Hej,
Jag har en fråga angående ett ABS 18 kontrakt för byggnation av ett lösvirkeshus som är påskrivet mars/april iår av båda parter.

Vi har ett fast pris för arbete och material på den offerten med en husbeskrivning samt ritningsunderlag (planlösning, fasad och garage) påskrivna. Det finns en lyftplan med kostnad för de olika momenten uppspeciyficerad. Lika så så har vi ett fast pris med påslag för eventuella ändringar och tilläggsarbeten.

Nu har byggaren frågat om vi kan flytta fram det planerade bygget i några månader för att priserna på material har sprungit iväg och att budgeten på huset inte går ihop.
I kontraktet så har vi ett startdatum samt ett slutdatum.

Kan vi bli tvingade att betala mellanskillnaden för den ökade materialkostnaden om vi inte går med på att senarelägga slutbesiktningen av huset än vad som är skrivet?

Kan de skjuta på slutförandet av bygget så att det blir klart när de vill fast att det skulle vara efter slutdatumet på kontraktet? Vilken rätt har jag som beställare i det här läget om de inte har levererat ett färdigt innan det datumet?

Kan de bryta kontraktet på något vis om inte vi går med på deras förslag?

Med vänlig hälsning, En orolig nybyggare.
 
De har rätt till förlängning om:

"17. Entreprenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan."

Vilket jag anser är uppfyllt.

När det gäller priset hänvisar man i ABS 18 till konsumenttjänstlagen som säger:

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg

  1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
  2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
S2.pngI fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

Så gällande priset så kan dom inte begära mera betalt.

Eventuellt kan man häva avtalet, funderar ni på det?
 
Redigerat:
H huggan skrev:
De har rätt till förlängning om:

"17. Entreprenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan."

Vilket jag anser är uppfyllt.

När det gäller priset hänvisar man i ABS 18 till konsumenttjänstlagen som säger:

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg

  1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
  2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
[bild]I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

Så gällande priset så kan dom inte begära mera betalt.

Eventuellt kan man häva avtalet, funderar ni på det?
Hej,
Tack för bra och utförliga svar, det får mig att förstå mina och deras rättigheter/skyldigheter mycket bättre.

Att bryta avtalet har aldrig varit ett alternativ utan allt känns bra med de som ska bygga huset och de har bara fått goda vitsord ifrån tidigare kunder som de har byggt åt.
Jag har självklart full förståelse för att de iallafall vill lyfta upp frågan och kolla om möjligheten finns för vår del nu när det ser ut som det gör för tillfället på marknaden.
 
Värt att tänka på är att tex en OSB skiva som kostade 100,: för ett år sedan nu går för 600,: hos K-rauta.
Det är bra att ha en god dialog med byggaren om hur man eventuellt kan kringgå vissa material. Du vill säkert inte att byggfirman ska förlora pengar på att bygga åt dig. Det känns inte som att det blir bra för dig heller om snickaren gråter sig genom projektet.

Hoppas att det löser sig för er.
 
J J Vos skrev:
Värt att tänka på är att tex en OSB skiva som kostade 100,: för ett år sedan nu går för 600,: hos K-rauta.
Det är bra att ha en god dialog med byggaren om hur man eventuellt kan kringgå vissa material. Du vill säkert inte att byggfirman ska förlora pengar på att bygga åt dig. Det känns inte som att det blir bra för dig heller om snickaren gråter sig genom projektet.

Hoppas att det löser sig för er.
Fast där måste jag säga emot dig. OSB (och mycket annat) har blivit svindyrt, men någon uppgång med 600% är det inte. Antingen har du fel pris för ett år sedan eller så har K-Rauta fel pris nu. Kollar jag så är uppgången ungefär 300%.
 
J Johan456 skrev:
Fast där måste jag säga emot dig. OSB (och mycket annat) har blivit svindyrt, men någon uppgång med 600% är det inte. Antingen har du fel pris för ett år sedan eller så har K-Rauta fel pris nu. Kollar jag så är uppgången ungefär 300%.
Skärmdump av en produktsida för OSB-skiva på K-rauta med beskrivning och pris 599 kr/st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Johan456 skrev:
Fast där måste jag säga emot dig. OSB (och mycket annat) har blivit svindyrt, men någon uppgång med 600% är det inte. Antingen har du fel pris för ett år sedan eller så har K-Rauta fel pris nu. Kollar jag så är uppgången ungefär 300%.
Då påstår jag att du inte har koll på priset.
 
Redigerat:
J Johan456 skrev:
Fast där måste jag säga emot dig. OSB (och mycket annat) har blivit svindyrt, men någon uppgång med 600% är det inte. Antingen har du fel pris för ett år sedan eller så har K-Rauta fel pris nu. Kollar jag så är uppgången ungefär 300%.
Skärmdump av en produkt sida för OSB-skiva på en bygghandels webbplats med pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast inget av det du visar nu motsäger det jag skrev. Samma skiva kostar 375 på Hornbach och ungefär samma på Byggmax.
 
J Johan456 skrev:
Fast inget av det du visar nu motsäger det jag skrev. Samma skiva kostar 375 på Hornbach och ungefär samma på Byggmax.
Det är inte samma skiva eftersom den är klass 3 och tunnare och saknar vax. Jag förstår inte riktig vad du är ut efter.
Menar du att byggfirmorna ska bygga till priset som gällde innan höjningen av inköpspriset eftersom de kan köpa sämre material som är "bara" 3 gånger så dyrt??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.