vill ha? ;)
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast du får ju tänka på en sak om huset är 100 år gammalt. Grunden är gjord enligt dåtida mått. Dvs ska du på nåt vis försöka få modern standard därnere så får du nog lägga ribban högre och ibland är det kanske inte möjligt. Det man får tänka på är att man då inte hade nåt kapillärbrytande skikt under golv. Spelar ingen roll om du dränerar om huset står på kompakt mark och fukt kan stiga. Idag bygger man med 30-40cm fyllning som bryter kapillärkraften och sen isolering och sen gjutning. Att få samma resultat i ett gammalt hus är inte bara......
Lätt som planen va att bila upp golv och lägga antingen makadam eller isodrän/pordrän under?
 
Spelar nog ingen roll i vilken ordning ni dränerar respektive fixar källargolvet. Svårt att se vad som skulle kunna hända liksom.

Vi har bilat ur källaren och isolerat och sedan lagt golvvärme och gjutit nytt golv. Även nygjord dränering runt om. Det är nästan för torrt där nere nu, särskilt under den kalla årstiden. Kläder torkar på ett nafs utan avfuktare.

Däremot kan man ju fundera på om det är värt tid/pengar att göra nytt golv i källaren jmf. med att sätta in en avfuktare. Är det bara tvättstuga ni vill ha där så kanske inte. Tänker ni er även andra användningsområden så är det kanske värt det.
 
Det är en hel del prylar på plats men det ska bort förstås till vi flyttar in.

Det är en verkstad, 2 matkällarutrymmen, tvättstuga, bastu och dusch. Och ett utrymme för pälsar

Kring huset är det helt värdelöst styrt när det gäller dränering. Jag älskar växter och trädgård men när det är matjord närmast grunden är det inte bra. Gör om, gör rätt får det bli.

vi hoppas kunna flytta in till jul (vi har temporär lösning hos svärförälder o bo men det blir tufft i längden). Tillträde i aug.

Vi kommer behöva jobba hemifrån så internet och rum för det är hög prio även om de är billigare/lättare grejerna att ordna.

men men, källaren är ju bra om man får till.

Stalltipset här är: dränera, luftavfuktare i källare, vänta och se hur bra/illa det är.

man kan ju också köra torkskåp som komplement i källaren för att snabba på torkandet av bulken av tvätten.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det verkligen ett 100 år gammalt hus ni vill ha? ;)
vi betalade dyrt för ett fantastiskt vackert hus. Med renoveringsbehov. Låt oss se när det är ute på Hemnet igen.
 
  • Gilla
Andersaby
  • Laddar…
P Psan skrev:
Lätt som planen va att bila upp golv och lägga antingen makadam eller isodrän/pordrän under?
planen var att: bila ur, byta ut material under till mer dränerande, gjuta in golvvärme.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Düsseldorff
Hus ska vara minst 100 år! Men det kräver ju vissa insatser, antingen i arbetstimmar eller i pengar, det får man vara beredd på. Sen är ju charmen att vad som helst kan dyka upp när man river runt. Det får man också vara beredd på.
 
Så långe källaren har en egen ytterdörr så skulle jag vänta med att göra den. En avfuktare och eventuellt en luft-luft värmepump gör stor skillnad på klimatet. Använd den som tvättstuga och kallförråd och koncentrera er på bovåningarna istället.

Torka ut och dränera först för att se om det ens är möjligt att göra boyta av källaren.

100år gammalt kan variera väldigt mycket från rätt modernt t.ex egnahemshus med hålstensblock i källaren till äldre modell med murade stenblock. Beskriv gärna huset mer ingående.
 
Personligen skulle jag först köpa in en billig avfuktare typ denna
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...andersson-luftavfuktare-dhf-2-0/1006792.9403/
och stoppa in i tvättstugan.

Nu har jag bra dränering men det var (och är fortfarande, men kommer att få riktigt ventilation snart) självdrag i min tvättstuga som ligger i källaren.
Köpte en sån och kläderna torkar otroligt mycket snabbare nu.

Sen skulle jag fixa dräneringen , innan man bilar ur och har sig

Och som b8q skrev: bort med allt organiskt material som bara går om det luktar unket. Speciellt i äldre källare som har/kan få fuktproblem. Då har det inget där att göra.

Sen skulle jag nog försöka fixa till ventilationen i källaren innan biling & nytt golv.
Har ni planer på tex FTX ventilation i övriga huset, rekommenderar jag att ni tar källaren med.
Annars finns det ju tex sånna här man kan stoppa in i källaren för att få bättre ventilation där.
https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/9024-klimat-kx-smart-fan-paket.html
https://soliduct.se/smartvent-wi-fi-mini-ftx.htm
Så att det inte vara är avfuktaren som gör att man blir av med den fuktiga luften.

Oftast är det inte värt att bila upp & fixa golv i källare om jag förstått det rätt.
Och dessutom om man ska lägga in golvvärme i en källare som inte är byggd för det från början kan man få fuktproblem i väggar i källaren. Visst det går lösa ... men frågan är om det är värt pengarna mot andra saker man kan göra för att få varmare känsla under fötterna som inte riskerar att orsaka fuktproblem.
Tex om man har tillräckligt med takhöjd i källaren , så kan ett ventilerat golv kanske vara en ide.

Nu kan jag mycket väl missförstått och missat nått ... men då finns det bra personer här som brukar rätta en :)
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Lite bilder från källaren där det också ser ut att trycka in lite från norrsidan på huset där också är högre mark, dvs mer jordmån direkt mot källarplanet. Nice med dusch o bastu vilket jag vill ha men den kanske behöver uppgraderas.

Fukt- och mögelskador på källarvägg med synlig jord och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna källargolv med avloppsbrunn och tecken på fukt och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitkalkade källarväggar med synliga rörledningar och en tavla på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med kaklade väggar, bastudörr och fönster, behov av uppdatering synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg med synliga fuktfläckar, rörinstallationer och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.