Jag är spekulant på ett hus med fasad i mexitegel. Under visningen hittade jag några sprickor i fasaden (se de bifogade bilderna) och undrar om detta är normalt eller om det är en indikation på ett mer allvarligt underliggande problem.

Sprickorna som syns i de två första bilderna ser ut att ha annan orsak än den tredje som mer ser ut som en sättning (diagonal spricka).

Huset är snart 30 år gammalt så jag räknar inte med att fasaden ska vara i nyskick. Jag är dock helt grön i ämnet så jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Vertikala sprickor i grått mexitegel vid hörnet nära ett vitt stuprör, tecken på potentiella fasadproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprickor i grått mexitegelfasad nära ett fönster, eventuella tecken på fasadskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagonal spricka i mexitegel på husfasad markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Så ser nog många tegelhus ut med några år på nacken. Jag har flera såna på mitt, vissa är lodräta och 1m långa.
 
M Markarbetaren skrev:
Så ser nog många tegelhus ut med några år på nacken. Jag har flera såna på mitt, vissa är lodräta och 1m långa.
Samma här.
Mexitegel verkar vara känsligare för sprickor än annat tegel. Tycker det är vanligare med sprickor i Mexitegel än i annat tegel.
 
Vi har mexitegel och håller med om föregående talare att det är ett ganska känsligt tegel. Vi har ett antal sprickor i vårt hus från -70.
 
Ja, så är det. Det finns nog knappt någon mexitegelfasad som inte har sprickor i någon omfattning.
Sprickorna som går tvärs genom stenar tyder på att det skett en liten sättning av grunden, sannolikt de första åren efter att huset byggdes. Det är ingen fara alls, men om det inte tas omhand kan det förvärras genom frostsprängning när regn och rusk tränger in i sprickorna och sedan fryser. Tur i oturen brukar hus med mexi-fasad ha ett ganska rejält takutspräng som skyddar fasaden väl.

Vidhäftningen för murbruket är sämre på mexitegel än på vanlig tegelsten och det gör inte saken bättre heller.

Nu är det ingen big deal att åtgärda sprickorna, men åtgärda bör man göra. Man fräser helt enkelt ur fogarna och fogar om. En duktig murare kan färgmatcha bruket så det blir i princip osynligt. De spräckta stenarna kan vara lite värre då det antagligen inte går att få tag i ny sten men det går utmärkt att limma dem och sprickan kommer bara synas för den som känner till den. Har du lite tur finns det några sparade stenar. En akutlagning för att inte få in fukt är att kleta på lämplig mjukfog.

I övrigt är en mexifasad i princip helt underhållsfri, du kan sitta i solstolen och dricka pina colada och kommentera grannen medans de målar om :cool:.
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
N
Jag ser ingen anledning alls att åtgärda sprickorna, kommer se värre ut efter.
Oavsett hur duktig muraren är på att pigmentera, så blir det aldrig perfekt med så mörka kulörer.
Och det är bara en estetisk fråga, inget annat.
 
Det är nog högst subjektivt vad man tycker är värst, som det är nu eller med risk för viss nyansskillnad.

Vad jag förstått av liknande frågeställningar i forumet tidigare är det långt ifrån alla murare som klarar av det, eller inte orkar bemöda sig med det. De som har lagat på vårt hus kunde i vart fall konsten för där är det under närmaste osynligt.

Och självfallet ökar risken för ytterligare skador om regn kan tränga djupare in i fasaden.
 
Stort tack för alla svar! Om jag blir nästa ägare till huset kommer jag troligtvis att försöka åtgärda de värsta sprickorna och fotodokumentera de mindre med kamera med jämna mellanrum. Om jag ser att sprickorna förändras kommer jag att ge mig på att laga även dem.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
N
Såvida du inte köper ett helt perfekt hus invändigt, kanske du borde lägga tiden där istället.
Alla mexitegel hus har sprickor, som generellt inte gör så mycket.
Förutom estetiskt.
Men med det sagt, så är det inte fel att du har koll på sprickor så att dom inte blir för stora.
Men då kan man ju alltid putsa kåken, det är snyggare.
 
N
mexitegel mexitegel skrev:
Det är nog högst subjektivt vad man tycker är värst, som det är nu eller med risk för viss nyansskillnad.

Vad jag förstått av liknande frågeställningar i forumet tidigare är det långt ifrån alla murare som klarar av det, eller inte orkar bemöda sig med det. De som har lagat på vårt hus kunde i vart fall konsten för där är det under närmaste osynligt.

Och självfallet ökar risken för ytterligare skador om regn kan tränga djupare in i fasaden.
Det är väl klart att det går att pigmentera det där, men det tar ju tid. Varje pigmentblanding med bruk måste ju torka först innan man ser resultatet, kör man varmluftspistol torkar det för fort och blir för ljust.
Och är svårt att göra blandningar med mindre än 1 gram pigment för att få till ett recept på vågen.
Klart man kan höfta lite om det bara är några fogar, men blir sällan jättebra. Har självpigmnenterat en hel del låtsas tegel stenar på stockholm stadion, som faktiskt ser ut som tegelstenar. Så helt borta är jag inte i frågan.
Dessa var dock med kalkfärg. Och vi pigmenterar ofta själva med stänkputs, gjutningar etc.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.