Milano 2 har små mått men jag vet inget om kvalitén.
Morsö kaminer brukar kräva större utrymme men kolla på 1410
 
D
Ska göra!

helst hade jag ju velat ha en riktigt bra kvalitetskamin, tex från contura. Tyvärr så anger contura avstånd till brandmur.

Många andra tillverkare anger inget avstånd till brandmur utan bara avstånd till brännbart material. I det senare fallet borde det finnas större möjlighet för sotaren att godta valet av kamin.
 
D
Tror jag löst det!

Jag sätter en insats med sidoglas!
 
Om du hittar en insats med asklåda får du gärna hojta till, jag har fått modifiera en kamin för att uppnå funktionen insats med asklåda och handtag som går att använda utan att bränna sig
 
M
A Avemo skrev:
Bygganmälan och brandskyddskontroll behövs vare sig man installerar själv eller tar dit en firma. Jag har installerat två eldstäder själv och tagit dit sotaren efter att allt var klart. Ena gången gick det utan problem och andra gången blev det ett par anmärkningar vilket krävde åtgärd och återbesök. Men värre än så var det inte. Kan man förklara vad man gjort och peka på papper som visar att det är ok så skall det gå.
Är det nya regler? Bygganmälan har alltid krävts vid installation av ny eldstad. Jag fick inte använda min kamin innan jag lämnat färdigställa till byggnadsnämnden efter att först gjort en Bygganmälan innan byggstart. Brandskyddskontroll görs vart 4'e år.
 
  • Gilla
Bremrik
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är det nya regler? Bygganmälan har alltid krävts vid installation av ny eldstad. Jag fick inte använda min kamin innan jag lämnat färdigställa till byggnadsnämnden efter att först gjort en Bygganmälan innan byggstart. Brandskyddskontroll görs vart 4'e år.
Jag ser inte riktigt skillnaden mot vad jag skrev. Jag trodde att det var en brandskyddskontroll sotaren gjorde om det var vad frågan gällde. Men det kanske var en besiktning. Bygganmälan före start var det i båda fallen. Men den såg helt olika ut i de två kommuner som det gällde.
 
M
A Avemo skrev:
Jag ser inte riktigt skillnaden mot vad jag skrev. Jag trodde att det var en brandskyddskontroll sotaren gjorde om det var vad frågan gällde. Men det kanske var en besiktning. Bygganmälan före start var det i båda fallen. Men den såg helt olika ut i de två kommuner som det gällde.
Jag läste lite fort, sorry. En slutbesiktning krävs av sotaren som skickar intyg till byggnadsnämnden som utfärdar slutbevis om färdigställande.

http://www.nordicheating.se/informa...on/bygganmaelan-och-boverkets-byggregler.aspx
 
D
Blir lite konfundersam när jag läser en manual till en insats.

Bild på en manual som diskuterar skorstensdrag och krav på skorstensinsatser med fokus på diameterspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Skorstenens diameter får aldrig……”

Mitt rör i skorstenen är 125mm, betyder det att jag inte får installera en murstos med diamater 150mm?
 
M
D Derbyboy skrev:
Blir lite konfundersam när jag läser en manual till en insats.

[bild]

”Skorstenens diameter får aldrig……”

Mitt rör i skorstenen är 125mm, betyder det att jag inte får installera en murstos med diamater 150mm?
Mindre än ”stosen” står det väl? Alltså är stosen 125mm får du inte gå ned i dimension på rökröret.
 
D
Röret i min skorstenspipa är 125mm

jag vill ha en insats som har rökrörstanslutning 150mm
 
D
Skärmdump av text från ett forum som diskuterar diametern på rör i en skorsten relaterad till installation av kaminer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom mitt rör i min pipa är 125 eller kanske 120 så är jag ju väldigt begränsad när det kommer till att välja kamin.
 
M
Man får aldrig gå ned i dimension på rökröret (skorstenen). Så anslutningsstosens dimension på kaminen är det som styr dimensionen på rökröret. Det är väl uträknat så för att draget ska bli korrekt.
 
D
Kan man kanske kompensera det med en rökgasfläkt?
 
M
Kan man säkert göra. Som jag fattat det blir problemet med för litet rökrör att det ryker in när kaminen öppnas när man ska fylla på ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.