Jag har diverse jobb som kräver slipmaskin. Trappan, flera fönsterbrädor osv. Om man ska köpa en slipmaskin, vilken ska man då ha som inte dammar ner hela huset?
Mvh
 
Det är nog en rotex 90 du ska satsa på.
Har en 150 och jag tycker den dammar väldigt lite när man har dammsugaren tillkopplad
90 har även en trekantsplatta
 
Jäklar 6 papp!
Finns de nått annat!?
 
Du får säkert tillbaka 3-4000 om du säljer den när du är klar

Finns säkert andra som funkar
 
Aha vad är skillnaden på denna och typ en grön Bosch med dammsugarmunstycke
 
R Rolle85 skrev:
Aha vad är skillnaden på denna och typ en grön Bosch med dammsugarmunstycke
Det tar längre tid att slipa och dammar mer. Bosch (blå) har modeller som motsvara Rotex men de kostar ungefär lika mycket.
 
Låter som man bör hyra något?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Spännande tråd. Jag har en trapphall med en trapp ner i källaren med både sätt och plansteg. Sedan en trappa upp åt (över källartrappen) med ensast plansteg. Dvs en öppen trapp. Jag bävar inför den dagen jag ska ta tag i slipning och målning av dessa trappor. Hur bär man sig åt? Det känns ju lite som att stå inför uppgiften att slipa Eiffeltornet. Det är ju bara en enda stor samlig av innerhörn och vinklar och vrår.
 
Just rotex 90 kan ju dessutom byta platta för att komma in i hörnen också. Tror inte Bosch erbjuder det på några av sina drivna modeller.
Jag köpte en Ro90 när jag skulle göra vid vår trapp. På hård lack i en trappa kommer den verkligen till sin rätt. Den är effektiv, kommer åt bra även i hörnen (har man en öppen trapp kanske man kan ha svårt att komma in mellan stegen pga höjden, inte för att den är ovanligt hög, utan för att det är ett ställe där det är svårt med alla maskiner), den dammar inte, den kyler sandpapperna bra så de inte kletar igen, den vibrer minimalt så den är bekväm att jobba med även längre stunder.
I de flesta fall är det svårt att hitta en slipmaskin som gör allt. Har du en rund platta kommer man inte åt i hörnen, och en deltaslip (för hörn) är oftast ganska ineffektiv och blir väldigt långsamt på större ytor. Vad gäller en excenterslip så är storleken på den oscillerande rörelsen avgörande för hur mycket den avverkar. Vad gäller mindre (och ofta billigare) slipar så har de en ganska liten oscillerande rörelse och avverkar därmed inte så mycket. Ro90 har också en ganska liten oscillerande rörelse, tror den är 2mm, men det går att jobba runt med hjälp av det drivna läget där motorn driver plattan (lite som på en vinkelslip) därden avverkar riktigt mycket. Jag har en lite blå Bosch excenterslip med (tror jag) 1,8mm sliprörelse. Den slipar, men det tar lång tid, jag köpte nyligen en Anna Festool excenter med 5mm sliprörelse, och skillnanden är enorm.
Men just Ro90 löser flera olika problem, den hanterar både hörnen och grovavverkning. Dock behöver man olika sandpapper till se olika plattorna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
PeterFalun
jämför pris på Festool på rubart.de
 
Gammelnörden
nino nino skrev:
när man har dammsugaren tillkopplad
Enligt manualen stycke 7.7 Utsug;
"Till utsugsrören [1-5] kan man ansluta en dammsugare från Festool med en sugslangsdiameter på 27 mm."

Är det så att man förutom slipmaskin måste köpa deras dammsugare också?
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Enligt manualen stycke 7.7 Utsug;
"Till utsugsrören [1-5] kan man ansluta en dammsugare från Festool med en sugslangsdiameter på 27 mm."

Är det så att man förutom slipmaskin måste köpa deras dammsugare också?
Du kan användae en lämplig dammsugare från vilken tillverkare som helst, 27mm är en rätt vanlig standard, men eventuellt behövs någon adapter för att få slangen att passa om den du har är en annan storlek.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.