jon_h skrev:
På torra putsade väggar väljer man ibland att förvattna istället för att prima om man ska sätta plattor. Fixet släpper inte bara för att ytan var fuktig vid plattsättningen, inte om man inte slarvar grovt med utkamningen av fixet.

Ja - men vad jag förstår finns det ju risk för att källarväggen kommer att vara fuktig konstant om den tillsluts på ena sidan.

Naturligtvis fäster fixet bättre om man fuktar en TORR vägg först, men det är en helt annan sak. Ursäkta om jag inte uttryckte mig tillräckligt bra.
 
Det kan vara fuktigt konstant, fixet släpper inte för det. Man kan sätta plattor under vatten om man så vill. Vilket görs i ganska många pooler för övrigt.
 
jon_h skrev:
Det kan vara fuktigt konstant, fixet släpper inte för det. Man kan sätta plattor under vatten om man så vill. Vilket görs i ganska många pooler för övrigt.
OK - Jag är fortfarande inte tillräckligt tydlig....

Min oro är inte huruvida plattorna kommer att fästa eller inte, jag försöker uppmärksamma frågeställaren på de problem han ev kan komma att få i sina källarväggar. Alltså oavsett hur snygga plattor han har... och hur de är satta.

Visst är sand bättre än lera - men vad har det med tråden att göra?! Däremot försökte jag endast belysa att fågeställarens tro om att det är den optimala dräneringen är sandblandad jord. Det är det inte enligt min mening och därför borde han kanske bli medveten om de problem en beklädd källarvägg kan orsaka.

Jag hoppas Forumguden själv kan respektera mina åsikter. Eller har jag missförstått forumet?

// Snäckan
 
Men vänta nu, du pratade ju om att plattorna kunde släppa i stora sjok. Det är vad jag inte håller med dig om, och det är väl det som vi diskuterar. Vidhåller du fortfarande att plattorna riskerar att släppa?

Att det kan blir en förhöjd fukthalt i väggen efter plattsättningen har jag redan skrivit längre upp i tråden, så det är vi ju överens om.

Och forumets syfte är väl att diskutera saker, vilket ju är precis vad vi gör. Vad menar du med att jag ska respektera din åsikt? Får jag inte säga emot dig?

För övrigt, att de som driver forumet har valt att ge folk som skrivit mer än 1500 inlägg titeln "forumgud" är väl knappast något som borde föranleda en sarkastisk kommentar riktad mot mig. Det är inget jag kan göra något åt.
 
jon_h skrev:
Vidhåller du fortfarande att plattorna riskerar att släppa?

Att det kan blir en förhöjd fukthalt i väggen efter plattsättningen har jag redan skrivit längre upp i tråden, så det är vi ju överens om.
Ja - jag menar att risken finns. Förhöjd fukthalt i en oisolerad vägg kan leda till att de lossnar.

Att plattor lossnar i stora "sjok" är inte helt ovanligt i fuktskadade miljöer. Senast i onsdags var jag i kontakt med en familj där en kvadratmeter stor area med 15X15 plattor rasade ner från väggen. :0

Inte kul alls...

//Snäckan
 
Då är antingen arbetet felaktigt utfört, eller så har det bildats ettringit på grund av felaktiga materialval. Jag har sett badrum där plattorna rasar ner, men jag hävdar knappast att man inte kan ha kakel i badrum för det, det är naturligtvis inte fukten som är problemet. Och fixet bakom plattorna i duschen i ett badrum är konstant genomblött.

Det är inte är några problem alls ur vidhäftningshänseende att sätta plattor på en vägg som kommer vara konstant blöt. Det är faktiskt inget snack om den saken. Men som vi båda sagt kan det bli andra komplikationer av förändrat fuktmotstånd i ytan på väggen.

Edit: Och det är ju en väldig skillnad på "fuktig" och "fuktskadad". Om plattorna sitter på till exempel en gipsvägg som blir fuktig (alltså fuktskadad) så släpper de garanterat. Men både källarväggen, fixet, fogen och keramiken är helt fuktokänsliga, och kan aldrig blir fuktskadade. Vad var det för underlag som blev fuktskadat bakom plattorna hos familjen du nämnde?
 
Om jag får kasta mig in i diskussionen, så skulle jag vilja påstå att risken för problem är betydande där det är en putsad källarvägg. I min källare (från 66) har jag stora putssläpp pga fukt och diffusionstät färg. Jag tror att det hade varit samma problematik om det hade varit kaklat isf målat, med tråkigare konsekvenser. Och det skulle ju isf inte ha berott på kaklets anbringande, eller fixets riktighet, utan på att putsen blir till sand iom fukten om den förhindras att torka ut.

Dessutom, sand är bättre än lera, javisst, men den relativa fukthalten i markens håligheter kommer fortfarande att vara nära 100%, däremot kommer ju inte källaren att stå i ett vattenbad (förutsatt att dräneringen fungerar).

Slutsats till trådstartaren: Gör om dräneringen med utvändig isolering INNAN du kaklar på insidan.
 
ylven skrev:
Om jag får kasta mig in i diskussionen, så skulle jag vilja påstå att risken för problem är betydande där det är en putsad källarvägg. I min källare (från 66) har jag stora putssläpp pga fukt och diffusionstät färg.
Ja, det är möjligt att det hade blivit en liknande effekt, men då misstänker jag att putsen i sig är en ganska svag kalkputs. En sådan puts är i princip aldrig lämplig för plattsättning, tillskjutande fukt eller ej.
 
Nu har jag diskuterat med en putskunnig polare, och beroende på vad det sitter för puts på väggarna så finns det risk för att det vittrar med tiden vid för hög fukthalt. En ren kalkputs är väldigt känslig i det avseendet, medan en utbrunnen KC-puts klarar sig mycket bättre.(Skulle det vara betong så har man inte det problemet).

Den ståndpunkt jag argumenterat för i huvudsak har varit att fixet inte tar skada eller tappar vidhäftning om det är blött. Misstänker att jag och Snäckan pratade om varandra där, och att han menade att putsen kan vittra? Och det kallade jag i så fall felaktigt utförande eller felaktigt materialval.

Så, jwredin, om det är en dålig puts (kalkputs är som sagt alltid olämplig som underlag för plattor) på väggarna så måste du riva ner den i vilket fall. Är det en bra puts och väggen är hyfsat torr så kan du sätta plattor på den, även om du såklart bör se till att ha en fungerande dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.