Vår 30-talsvilla har entrén i direkt söderläge. I dagsläget växer två lagerhäggsbuskar på vardera sida av grindstolparna men i övriga är det en tom gräsmatta med ett trästaket längs trottoaren. Vi skulle vilja plantera träd för att skugga rummen på nedre plan som vetter mot gatan och också få lite mer rumslighet. Avståndet mellan hus och staket är 8-10 m.

Vi har funderat på oxel som ska bli högre än ett prydnadsträd men inte 20 m...

Frågan är om det är för nära huset/källaren? Finns det några andra alternativ?

Någon som har bra tips? :):thinking:
 
BirgitS
Charlieflower Charlieflower skrev:
Frågan är om det är för nära huset/källaren?
På vilket avstånd hade du tänkt att plantera träden?
Men generellt så är rotsystemets diameter lite större än kronans diameter så att rötterna kan suga upp regnvattnet. Jag vet inte exakt men 10 m hög oxel har kanske en diameter på 3-4 m och i så fall bör den ju inte stå närmare huset än 3 m. Sen går det ju alltid att hålla nere storleken på kronan om man vill lägga tid på beskärning.

Många fruktträd har den storleken också.
 
Tack @BirgitS ! Det låter ju inte omöjligt då. 5 m från huset kan jag plantera utan problem. På tomten finns redan flera äppelträd så tyckte det vore kul att bryta av med något annat :D
 
Mina grannar hade förut två oxlar i trädgården, en på var sida grinden. De träden var enorma, stammarna började närma sig 1 meter i diameter. De var inte jättehöga, kanske 10m, men lika breda. Men så stora brukar ju oxlar inte bli, så det går nog bra att plantera 5m från huset. Man kan ju korta in grenarna på den sidan om man vill, som sagt.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Mina grannar hade förut två oxlar i trädgården, en på var sida grinden. De träden var enorma, stammarna började närma sig 1 meter i diameter. De var inte jättehöga, kanske 10m, men lika breda. Men så stora brukar ju oxlar inte bli, så det går nog bra att plantera 5m från huset. Man kan ju korta in grenarna på den sidan om man vill, som sagt.
Wow ! Det var verkligen magnifika träd. De måste ha trivts ordentligt.:D
 
@Kalle B vad hände med dem? Tog de ned dem? (Och vet du isf varför:thinking:)
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
@Kalle B vad hände med dem? Tog de ned dem? (Och vet du isf varför:thinking:)
Det ena blåste ner i en storm, och visade sig vara ruttet invändigt. När det andra inspekterades började det också bli dåligt, så det togs ner i förebyggande syfte.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Det ena blåste ner i en storm, och visade sig vara ruttet invändigt. När det andra inspekterades började det också bli dåligt, så det togs ner i förebyggande syfte.
Då hade de iaf stått ett försvarligt tag. :D Tack för svar, verkar inte vara så många som har oxel som träd, bara som häck :thinking:
 
H Harmagedon skrev:
Oxel är inte alls ett dumt träd att plantera framför huset.

Jag är mycket förtjust i Sibirisk kork. Blir på sikt kanske åt det stora hållet för er gräsmatta men titta på den! Vackrare skugga går inte att få.

Phellodendron amurense - Sibiriskt korkträd (tonnersjo.se)
Tack för tipset, det var ett vackert träd. Ska titta närmare på det :D
 
Här på västkusten är oxel vanliga som gatuträd eller kyrkogårdsträd, inte minst för att de klarar blåst bra. Men en sak som jag inte riktigt tycker om är att alla fröplantor verkar vilja växa lutande. Jag har ett litet träd som jag har hållit på i två år och spänt upp med snöre, och det är fortfarande inte helt spikrakt. Alla andra plantor jag har i skogen växer också lutande. Det är väl inga större problem men just när det växer nära huset vill man ju att det skall se någorlunda ut.
 
Skumt @Kalle B ! I Småland där jag bor är det mycket ek, björk och en och annan ask. Inga direkta småträd ;). En hängbjörk kanske vore ett alternativ men tycker ofta de ser så skräpiga ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.