Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Där får katterna inte vara utanför kattägarens fastighet.
Är det något du hittat på, eller är det för en gångs skull sant?

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är lika illa ifall de är på andra sidan häcken. Likadant med gräsklipparen och lövblåsen, som du glömde.

Staffans

Har du problem med att dina grannar kör lövblås och gräsklippare inne i ditt hus och på din gård

Låter som du behöver flytta!

Vad katterna gör på sin ägares gård skiter jag fullständigt i.
 
  • Gilla
VidarS och 2 till
  • Laddar…
Jag rösta på att husägaren har ansvar över att katter inte ska ta sig in där man inte vill ha dem.

”När det gäller katter som tränger in i huset bedömdes det vara fastighetsägarens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda. Fastighetsägaren bör överväga om det finns skydd som kan freda tomten mot passerande katter.”


klippt härifrån:

https://vellinge.se/siteassets/boende-miljo-och-trafik/pdf/info-din-katt-och-grannar.pdf

Men som kattägare har man ju även ett ansvar. Så ansvaret är väl lite delat skulle jag tycka.
 
  • Gilla
  • Arg
lallelapp och 4 till
  • Laddar…
Vilken tur att vi har trevliga grannar. Vår katt har gått in hos grannen ett flertal gånger, men hon har katt själv och tycker bara att det är kul. Han äter lite mat och tittar på hennes katter. Sen brukar han ligga och sova på hennes utemöbler också. Jag tror att hon eventuellt lockar in katten... :) Övriga grannar har jag aldrig hört ett knyst från, och katten verkar inte gå så långt, utan har revir på våra två tomter (han är inte konfliktsökande och slåss inte särskilt gärna). En granne har hund lös på sin tomt, den stannar vid ett litet staket vid tomtgräns. Gissar att katterna inte gärna springer där.
 
  • Gilla
Nemokatt
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Jag har aldrig bett om att ha din katt i min trädgård, uterum, hus.
Jag har inte bett om vildsvinen eller älgarna i trädgården……. Vem ska jag anklaga som inte håller efter djuren?
 
  • Gilla
  • Arg
lallelapp och 3 till
  • Laddar…
Den förra grannkatten kom alltid och satte sig utanför tröskeln och jamade för att uppmärksamma oss på att någon behövde klappas. Hon gick aldrig in i huset.
Den nya grannkatten älskar dörrar och plast. Och han har blivit utslängd flertalet gånger. För inne i huset får han inte vara. Men utomhus kan han bli klappad och borstad om någon annan än jag är hemma.
Jag: astmatisk allergi mot katt.
Annan i hushållet: kattälskare, med bitvis hänsyn till mig. (päls i hår nattetid)
 
engs
Höll på att få hjärtattack när en grannkatt smugit in i huset när jag var hemma själv med grabben och såg nått i ögonvrån, dvs millisekunden innan jag insåg det var en katt och visste vi borde vara själva hemma.

Annars är det nästan bara trevligt, har nog en 4-5 olika katter som besöker oss. De jagar säkert en o annan gnagare samt att barnen tycker det är kul. De där presenterna de gräver ner är väl inte så uppskattat men igelkottarna gör ifrån sig nog 10ggr mer, helst på altanen också, men jag jagar inte bort de heller...

Fast vi har inte haft nån som pissat på dynor eller så, det har vi väl haft tur med.

Jo jag kom på en sak jag fått "kattjustera", fågelbordet fick jag höja till kattsäker höjd. Samt att det står på en ej klättringsbar järnstång.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag har inte bett om vildsvinen eller älgarna i trädgården……. Vem ska jag anklaga som inte håller efter djuren?
Så dina grannar har tama vildsvin? Det kan jag tänka mig livar upp i grannskapet.

Eller blandar du ihop tama och vilda djur?

Jag har både en katt och hund. Ingen av dem får gå fria ute eftersom det är jag som har skaffat dem, inte mina grannar i förorten jag lever i.Skulle jag skaffa ett vildsvin skulle jag göra samma sak, eller en ko, kyckling eller gris. De sista brukar förövrigt bönderna jag ha varit hos ha inom inhängnade områden, men det kanske inte gäller hos er?

/s viss sarkasm kan finnas i texten ovan..
 
  • Gilla
twoody och 13 till
  • Laddar…
Grannkatten är här och plockar möss/råttor/sorkar och är välkommen på tomten som vilket ”vilddjur” som helst har även haft orm och fåglar på besök inne i huset :surprised:
Min egna katt vill inte vara ute ensam så den är mer av en innekatt ;)
Ser det som ett ickeproblem….. vill man inte få oinbjudna gäster ser man till att ha stängt
Annat är det om en tamkatt förstör / pissar ner men det var inte frågan här
 
  • Gilla
Nirre och 5 till
  • Laddar…
I
Vi har ständigt katter, igelkottar, fåglar, sorkar, myror m,m i vår trädgård. Vissa av dem kan ställa till med oreda men vi har aldrig fått för oss att det finns någon ansvarig att klaga hos.

Egentligen kan jag tycka att det är mer humant att låta sina katter gå ute än att enbart ha dem som innekatter. Men det är såklart svårt med dyra raskatter, risken är större att de plötsligt fått ett nytt hem.

Hade jag haft utekatt och grannen klagat så hade jag uppmanat dem att använda vattenslangen, det är väldigt effektivt. Ut över det får man tyvärr leva med "problemet" precis som man får leva med att andra grannar kan väsnas på obekväma tider. Bosätter man sig i ett kvarter med andra så får man acceptera vissa olägenheter, vill man inte det så bosätter man sig på landet.
 
  • Gilla
  • Haha
Elektra och 8 till
  • Laddar…
Saknar omröstningsalternativet "Katten"
Bryr mig inte om katter eller andra djur som spattserar över min tomt, inte heller grannarnas ungar.
Om katter, andra djur eller ungar skulle gå in i huset när jag har öppet, skulle jag lösa problemet, med tex ett kompostgaller i öppningen.
Är man normalt funtad förstår man att det är nära nog omöjligt att lära en katt var den får gå.
 
  • Gilla
Nirre och 7 till
  • Laddar…
R
T Taxture skrev:
Jag har inte bett om vildsvinen eller älgarna i trädgården……. Vem ska jag anklaga som inte håller efter djuren?
Jasså, är katten ett vilt djur som bor i skogen?
Det var nått helt nytt för mig.......

Badboll....
 
  • Gilla
lallelapp och 2 till
  • Laddar…
Alltså hur tusan skulle en kattägare kunna styra vart katten går eller inte, såvida man inte stänger inne den? Vilket jag tycker är helt fel... en katt när bäst av att få vara ute o busa o leka!

Jag tycker det är upp till var husägare att lösa det problemet själv, det är ett djur precis som alla andra djur du kan få påhälsning av. Rådjur som äter upp dina blommor, älgar som äter dina äpplen, skator som förstör, myror som letar mat, möss som letar efter någonstans att bo osv osv...

Jag har inte själv katt kan jag meddela, och vi får påhälsning med jämna mellanrum av katter som oftast bara stryker förbi, men ibland så smiter dom in, ibland bajsar dom i vår sandlåda osv. Skulle aldrig få för mig att lägga det ansvaret på kattägaren att lösa!
Hur skulle det gå till? :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Arg
Nirre och 12 till
  • Laddar…
Om någon har ansvar är det ju kattägaren. Men i praktiken går det nog inte att göra så mycket åt. Katter får man nog räkna med om man bor på markplan.
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Men juridiskt har väl kattägen noll ansvar så sett ? .. eller ?
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.