Hej,

Lång historia men så här;
Min bil skadereparerades för ca 3 år sedan på märkesverkstad. Nu i vår uppträder flera elfel som isoleras till en sannolikt tafflig reparation. Verkstad 1 vill inte ta emot bilen utan hänvisar till verkstad 2 som skadereparerat.
För att få prata med verkstad 1 så måste man åka dit. Servicechefen svarar inte i telefon så jag har helt enkelt åkt dit och ställt mig vid flera tillfällen för att boka tid och få diskutera åtgärd. Han ringer inte heller tillbaka trots att han säger att han ska. Jag har framfört kritik mot det men han skyller på för mycket jobb.
Efter lite diskussion mellan verkstad 1 och 2 så bokas bilen in på verkstad 1.
3 betalningsalternativ ges då av verkstad 1, Ett: verkstaden står för felet/backreparation. Två: försäkringsärendet öppnas igen, Tre: jag betalar. Kostnaden skattas till ca 17 000.
Verkstad 1 mailar dagen innan bokad tid att verkstaden inte kommer ta ansvar och undrar om jag fortfarande vill lämna in. Jag svarar att bilen ju är obrukbar annars så självklart vill jag laga och sen såklart diskutera kostnad.
Jag lämnar in bilen på bokad dag och hämtar upp den lagad på eftermiddagen. Servicechefen har inte fått tag på försäkringsbolaget säger han men han ska fortsätta söka dom. Vi kommer överens om att han ska ringa eller maila så snart han fått besked.
Efter 2 veckor har jag inte hört nånting så jag mailar honom (han har bett om att ta kommunikation på mail och har faktiskt svarat en gång). Jag frågar i mailet om han har fått kontakt med försäkringsbolaget. Han svarar inte på det.
Nu har det gått 2 veckor till.. 4 veckor sedan jag hämtade bilen lagad,
Vad ska jag göra? Är jag skyldig att åka till verkstaden och erbjuda mig att betala eller vart ligger ansvaret här?
Tacksam för råd. Det är en del pengar ändå..
 
Du är inte skyldig att göra mer då du redan påpekat det. Skulden förfaller normalt efter 3 år.
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
H huggan skrev:
Du är inte skyldig att göra mer då du redan påpekat det. Skulden förfaller normalt efter 3 år.
Tack, 3 år är rätt lång tid..
 
H huggan skrev:
Du är inte skyldig att göra mer då du redan påpekat det. Skulden förfaller normalt efter 3 år.
Jag tolkade Ts som att bilen precis var inne på verkstad för att korrigera ett fel som hände för 3 år sedan efter en reparation då. Så 2024 skulle denna omgången förfalla.

Till Ts är vst 1 och 2 samma kedja?
 
Staffans2000
B backstromj skrev:
Tack, 3 år är rätt lång tid..
Gör ingenting.

Staffans
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
Jag tolkade Ts som att bilen precis var inne på verkstad för att korrigera ett fel som hände för 3 år sedan efter en reparation då. Så 2024 skulle denna omgången förfalla.

Till Ts är vst 1 och 2 samma kedja?
Japp verkstad 1 och 2 är samma kedja.
Bilen var mycket riktigt inne för att korrigera en dålig reparation för 3 år sedan, men det är svårt för mig att bevisa att det är så. Det var däremot verkstad 1 själv som tog upp och ledde in mig på spåret att detta sannolikt berodde på felaktigheter för 3 år sedan. Verkstad 2 däremot hänvisade till att de inte kunde ta ansvar så långt tillbaka. Den officiella hållningen kommunicerades av servicechefen på verkstad 1.
 
Kontakta ditt bolag själv, det är dom som är kunden inte du. Att en skadeverkstad inte skulle kunna ”få tag” i bolaget låter som BS.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Är det en reklamation som dom missat laga ordentligt vid skadetillfället så bör åtgärden vara just gratis. Ofta går just elfel se när det uppkom med datorn.
Jag håller med flera andra här att du behöver nog inte ligga på att du vill betala, det får dom ta med ditt försäkringsbolag.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Kontakta ditt bolag själv, det är dom som är kunden inte du. Att en skadeverkstad inte skulle kunna ”få tag” i bolaget låter som BS.
Jag håller med om att det nog är BS. Vill man så kan man.
Men om verkstadens hållning är/blir att det inte är relaterat till den tidigare skadan (då ju min försäkring gick in för att vi blev påkörda) då står jag mig rätt slätt antar jag.
Oavsett, jag tänker inte jaga besked utan väntar på kontakt och servar tillsvidare bilen på en annan märkesverkstad (av flera anledningar).
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Är det en reklamation som dom missat laga ordentligt vid skadetillfället så bör åtgärden vara just gratis. Ofta går just elfel se när det uppkom med datorn.
Jag håller med flera andra här att du behöver nog inte ligga på att du vill betala, det får dom ta med ditt försäkringsbolag.
Ja det har jag inte tänkt på att man kan se när det första gången inträffat, om de kollar det på service så kanske det kunnat lösas tidigare.
Jag ligger lågt med att jaga besked så får vi se vad som händer sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.