Nu har jag tyvärr inte tagit nån bild men bygger uteplats till trall. Men marken är lite ojämn så det är nivåskillnader.
Fråga är, hur bygger ni stenar och annat på sidan av trall så dem inte syns? Om ni förstår hur jag menar.

För går inte det blir det väldigt fult. Plus att en sa att jag inte fick lägga regeln kant i kant med stenarna så regeln är ju lite innanför också.
 
Det behövs nog en bild eller två för att förstå vad du menar ;)
 
maah maah skrev:
Det behövs nog en bild eller två för att förstå vad du menar ;)
Ska skaffa fram bild.
Men tänkte. Reglarna står ju på stenar. Och ville ju bygga igen så man inte ser stenarna och in under trallen/trädäcket..
Men går ju inte att skruva i stenarna tex.
 
Düsseldorff
T The_Nyll skrev:
Ska skaffa fram bild.
Men tänkte. Reglarna står ju på stenar. Och ville ju bygga igen så man inte ser stenarna och in under trallen/trädäcket..
Men går ju inte att skruva i stenarna tex.
Det går att skruva i sten men det är nog lite överkurs.

Med viss reservation för att jag kanske missförstått dig så kan du antingen se till att kunna fortsätta trallen ner över sidan och täcka på det sättet. Eller så täcker du på annat sätt. Själv la jag en kallmur för att täcka insynen under. Blev fint tycker jag.
 
Skaffat en bild om de ger något bättre hur jag menar. Men vil likom bygga en "vägg"/in stenar och regel som man inte ser stenarna och under trallen.
Kan man skruva fast reglar i regeln?
 
  • Pågående byggnation av trätrall med synliga reglar och stenar under, markerad del för potentiell vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det går att skruva fast i stenen. Använd expanderbult och lämpligt vinkeljärn.
 
Tror stenen kan vara är för vek att skruva i
 
Skruva fast några stående 45-regelstumpar i regeln, så att du kommer utanför stenarna, och bygg en ”kjol” av vanligt trallvirke.

Givetvis låter man den vanliga trallen gå ut (minst) lika mycket utanför regeln, så att kjolen antingen hamnar i linje med trallen eller lite indragen.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
B b8q skrev:
Skruva fast några stående 45-regelstumpar i regeln, så att du kommer utanför stenarna, och bygg en ”kjol” av vanligt trallvirke.

Givetvis låter man den vanliga trallen gå ut (minst) lika mycket utanför regeln, så att kjolen antingen hamnar i linje med trallen eller lite indragen.
Den tanken slog mig om det räckte med att skruva stående bara i regeln.
45? Lät tjocka?
 
T The_Nyll skrev:
Den tanken slog mig om det räckte med att skruva stående bara i regeln.
45? Lät tjocka?
Jag tänkte så här:
ljusgrön = befintlig regel.
mörkgrön = regelstump 45 mm tjock för att komma ut utanför stenen (grå).
ljusblå = trallvirke till kjol som skruvas i regelstumparna.
Schematisk illustration av regel- och trallkonstruktion med ljusgröna reglar, mörkgröna regelstumpar och ljusblått trallvirke.

Vill man hellre ha lodrät "panel" i kjolen så går det ju lätt att modifiera, bara sätta den mörkgröna regeln vågrätt istället.
 
Tänkte om regeln kunde gå utanför stenen också? annars tänker inte panelen stenen, för tack vara att marken lutar så är det ganska mkt sten som syns på denna sida
 
T The_Nyll skrev:
Tänkte om regeln kunde gå utanför stenen också? annars tänker inte panelen stenen
Beror helt på vilken dimension du bygger ut den "mörkgröna" regeln med. Du kan ju t.ex. sätta en 45x195 så att den sticker ut 195 mm, om det räcker för att täcka stenen?

Annars ser ju stenen inte så orimligt stor ut, du kan ju alltid spräcka bort den?
 
Grejen är också att stenen står jämns med regeln, så den regeln man skruva på regeln kan inte stå på stenen om jag inte kan ändra stenen
 
De gröna reglarna behöver du ju inte sätta mitt för stenen, de kan sitta på sidan av dem:
Delvis byggt trädäck med markerade reglar och sten, illustrerar placering av reglar vid sidan av sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B b8q skrev:
De gröna reglarna behöver du ju inte sätta mitt för stenen, de kan sitta på sidan av dem:
[bild]
Och sten menar att man ställer nån extra som stöd bakom där de inte är nån sten?
Tänkte blir väl typ 4 reglar med lagomt avstånd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.